توهمات بی‌پایان ماکرون - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38608
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۰۶ |

توهمات بی‌پایان ماکرون

ماکرون دوران سختی را سپری می‌کند. مطابق آخرین نظرسنجی‌ها، محبوبیت وی به زیر 30 درصد کاهش پیدا کرده و دولت متبوع وی به ناکارآمدترین دولت اروپایی در مواجهه با ویروس کرونا تبدیل شده است.
توهمات بی‌پایان ماکرون

محمد مهرعلی
ماکرون دوران سختی را سپری می‌کند. مطابق آخرین نظرسنجی‌ها، محبوبیت وی به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و دولت متبوع وی به ناکارآمدترین دولت اروپایی در مواجهه با ویروس کرونا تبدیل شده است. از سوی دیگر، اعتراضات گروه‌های مخالف کاخ الیزه( خصوصا جلیقه زردها) به‌صورت هفتگی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه برگزار می‌شود. حضور هزاران نفر معترض فرانسوی در خیابان‌های این کشور در اعتراض به قانون جدیدی که موردحمایت دولت می‌باشد و مطابق آن، تصویربرداری از هرگونه جنایات پلیس ممنون می‌باشد، بحران‌های داخلی در فرانسه را تشدید کرده است. در چنین شرایطی رئیس‌جمهور ناتوان فرانسه به فکر «برجسته‌سازی حوزه سیاست خارجی» با هدف انحراف افکار عمومی فرانسه و جهان از تحولات داخلی کشورش افتاده است. اما این بازی، به صورتی کاملا ناشیانه از سوی ماکرون هدایت می‌شود! 
مانوئل ماکرون در تازه‌ترین مواضع برجامی خود، با استقبال از تمایل ایالات‌متحده برای تعامل دوباره با ایران، آمادگی خود را برای میانجیگری میان دو کشور اعلام کرد و افزود که عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس  نیز باید به‌گونه‌ای در مذاکرات پیش‌رو درگیر شوند. ماکرون که از پاریس در یک کنفرانس ویدئویی به میزبانی اتاق فکر شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما باید مذاکرات جدید با ایران را نهایی کنیم… من هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم تا از هرگونه ابتکار عمل طرفِ آمریکایی برای برقراری مجدد گفت وگو حمایت کنم… من اینجا خواهم بود … من دو سال پیش، همچنین یک سال و نیم پیش نیز در دسترس بودم و تلاش خواهم کرد تا در این گفت وگوها یک میانجی صادق و متعهد باشم.»
ماکرون  تأکید کرد که زمان مذاکرات جدید فرارسیده؛ زیرا ایران به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است. او افزود لازم است با برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز مقابله و برای بازگشت ثبات به منطقه تلاش شود.رئیس‌جمهوری فرانسه پیش‌ازاین در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز تلاش کرده بود تا ایران و واشنگتن را به میز مذاکره برگرداند و پارامترهایی را برای گفت وگوهای گسترده‌تر در آینده تعیین کند.بدیهی است که ماکرون در دوران ریاست جمهوری بایدن، از یک‌سو به هم‌افزایی تمام‌عیار استراتژیک-تاکتیکی خود با کاخ سفید ادامه خواهد داد و از سوی دیگر، سعی دارد از اختلافات برجامی دموکرات‌ها با ریاض و تل‌آویو، به سود منافع خود استفاده کند. بعید نیست که در هرگونه مذاکرات هسته‌ای احتمالی جدید، شاهد نقش‌آفرینی «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در کسوت وزیر خارجه عربستان و رژیم صهیونیستی باشیم، دقیقا مانند همان اقدامی که«لوران فابیوس»وزیر امور خارجه اسبق فرانسه در مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام صورت داد.
در چنین شرایطی، بازی ماکرون کاملا به‌صورت ناشیانه شکل گرفته و تعریف شده است! رئیس‌جمهور فرانسه  خود نیز بارها تأکید کرده است که علی‌رغم وجود اختلافات دو بازیگر آتلانتیکی بر سر مسائلی مانند بودجه ناتو، مسائل دفاعی اروپا و برخی مؤلفه‌های اقتصادی در حوزه تجارت بین‌الملل، پاریس و واشنگتن در تقابل با ایران اهداف مشترکی را در سر می‌پرورانند. تحدید توان موشکی و منطقه‌ای ایران و به‌طورکلی،«مهار ایران قدرتمند»هدفی است که کاخ سفید و کاخ الیزه از هیچ‌گونه اقدامی در راستای تحقق آن فروگذار نمی‌کنند. در چنین شرایطی قطعا ماکرون نمی‌تواند به‌عنوان یک بازیگر بی‌طرف  و  بازیگر واسطه گر  وارد معادلات برجامی شود! نباید فراموش کرد که سه کشور اروپایی( آلمان، انگلیس و فرانسه) طرف های متعهد این معادله هستند که البته به حداقلی‌ترین تعهدات خود در توافق هسته‌ای نیز عمل‌نکرده‌اند! 

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.