توسعه دیم برای خودکفایی محصولات کشاورزی ضروری است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 92364
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۵۶ |
عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

توسعه دیم برای خودکفایی محصولات کشاورزی ضروری است

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و اردبیل کشت دیم آغاز شده است و همواره کشاورزان در تلاشند تا بتوانند از بارش های پاییز بهره ببرند.
توسعه دیم برای خودکفایی محصولات کشاورزی ضروری است

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و اردبیل کشت دیم آغاز شده است و همواره کشاورزان در تلاشند تا بتوانند از بارش های پاییز بهره ببرند. به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران و بنا بر برنامه و همکاری وزارت جهاد با ستاد فرمان امام مبنی بر توسعه دیمزارها پیش بینی می شود که سطح زیرکشت گندم دیم نسبت به سال قبل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار افزایش یابد. برآورد کارشناسان حوزه کشاورزی نیز حاکی از آن است که سطح زیرکشت گندم ناشی از افزایش کشت دیم به بالای ۶ میلیون هکتار برسد.

در بررسی بیشتر این موضوع عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهار کرد: بدیهی است که در حوزه آب کشاورزی با مشکل و کمبود رو به رو می‌باشیم. افزون براین اراضی آبی کشور نیز در مقایسه با سال‌های گذشته، کاهش یافته است. به عبارت دیگر سطح آب‌های زیرزمینی درحال افت است و‌آب‌های جاری‌نیز نقصان پیدا کرده است. از این رو ضرورت دارد تا در حوزه کشت آبی، تجدیدنظر کنیم و برخی اصول‌ و راهکارهای جدید را مدنظر قرار دهیم. 

وی‌ در تشریح اثرات کشت دیم بر خودکفایی محصولات کشاورزی افزود: در تولید محصولات اساسی کشاورزی همچون گندم، جو‌ و دانه‌های روغنی می‌توانیم کشت دیم را در دستورکار قراردهیم و این رویکرد را به عنوان یکی از نقاط قوت خود در نظر بگیریم. اتخاذ این دستورالعمل تاکنون نتایج مثبتی داشته و اثرات قابل توجهی را بر سطح تولیدی کشور اعمال‌کرده است؛ به طورمثال در استان کردستان، تولید گندم خوبی صورت گرفت و عمده اراضی به صورت دیم بود. 

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با تأکید بر لزوم افزایش سطح اراضی دیم تصریح کرد: به سبب بارش‌های متوسط کشور می‌توان کشت و افزایش سطح اراضی دیم را در دستورکار قرار داد. شایان ذکر است تا بگوییم که دیم کاری نیازمند برخی مؤلفه‌ها و الزامات است. خوشبختانه این مؤلفه‌ها از سه سال گذشته تا به امروز از سوی ستاد اجرایی فرمان امام به جد در دستورکار قرار گرفته و عملیاتی شده است. 
هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری حمایت‌های خوبی از دیم‌کاری‌ و کشاورزان در قالب طرح جهش تولید اعمال شد. به موجب این حمایت‌ها، افزایش تولید و خرید رقم خورد و معیشت کشاورزان گندمکار  بهبود یافت. 

او با اشاره نسبت به ضرورت تأمین نهاده‌های کشاورزی متذکر شد: افزون براین اقدامات صورت گرفته نیاز است تا رسیدگی به امورات کشاورزان دیم‌کار همواره در دستورکار قرار بگیرد و ماشین آلات موردنیازشان نیز تأمین گردد. همچنین ضرورت دارد تا نهاده‌های کشاورزی فراهم شود و کلاس‌های آموزشی برگزار گردد تا کشاورزان در کنار حمایت‌های صورت گرفته از توان علمی بالا و ابزار کاربردی برخوردار شوند. 

وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر‌لزوم تأمین نقدینگی کشاورزان دیم‌کار یادآور شد: افزایش سطح زیرکشت اراضی دیم اهمیت فراوانی دارد و می‌تواند تولید محصولاتی همچون گندم، جو و برخی دانه‌های روغنی را به مرز خودکفایی نزدیک کند. بی‌شک خودکفایی این محصولات موفقیت‌های بسیاری  را رقم خواهد زد و موجب پیشبرد بیش از پیش اهداف کشور در حوزه کشاورزی خواهد شد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.