توطئه جدید غرب در سرزمین سروها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23344
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۰ |
گسترش ناآرامی‌های داخلی در لبنان؛

توطئه جدید غرب در سرزمین سروها

ناآرامی‌ها  در لبنان برای سومین شب متوالی ادامه دارد. گرچه در ابتدا اعتراضات اخیر  در میدان «عبدالحمیدکرامی» طرابلس در شمال لبنان آرام بود اما کمی بعد به خشونت کشیده شد.
توطئه جدید غرب در سرزمین سروها

‌|گروه بین‌الملل‌|   
ناآرامی‌ها  در لبنان برای سومین شب متوالی ادامه دارد. گرچه در ابتدا اعتراضات اخیر  در میدان «عبدالحمیدکرامی» طرابلس در شمال لبنان آرام بود اما کمی بعد به خشونت کشیده شد.در شهر طرابلس،  پس از آنکه تعدادی از معترضان سعی کردند درب اصلی «سرای طرابلس» (مقر حکومتی) را بشکنند درگیری‌هایی میان آن‌ها و نیروهای ارتش و قوای امنیتی لبنان رخ داد.معترضان به سمت نیروهای امنیتی که سعی داشتند جلوی آن‌ها را بگیرند سنگ پرتاب کردند، لاستیک‌های خودرو  راآتش زدند و مسیر اصلی سرای طرابلس را به‌صورت کامل بستند.بر اساس اعلام رسمی لبنان در درگیری‌های اخیر بیش از یک‌صد نفر   ازجمله ۱۶ نظامی، زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند. 
هشدار دولت لبنان به مفسدین اقتصادی
دولت لبنان، به نقش مفسدین اقتصادی در تشدید بحران‌های داخلی در این کشور اشاره کرده است. در همین زمینه «محمد فهمی» وزیر کشور لبنان بر پیگرد و مجازات آشوبگران و نفوذی‌هایی تأکید کرد که در پوشش تظاهرات‌ها در اعتراض به کاهش ارزش پول ملی این کشور اقدام به تخریب گسترده املاک عمومی و خصوصی کرده‌اند.«حسان‌دیاب» نخست‌وزیر لبنان هم ضمن تأکید بر این‌که دولتش دستاوردهای خوبی طی چند ماه اخیر داشته، به مفسدان اقتصادی هشدار داد شالوده فسادی که ایجاد کرده‌اند، بر سرشان خواهد ریخت.نخست‌وزیر لبنان هشدار داده است  که در برابر اقدامات برخی که به دنبال تحمیل سیاست‌های دولت‌های سابق بر دولت جدید هستند، سکوت نخواهد کرد. او گفت که این سیاست‌ها منجر به ایجاد وضعیت اخیر شده و فروپاشی اقتصادی لبنان را در پی داشته است.حسان دیاب در ادامه بدون اشاره به نام کسی یا گروهی گفت بنیان فساد در لبنان به‌زودی بر سر کسانی فرو خواهد ریخت که در لابه‌لای آن خود را مخفی کرده‌اند. او گفت که دولت لبنان این توانایی را دارد که با اسناد و مستندات، بسیاری از این مفسدان را شناسایی و معرفی کند.
نخست‌وزیر لبنان به لبنانی‌‌ها اطمینان داد که اموال و دارایی‌های آن‌ها در بانک‌ها و بانک مرکزی لبنان محفوظ است چرا كه طی یک ماه اخیر با کاهش ارزش لیر در برابر دلار، صف‌های طولانی مردم  در برابر بانک‌ها به‌منظور خارج کردن پولشان کشیده شده‌است.وی به آن‌ها اطمینان داد که تغییرات مثبت بدون سنگ‌اندازی در برابر آن، خواهد آمد و آنچه بر آن‌ها لازم است انجام دهند صبر و تحمل است؛ چرا که به تعبیر وی نبرد با فساد «خیلی شدید» است.او گفت که از ابتدای ماه آینده (ژوئیه) فرودگاه بیروت بازگشایی خواهد شد و دولت برای این اقدام خود را آماده کرده است؛ زيرا این مسئله باعث ایجاد درآمد برای دولت می‌شود.
نقش غرب در ناآرامی‌های لبنان 
نقش کشورهای غربی و در رأس آن‌ها آمریکا در بروز ناآرامی‌های لبنان غیرقابل انکار است. حمایت سمیر جعجع رهبر فالانژهای لبنان و دیگر سران جریان ۱۴ مارس از ناآرامی‌ها، بیانگر آن است که واشنگتن، پاریس و ریاض توطئه جدیدی را در بیروت طراحی کرده‌اند. اعتراضات در لبنان در پی کاهش شدید قیمت لیر در برابر دلار و بحران اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه وخیم‌تر شده، بالا گرفته است،موضوعی که آمریکا و شرکایش باعث آن بوده‌اند. 
این گسترده‌ترین اعتراضات از زمان آغاز قرنطینه در این کشور به دلیل شیوع کرونا است.در همین راستا میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، حسان دیاب، نخست‌وزیر این کشور و نبیه بری، رئیس پارلمان نشستی را در کاخ بعبدا  برای حل بحران اقتصادی برگزار کردند.مقامات لبنانی در این نشست متعهد شدند که بانک مرکزی دلار بیشتری را وارد بازار کند تا جلوی فروپاشی بی‌سابقه لیر را بگیرند و به‌تدریج ارزش لیر را بالا ببرند.
میشل عون در این نشست، بانک مرکزی لبنان و دیگر بانک‌ها و دولت را مسئول افزایش قیمت دلار دانست و گفت که آن‌ها باید خسارت‌ها را متحمل شوند.وی تأکید کرد: بانک مرکزی از دوشنبه دلار بیشتری را وارد بازار خواهد کرد. افزایش قیمت دلار نشان‌دهنده وجود یک طرح برنامه‌ریزی شده است که ما باید برای مقابله با آن همبستگی و اتحاد داشته باشیم. سؤال ما این است که آیا افزایش قیمت دلار برای کشاندن مردم به خیابان بوده یا یک بازی سیاسی یا بانکی و مالی است.
حسان دیاب نیز تأکید کرده است که  باید اقدامات عملی اتخاذ شود که به دولت و کشور قدرت و استحکام بیشتری ببخشد.نبیه بری نیز بعد از دیدار با عون و دیاب گفت: با کاهش قیمت دلار تا حدود ۳۲۰۰ لیر توافق شده است.وی درباره احتمال برکناری ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان گفت: کشور به تمام مردمش نیاز دارد.
از سوی دیگر سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان مدعی شد که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، لبنانی‌ها را با تبدیل عرصه اقتصاد به عرصه تسویه حساب‌های سیاسی به‌جای نامعلومی می‌کشانند.
وی گفت:«برکنار کردن ریاض سلامه جنون اقتصادی، سیاسی و قانونی است و به فروپاشی کامل اقتصاد لبنان منجر می‌شود. آن‌ها دنبال راه خروجی برای نجات خودشان از تصمیمات نامناسبی هستند که اخیرا اتخاذ کرده‌اند نه راه خروجی برای نجات اقتصاد. »
توطئه‌هایی که ادامه دارد 
جریان ۱۴ مارس در راستای پایان دادن به انزوای سیاسی خود دست به پیاده‌سازی نقشه‌های خطرناکی در لبنان زده است. این رویکرد قبلا نیز از سوی جریان 
۱۴ مارس سابقه داشته است. در جریان ترور رفیق حریری شاهد بودیم که جریان ۱۴ مارس مانع از انجام تحقیقات مستقل در خصوص نقش رژیم صهیونیستی در ترور رفیق حریری بود و صرفا طرفدار برگزاری دادگاهی نمایشی بود که جریان ۸ مارس در آن محکوم شود.هم‌اکنون جریان 
۱۴ مارس به سرکردگی افرادی مانند سعدالدین حریری و سمیر جعجع بار دیگر درصدد ناآرام‌سازی بیروت و دیگر شهرهای لبنان برآمده است.
 «ثبات لبنان»به اصلی‌ترین دغدغه جریان۸ مارس در این کشور تبدیل شده است.پس از ناکامی آمریکا و اسرائیل در راه‌اندازی انقلاب سرو در بیروت،تل‌آویو و واشنگتن تصمیم گرفتند تا با خلع سلاح حزب‌الله و راه‌اندازی جنگی نابرابر معادلات سیاسی خاورمیانه را به سود اهداف شوم خود تعریف نمایند.گروه خودفروخته
 ۱۴ مارس نیز در این راستا همکاری کامل و همه‌جانبه‌ای با سیا و موساد داشت.اما پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه معادلات نظامی و سیاسی در بیروت را بر هم ریخت. از آن زمان تاکنون، توطئه‌های غرب برایتسلط بر لبنان وارد فاز تازه‌ای شده ، اما هر بار با درایت جریان‌های حامی مقاومت ناکام مانده است. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.