تکرار اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41079
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۵۷ |
علی علیزاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد:

تکرار اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها

علی علیزاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» درباره مواضع و اظهارات اخیر آمریکا و اروپایی‌ها در قبال برجام و مذاکرات احتمالی با جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: قطعا اظهارات جدید آمریکایی‌ها درباره پرونده هسته‌ای ایران نوعی اشتباه محاسباتی است.
تکرار اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها

گروه سیاسی
علی علیزاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» درباره مواضع و اظهارات اخیر آمریکا و اروپایی‌ها در قبال برجام و مذاکرات احتمالی با جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: قطعا اظهارات جدید آمریکایی‌ها درباره پرونده هسته‌ای ایران نوعی اشتباه محاسباتی است. البته برای ما طرح موضوعات غیر عملیاتی از سوی آنان طبیعی است، زیرا آن‌ها همواره پیشنهادات و خواسته‌های غیر واقع بینانه ارائه می‌دهند تا از طریق آن موضوع اصلی که همان اجرای تعهدات خودشان است، به فراموشی سپرده شود. 
نماینده مردم مراغه در مجلس ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران که رهبری نیز در سخنرانی نوروزی خودشان با صراحت بر آن تاکید کردند، این بود که هرگونه اقدام و پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها منوط به اجرای خواسته ایران یعنی لغو تمامی تحریمها است. این رویکرد، موضع قاطع ایران است که در داخل نیز نسبت به آن اتفاق نظر وجود دارد. در واقع نقطه صفر مذاکرات، بحث تحریم بود و علاوه بر آن آمریکا و دولت های 
اروپایی به تعهدات خودشان عمل نکردند، بنابراین به نظرم در حال حاضر توپ در میدان آنهاست و اگر کسی پیشنهاد جدیدتری مطرح می‌کند، درصدد تغییر شرایط بازی است. به نظر می‌رسد دست و پا زدن های فعلی دولت های غربی برای صرف نظر کردن کشورمان از این موضع نیز، چیزی جز ساده لوحی و ساده اندیشی نیست.
علی علیزاده تصریح کرد: به هر حال رهبری موضع نظام را صریحا اعلام کردند، بدین ترتیب آمریکایی‌ها باید تمامی تحریم‌های اولیه و ثانویه را لغو کنند و ایران نیز گام های آنان را راستی آزمایی کند، پس از آن کشورمان به تعهدات قبلی خود باز می‌گردد. هرچند برجام خسارت محض بود اما دولتی‌ها این خسارت را پذیرفته و بر کشور تحمیل کردند، بنابراین دیگر تهدید و فشاری بالاتر از خسارت محض وجود ندارد. دولت‌های غربی بهتر است به موضع قاطع ایران توجه کنند و آن را ملاک تصمیم‌گیری‌های خود بدانند، نه پالس‌های ارسال شده توسط دولت و وزیر خارجه و آقایانی که در پشت صحنه دست شان در دست جاسوسان و عوامل سرویس‌های بیگانه است. 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: قطعا تحرکات اخیر دولت‌های اروپایی و آمریکا و برگزاری نشست های مشترک با هدف تغییر معادلات به نفع خودشان است، به همین دلیل طرف ایرانی باید این روزها هوشیاری خود را چندین برابر کند. پیشنهادات و اظهارات دولت بایدن در روزهای گذشته بسیار مضحک است. کشوری که بزرگترین عهدشکنی و بی‌توجهی به حقوق و معاهدات بین المللی را داشته، اکنون نیز درصدد است سیاست ذره‌ای و گام به گام را درپیش بگیرد و کمی از شدت تحریم‌ها بکاهد تا ایران به اجرای خواسته‌های خود مجاب کند. این در حالی است که قرار بود همه تحریم‌ها را به یکباره لغو کنند اما اکنون سخن از شرایط جدیدی به میان می‌آورند. قاعدتا ایران نباید زیر بار خواسته‌های زیاده خواهانه آنان برود و موضع حداقلی و اصلی کشورمان باید برداشته شدن تمامی تحریم‌ها بدون هیچ پیش شرطی باشد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.