تکامل رونق دیپلماسی انرژی با ایجاد ظرفیت‌های جدید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101782
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۵۳ |
سیاست‌گذاری موفق در زمینه تجارت خارجی انرژی بررسی شد؛

تکامل رونق دیپلماسی انرژی با ایجاد ظرفیت‌های جدید

یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم، سیاست‌گذاری موفق در زمینه تجارت خارجی انرژی می‌باشد. به‌موجب اقدامات شهید آیت‌الله رئیسی و مسئولان مرتبط با حوزه انرژی،تعاملات گازی با همسایگان افزایش یافت و بازارسازی برای صادرات نفت بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفت.
تکامل رونق دیپلماسی انرژی با ایجاد ظرفیت‌های جدید

یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم، سیاست‌گذاری موفق در زمینه تجارت خارجی انرژی می‌باشد. به‌موجب اقدامات شهید آیت‌الله رئیسی و مسئولان مرتبط با حوزه انرژی،تعاملات گازی با همسایگان افزایش یافت و بازارسازی برای صادرات نفت بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفت. همچنین دولت شهید رئیسی تلاش‌های چشمگیری را برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران با تمرکز بر نوسازی و احیای این بخش به ثمررساند و موجبات بهره‌برداری بیش از ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام را فراهم ساخت. تقویت بازارهای جدید صادراتی ایران، خنثی‌سازی تحریم‌ها و افزایش درآمدهای ارزی کشور دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه انرژی است که به باور فعالان می‌بایست در دولت آینده نیز موردتوجه و اهتمام قرار گیرد. باور کارشناسان حوزه انرژی این است که اکنون دیپلماسی انرژی بیش از هرزمان دیگری به برکات اقتصادی و تجاری نزدیک شده است و ریل‌گذاری مشخصی نیز صورت گرفته که می‌تواند ادامه‌دهنده راه موفقیت و تبادلات تجاری باشد. بنابراین خط‌مشی فعالیت‌های دولت چهاردهم در حوزه دیپلماسی انرژی مبرهن است و امری دشوار نمی‌باشد؛ دولت آینده می‌بایست در مسیر شکل‌گرفته حرکت کند و با استمرار ظرفیت‌سازی، راه توفیق انرژی را به بالاترین سطح ممکن برساند. به‌بیان‌دیگر تداوم رویکرد دولت شهید رئیسی در دولت آینده مشکلات حوزه انرژی را همچون مشکل ناترازی انرژی  حل خواهد کرد و موجب دستیابی به دستاوردهای بیشتر خواهد شد. در بررسی بیشتر این موضوع و اقدامات موردنیاز دولت چهاردهم در زمینه دیپلماسی انرژی به گفت‌وگو با رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس:
دولت چهاردهم راه شهید رئیسی  در دیپلماسی انرژی را  ادامه دهد

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی د‌ر گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اقدامات موردنیاز برای توسعه راه دیپلماسی انرژی در دولت چهاردهم پرداخت و دراین‌باره بیان داشت: در دولت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، دیپلماسی انرژی رونق یافت و به توفیقات خوبی نیز دست‌یافت. در این مسیر شهید امیرعبداللهیان نیز اقدامات خوبی را به ثمررساند و با رهنمودهای شخص رئیس‌جمهور، دیپلماسی انرژی را بیش‌ازپیش به برکات اقتصادی نزدیک ساخت. به‌موجب اقدامات دولت سیزدهم، روابط در حوزه انرژی توسعه یافت و مبادلات انرژی با همسایگان تقویت شد.او اظهارکرد: براساس اقدامات شکل‌گرفته در دولت سیزدهم، روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه همچون ترکمنستان تسهیل شد و تبادلات گازی رقم خورد. همچنین با کشورهای اوراسیا، آسیای میانه و آمریکای لاتین ارتباطات خوبی برقرار شد و در حوزه صادرات گاز و تولید نفت خام با کشورهای عراق، ترکیه و ترکمنستان نیز مبادلات مثمرثمری ایجاد شد. عضو کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم با اشاره به اثرات دیپلماسی انرژی در‌حوزه اقتصادی تصریح کرد: مادامی‌که روابط میان دو کشور بر مبنای تجارت باشد، اقتصاد هر دو کشور تقویت خواهد شد و اشتغال‌زایی رقم خواهد خورد. بر این اساس می‌توان اظهارداشت که دیپلماسی انرژی، موجب تقویت اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌گردد و به همین خاطر است که استمرار این روند در دولت چهاردهم نیز اهمیت دارد. سنگدوینی همچنین خاطرنشان کرد: در آمریکای لاتین، پالایشگاه‌های فراسرزمینی افتتاح شد و ظرفیت‌های تولید افزایش یافت. به‌موجب این روند صادرات خدمات فنی و مهندسی شکل گرفت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بحث فرآورده‌های نفتی نیز تقویت شد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که به‌موجب این روند نیازمندی‌های کشور طرف قرارداد نیز تأمین شد و تبادلات تجاری در حوزه انرژی شکل گرفت. او بابیان اینکه دولت چهاردهم می‌بایست توسعه روابط تجاری را موردنظر قرار دهند، متذکر شد: شکل‌گیری روابط تجاری در حوزه انرژی موجب شد تا مطالبات کشور پرداخته شود. بر این اساس ارز  وارد کشور شد و اقتصاد نیز توسعه یافت و این امر ضرورت توسعه دیپلماسی انرژی را به‌خوبی مبرهن می‌دارد. وی با تأکید بر استمرار خط‌مشی دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی یادآور شد: اقدامات موردنیاز دولت چهاردهم در حوزه دیپلماسی انرژی، استمرار اقدامات دولت شهید آیت‌الله رئیسی است. اکنون نیازمند به‌کارگیری مؤلفه منحصری نمی‌باشیم و تنها ضرورت دارد تا اقدامات شکل‌گرفته را استمرار ببخشیم و راه شکل‌گرفته در حوزه دیپلماسی انرژی را ادامه دهیم. به سبب شرایط و مشکلات تحریمی، تبادلات انرژی اهمیت فراوانی دارد و موجب شکل‌گیری روابط اقتصادی و تجاری خواهد شد. دولت آینده نیز می‌بایست این موضوع را به قوت پیگیری کند و ادامه دهد. سنگدوینی همچنین خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور آینده می‌بایست دیپلماسی انرژی را توسعه دهد چراکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر تقویت روابط با دنیا تأکید دارد. او اضافه کرد: در حوزه انرژی اقدامات خوبی شکل‌گرفته و ریل‌گذاری‌های موردنیاز انجام‌شده است. در این مسیر تنها می‌بایست درصدد ادامه و‌ توسعه راه بود تا روابط تجاری بیش‌ازپیش رونق یابد.وی با اشاره به ظرفیت‌های همکاری ایران و پاکستان اظهارکرد: موضوع صادرات گاز به کشور پاکستان در زمان شهید آیت‌الله
سید ابراهیم رئیسی مطرح و از سر گرفته شد. کشور پاکستان، کشوری مسلمان است و مشترکات فرهنگی بسیاری با جمهوری اسلامی ایران دارد. طی سفری به این کشور داشتم، با مردمان شیعه و عاشقان اهل‌بیت و ولایت روبه‌رو شدم. پاکستان از منظر فرهنگی و اعتقادی، ارتباطات نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد و ظرفیت‌های همکاری نیز بسیار بالاست. توجه به این ظرفیت‌ها در دولت آینده نیز راهگشا خواهد بود و موجب تقویت و توسعه تجارت بین‌الملل خواهد شد. وی در پایان این گفت‌وگو به دیگر اقدامات موردنیاز در دولت چهاردهم پرداخت و اظهارداشت: فارغ از موضوعات تجاری و دیپلماسی انرژی که البته امری مهم و اساسی است، دولت چهاردهم می‌بایست به موضوعات پزشکی، داروسازی و توریست درمانی توجه ویژه داشته باشد. یکی از مسائلی که می‌تواند موجب توسعه هرچه‌تمام‌تر روابط شود، مؤلفه توریست درمانی است چراکه جمهوری اسلامی ایران از دانش پزشکی بسیار خوبی برخوردار است و بیشتر کشورهای عربی به‌منظور درمان به کشور ایران مراجعه می‌کنند. توریست درمانی می‌تواند موجب توسعه ارتباطات شود و زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی را نیز رقم بزند. نیروی انسانی کشور بسیار غنی است و این مهم می‌تواند موردتوجه دولت آینده قرار گیرد و بی‌شک وجود افراد حاذق، امری کمک‌کننده خواهد بود. خوشبختانه ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که خود سبب تسهیل و تسریع روابط می‌گردد. در این راستا تنها ضرورت دارد که دولت آینده ظرفیت‌ها را به‌خوبی شناسایی کند و از ظرفیت‌های موجود بهره بگیرد. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.