توجیه، پاسخ دولت به ناکارآمدی بودجه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37962
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۰۳ |
رفتار سیاسی پاستور در مورد بودجه 1400 بررسی شد

توجیه، پاسخ دولت به ناکارآمدی بودجه

لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهم‌ترین بحث این روزهای کشور است. لایحه‌ای که مخالفان بسیاری دارد اما در سوی دیگر حامی چندانی ندارد. مخالفان، این لایحه را یک بمب اقتصادی می‌دانند و تأکیددارند می‌تواند بانی تورم ۶۰ درصدی در سال آینده شود. به‌عنوان نمونه دکتر ابراهیم رزاقی - اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه تهران - درخصوص آن می‌گوید: «لایحه دولت مانند یک بمب اقتصادی است که سال آتی منفجر خواهد شد؛ به‌طوری‌که شرایط اقتصادی را رئیس‌جمهور و دولت بعدی هم نمی‌توانند کنترل کنند. تورم، بخشی از آسیب‌های این انفجار خواهد بود.»
توجیه، پاسخ دولت به ناکارآمدی بودجه

سعید نوروزی
لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهم‌ترین بحث این روزهای کشور است. لایحه‌ای که مخالفان بسیاری دارد اما در سوی دیگر حامی چندانی ندارد. مخالفان، این لایحه را یک بمب اقتصادی می‌دانند و تأکیددارند می‌تواند بانی تورم ۶۰ درصدی در سال آینده شود. به‌عنوان نمونه دکتر ابراهیم رزاقی – اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه تهران – درخصوص آن می‌گوید: «لایحه دولت مانند یک بمب اقتصادی است که سال آتی منفجر خواهد شد؛ به‌طوری‌که شرایط اقتصادی را رئیس‌جمهور و دولت بعدی هم نمی‌توانند کنترل کنند. تورم، بخشی از آسیب‌های این انفجار خواهد بود.»
وی ادامه می‌دهد: «البته بعید می‌دانم کسانی که این لایحه را طراحی کرده‌اند ندانند تبعات و آثار منفی آن چیست و به نظر می‌رسد با علم و آگاهی قبلی بوده است. من هم مانند دیگر کارشناسان بر این باورم باید تغییرات اساسی در این لایحه انجام شود.»
بااین‌وجود اما دولت دوازدهم و در رأس آن، آقای روحانی همچنان حاضر به قبول ایرادات لایحه بودجه نیستند و می‌توان گفت به‌نوعی با یکدندگی می‌خواهند جلوی اصلاح ساختار بودجه را بگیرند. رئیس‌جمهور در تازه‌ترین اظهارنظر خود در این خصوص گفته است: «دولت تغییر در شاکله بودجه را نمی‌پذیرد و بی‌تردید با هر تغییری که موجب گرانی کالای موردنیاز مردم و نگرانی افکار عمومی و دارای آثار تورمی و عواقب سوء در زندگی و معیشت مردم باشد و موجب کاهش ارزش پول ملی شود، مخالف هستیم.»
اظهارات عجیب آقای رئیس‌جمهور در حالی مطرح می‌شود که سابقه ۷ سال مدیریت ایشان بر کشور مشخص است و طی بودجه‌هایی که دولت ایشان در سال‌های قبل بسته است شاهد رکوردهای تکرار نشدنی در اقتصاد ایران بوده‌ایم. رکوردهایی که شاید تا سال‌های سال به نام دولت آقای روحانی، در تاریخ ماندگار خواهد ماند. اما ذکر چند نکته درباره سخنان رئیس‌جمهور   
 خالی از لطف نیست.
 وضعیت ارز ، مسکن و خودرو تحت مدیریت روحانی
آقای رئیس‌جمهور در حالی در صحبت‌های خود از معیشت مردم و جلوگیری از گرانی می‌گوید که نتیجه عملکرد ایشان جز ویرانی اقتصاد نبوده است. طبق آمار، در دولت روحانی قیمت ارز ۷۸۰ درصد، مسکن ۶۰۰ درصد، خودرو ۷۰۰ درصد و مواد غذایی نیز ۵۰۰ درصد افزایش پیداکرده است. حالا به‌واسطه همین نگاهی که آقای روحانی نسبت به مسائل کشور داشته‌اند، امروز وضعیت اقتصادی مردم در بحرانی‌ترین شکل ممکن به‌سر می‌برد و سفره‌شان هم کوچک‌تر از سال ۹۲ شده است.
 سقوط آزاد ارزش پول ملی در دولت تدبیر
ایشان در بخش دیگری از صحبت‌هایشان می‌گوید: دولت جلوی کاهش ارزش پول ملی را می‌گیرد. اما امروز همه می‌دانند که در دولت تدبیر و امید ارزش پول ایران آن‌قدر پایین آمده که طی ۴۰ سال گذشته هم‌چنین کاهشی را به خود ندیده است. در همین دولت آقای روحانی بوده که نرخ دلار چند برابر شد و در مقابلش مردم شاهد سقوط دارایی‌های خود بوده‌اند.
 بودجه ۱۴۰۰ و لجبازی پاستور
تصمیم‌گیری در خصوص لایحه بودجه در دست دولت و مجلس است؛ طبق قانون اساسی، دولت آن را می‌نویسد و تحویل مجلس می‌دهد. طبق همان قانون مجلس نیز می‌تواند آن را رد یا تصویب کند.امسال مجلس یازدهم تصمیم گرفته آن را با اصلاحات ساختاری تأیید کند. از نگاه بسیاری از اقتصاددانان بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات بی‌شماری دارد. آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بارها اعلام کرده‌اند: «ساختار بودجه باید اصلاح شود». اما رئیس دولت آن را قبول ندارد و تأکید کرده است: «دولت تغییر در شاکله بودجه را نمی‌پذیرد.» همچنین الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق نیز اظهار داشته است: «لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای فروپاشی کشور تنظیم‌شده است». در سویی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز معتقد است کلیات لایحه ۱۴۰۰ قابل دفاع نیست.بااین‌حال و با توجه به نقاط ضعف بسیار لایحه بودجه ۱۴۰۰ بهتر است دولت دست از لجبازی برداشته و بگذارد نمایندگان مجلس به وظیفه قانونی خود عمل و لایحه بودجه را اصلاح کنند. به گفته رئیس مجلس باید نسبت به بودجه نگاه واقع‌بینانه داشت، زیرابه گفته کارشناسان عدم‌اصلاح ساختار بودجه می‌تواند بسترساز مشکلات متعدد اقتصادی و بودجه‌ای در سال‌های آینده شود. 
امروز نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا وضعیت اقتصادی بهبود یابد و در این میان نیاز دارند تا در فضایی آرام درباره بودجه تصمیم‌گیری کنند، که وجود این فضا و آرامش منوط به همکاری دولتمردان است.
ذکر این نکته هم لازم است که هرچند اظهارات و حمله‌های تند اخیر آقای روحانی به مجلس، برای توجیه عملکرد دولت در ماه‌های پایانی عمرش می‌باشد اما نمی‌تواند او را از پاسخگویی به سؤالات جامعه بازدارد. ایشان بهتر است به‌جای دخالت در کار مجلس در موردبررسی بودجه، بگویند در این ۷سال به کدام وعده‌های خود عمل کرده که در ماه‌های پایانی خود از اقتصاد و معیشت بهتر مردم حرف می‌زند؟!
امروز گوش مردم از حرف پر است و در مقابل کنایه‌های آقای روحانی به نمایندگان، عملکرد مثبت چندماهه مجلس یازدهم نیز مشخص است. هرچند که در اذهان عمومی، این روزهای سخت معیشتی و اقتصادی نتیجه تکرارهای اصلاح‌طلبان و دادن وعده‌های غیرقابل‌قبول است و روحانی و دولتش، نماد ناکارآمدی و عدم تدبیر شده‌اند، اما انتظار می‌رود حداقل در شرایط کنونی دولت دست دوستی به مجلس داده و با فضاسازی جلوی مجلس قرار نگیرد.

نویسنده : سعید نوروزی |
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.