تکرار رفتار روانی دلار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46458
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۷:۰۲ |
«رسالت» گزارشی از آغاز روند صعودی نرخ ارز در یک هفته گذشته داده است

تکرار رفتار روانی دلار

قیمت دلار ابتدای هفته گذشته را با رشد 300 تومانی آغاز کرد و به 24 هزار و 500 تومان رسید. یورو هم علاوه برافزایش 345 تومانی، وارد کانال 29 هزارتومانی شد و ۲۹ هزار و 245 تومان قیمت خورد. این روند صعودی تا پایان هفته ادامه پیدا کرد و در روز پنج‌شنبه 10 تیرماه هر دلار آمریکا 25 هزار و 150 تومان و هر اسکناس یورو نیز به مبلغ 30 هزار و 760 تومان فروخته شد.
تکرار رفتار روانی دلار
گروه اقتصادی
قیمت دلار ابتدای هفته گذشته را با رشد ۳۰۰ تومانی آغاز کرد و به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. یورو هم علاوه برافزایش ۳۴۵ تومانی، وارد کانال ۲۹ هزارتومانی شد و ۲۹ هزار و ۲۴۵ تومان قیمت خورد. این روند صعودی تا پایان هفته ادامه پیدا کرد و در روز پنج‌شنبه ۱۰ تیرماه هر دلار آمریکا ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومان و هر اسکناس یورو نیز به مبلغ ۳۰ هزار و ۷۶۰ تومان فروخته شد.
پس از خروج ترامپ از برجام و طرح اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، نرخ دلار و سایر ارزها به‌شدت از این رویداد تأثیر پذیرفت و جهش زیادی پیدا کرد. به‌طور سنتی از سال‌های قبل نرخ دلار یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده در همه بازارها محسوب می‌شود و با همین تناسب قیمت‌ همه کالاها و خدمات در بازار روند صعودی پیدا کرد. با تغییر دولت در آمریکا و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال ازسرگیری مذاکرات ایران با آمریکا و اروپا، دلار به کانال ۲۱ هزار تومان وارد شد، اما به‌تدریج روند صعودی پیدا کرد و اکنون با گذشت ۶ ماه از استقرار دولت جدید آمریکا، نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان رسیده است و احتمال می‌رود در صورت ادامه روند فعلی به کانال‌های بالاتر هم وارد شود.
تأثیر تغییر دیدگاه‌ها نسبت به روند مذاکرات و وابسته شدن آن به نتایج انتخابات یکی از دلایل مهم بر رشد قیمت دلار بوده و واکنش بازار به اخبار را تقویت کرده است. اما به‌زعم بعضی از کارشناسان آغاز روند صعودی دلار در هفته گذشته می‌تواند صرفا به علت جوسازی نوسان‌ گیران
 در بازار باشد که در این وضعیت احتمال تغییر و برگشت قیمت‌ها انتظار می‌رود. 
اکنون دو چشم‌انداز در بازار ارز وجود دارد که می‌تواند تغییرات قیمتی را رقم بزند. یکی از مهم‌ترین انتظارات بازار از احتمال توافق ایران با اروپا و آمریکاست که می‌تواند با پیش‌بینی فروش بیشتر نفت و آزادسازی منابع ارزی ایران به کاهش قیمت دلار منجر گردد و راه را برای نزول قیمت در بازارهای طلا و ارز هموار کند. 
از سوی دیگر ایران تجربه امضای برجام را در سال ۹۴ دارد که در آن زمان هم قیمت دلار به میزان قابل‌توجهی کاهش نیافت، بنابراین اکنون هم در صورت نهایی شدن توافق امکان کاهش چشمگیر نرخ ارز را نمی‌توان داشت و درنهایت دلار در محدوده‌های فعلی در نوسان خواهد بود.در حال حاضر با توجه به خوش‌بینی که نسبت به احیای مذاکرات برجام وجود دارد، تجربه خروج آمریکا از این معاهده و احتیاط بیشتر بانک‌های جهانی برای برقراری ارتباط با بانک‌ها و مؤسسات مالی ایرانی وجود دارد که درمجموع می‌تواند در آینده نرخ ارز اثرگذار باشد. 
 برجام مشکلات بازار ارز را رفع نمی‌کند
میثم رادپور، کارشناس ارزی در گفت‌وگو با «رسالت»، نوسانات نرخ ارز را به علت وجود فشار تورم در کشور طبیعی دانست و اظهار کرد:
در کشوری مانند ایران که تورم جدی دارد فشار روی نرخ ارز وجود دارد. وجود سایه ابهام در انتخابات و طولانی شدن روند برگزاری مذاکرات برجام در نوسان نرخ ارز مؤثر بود. قبل از انتخابات و مشخص نبودن پیروز آن تا حدودی فعالیت‌های اقتصادی کاهش پیدا کرد، اما مذاکرات وین امیدواری برای بالا بردن میزان فروش نفت و آزادی منابع بلوکه‌شده را ایجاد نمود و افقی روشن برای کاهش نرخ دلار را ترسیم کرده بود.
وی اضافه کرد: در کشور ما به علت وجود تورم ۴۰ درصدی نمی‌توان انتظار ریزش‌های جدی نرخ ارز و یا پایدار ماندن آن را داشت. نرخ ارز هم مانند قیمت مسکن و خودرو بالا می‌رود، درنتیجه به دلیل وجود تورم انتظار داریم نرخ ارز بالا بماند. باید بپذیریم دولت هم نمی‌تواند قیمت ارز را کنترل کند، البته در مواقعی سیاست‌هایی اتخاذ کرده تا کنترل محدودی داشته باشد، اما بعدازآن شاهد افزایش‌هایی بوده‌ایم که اقدامات قبل را بی‌اثر کرده است.رادپور با اشاره به طولانی شدن روند برگزاری مذاکرات برجام و ایجاد امیدواری برای کاهش نرخ دلار گفت: تاکنون از برگزاری مذاکرات هیچ خبر خاصی بیرون نیامده است. ضمن اینکه بعد از امضای برجام ابتدایی که انتظار زیادی از آن می‌رفت نرخ دلار از ۳۷۰۰ تومان به ۳۴۰۰ تومان رسید و اثر جدی روی قیمت دلار نداشت. بنابراین نباید درباره اثر مذاکرات وین بزرگنمایی کنیم زیرا تجربه قبلی از آن داشته‌ایم. 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کیفیت بازار ارز به‌گونه‌ای نیست که برجام بتواند مشکلات آن را حل کند، زیرا بعد از امضای برجام بیشتر بانک‌های دنیا با ایران کار نمی‌کردند و همچنان شبکه صرافی نقل‌وانتقال مالی کشور را انجام می‌داد. رادپور بابیان اینکه دولت‌ها ابزار مؤثری برای کنترل نرخ دلار ندارند، افزود: دولت فعلی ذخایر ارزی مؤثر و قابل‌دسترسی در اختیار ندارد. دولت درصدد پایین آوردن نرخ دلار بود، اما امکان انجام این کار را نداشت. بانک مرکزی هم تمام اقدامی که انجام داد در بازار پول بود و برای بازار ارز کار خاصی نکرد. وی یادآور شد: منابع ارزی دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر کاهش پیداکرده و اقتصاد مملکت مستهلک‌شده و دسترسی به منابع ارزی کم شده است، بنابراین انتظار اینکه دولت کنترل مؤثری بر این بازار داشته باشد، منطقی نیست.رادپور با اشاره به اینکه انتظار بروز نوسانات زیاد برای نرخ ارز در ماه‌های آتی نمی‌رود، اضافه کرد: بهترین پیش‌بینی از آینده نرخ ارز با وجود روی کار آمدن دولت جدید، قرار گرفتن نرخ ارز در همین محدوده است. دلار طی دو سال گذشته در همین محدوده باقی‌مانده و دخالت‌های بی‌مورد هم دررسیدن به این نرخ بی‌تأثیر نبوده است.     این کارشناس اقتصادی در پایان اظهار کرد: با توجه به تغییر دولت تا حدودی تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار بیشتر شده است. ما جهش ارزی را در سال گذشته تجربه کردیم و در ماه‌های آینده نوسانات جدی را نخواهیم داشت. احتمال بروز نوسانات ۵ تا ۱۰ درصدی همواره وجود دارد، اما انتظار کاهش یا افزایش خیلی زیاد را نداریم. هرچند امیدهایی به آینده مذاکرات داده می‌شود، اما از سوی دیگر فشار تورمی همچنان در کشور وجود دارد و می‌تواند اثر برجام را خنثی کند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.