توافقات راهبردی راهگشای اقتصاد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104684
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷ |
سهم توسعه روابط بین المللی در کاهش مشکلات اقتصادی کشور بررسی شد:

توافقات راهبردی راهگشای اقتصاد

توسعه ارتباطات اقتصادی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است چراکه این حوزه مجموعه‌های بسیاری را در برمی‌گیرد و در صورت کسب موفقیت، کلان اقتصاد را رونق خواهد بخشید و زمینه ساز دقیق پیش‌برد اهداف و فتح قله‌های پیشرفت خواهد شد.
توافقات راهبردی راهگشای اقتصاد

توسعه ارتباطات اقتصادی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است چراکه این حوزه مجموعه‌های بسیاری را در برمی‌گیرد و در صورت کسب موفقیت، کلان اقتصاد را رونق خواهد بخشید و زمینه ساز دقیق پیش‌برد اهداف و فتح قله‌های پیشرفت خواهد شد. خوشبختانه طی سال‌های اخیر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با هدف توسعه روابط و با اولویت تقویت تعاملات با کشورهای دوست و همسایه در دستورکار قرار گرفته و نتایج بسیار خوبی را رقم زده است؛ به عنوان مثال رویکرد تقویت تعاملات در عرصه بین المللی موجب شد تا جمهوری اسلامی ایران عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس را که سهم بزرگی از اقتصاد دنیا دارند و‌ می‌توانند بسترساز بازاریابی بین المللی کشور شوند، کسب‌کند.

علی‌رغم آنکه تبیین نتایج عضویت‌های این چنینی زمان‌بر است اما طی ماه‌های اخیر صادرات کشور را توسعه بخشیده و امید به حضور پررنگ تر در بازارهای منطقه را دوچندان کرده است. براین اساس می‌توان عنوان داشت که توافقات راهبردی اگرچه هدفی بلندمدت را طی می کنند اما‌ از مزیت‌های اقتصادی کوتاه مدت و میان مدت نیز‌برخوردار می‌باشند و برهمین اساس می‌بایست همواره نسبت به شکل‌گیری‌شان اهتمام داشت. خوشبختانه طی روزهای اخیر خبر توافق راهبردی شکل گرفته میان ایران و ترکمنستان امید به توسعه روابط بین الملل و حضور پررنگ جهانی را دوچندان کرده و افق‌های روشنی را در حوزه عمرانی رقم زده است چراکه بخش عمده‌ای از توافق ایران و ترکمنستان در حوزه ترانزیت کالا و افزایش ظرفیت ریلی است. گفتنی‌ است که محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران و مقصد خدایقولیف، همتای ترکمنی وی ظهر روز چهارشنبه، مورخ هفتم شهریور ماه ۱۴۰۳ در تهران به منظور گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف دیدار و گفت‌وگو کردند و برای افزایش همکاری‌های گمرکی و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به توافق رسیدند. در جریان سفر مقامات ترکمنستان به ایران و نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل‌ونقل ترکمنستان همچنین بر هدف‌گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا میان ایران و ترکمنستان تا سال ۲۰۲۵ نیز تاکید شد. فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان ابتدا در جلسه‌ای با وزیر حمل‌ونقل ترکمنستان حضور یافت و موضوعات مهم حمل و نقلی میان دو کشور از جمله ضرورت توسعه ترانزیت با هدف دستیابی به ۲۰ میلیون تن ترانزیت تا سال ۲۰۲۵ میان دو کشور، افزایش ظرفیت ریلی بین دو کشور و به‌کارگیری ظرفیت حمل و نقل ترکیبی در تمامی مرزهای زمینی میان دو کشور، صدور خدمات فنی-مهندسی و حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های عمرانی کشور ترکمنستان و رفع موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای مورد بحث و بررسی قرار داد در ادامه این نشست موضوعات مطروحه مورد استقبال طرف ترکمنستانی قرار گرفت و مقرر شد کمیته مشترک حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان در مهرماه سال جاری با هدف بررسی نقشه راه و برنامه عملیاتی برای دستیابی به موارد فوق الذکر برگزار شود و در نهایت یادداشت تفاهم‌نامه‌ای میان طرفین به امضا برسد.

همچنین برخی مسائل و پروژه‌های کلان مانند گاز، انرژی، برق، جاده و حمل‌ونقل در مذاکرات مطرح شد که به باور کارشناسان گامی مهم است و می‌تواند خنثی سازی هرچه تمام‌تر تحریم‌ها را عملیاتی سازد چراکه ‌ترکمنستان یکی از کشورهای دارای ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان است و جمهوری اسلامی ایران نیز مزیت جغرافیایی برای ترانزیت و انتقال انرژی به کشورهای دیگر برخوردار می‌باشد. در نتیجه این ظرفیت‌ها‌ می‌‌توان بیان داشت که همکاری این دو کشور آن هم در شرایطی که بازار انرژی جهانی با نوسانات متعددی روبه روست و نیاز به تنوع بخشی به منابع انرژی بیش از پیش احساس می‌شود، در سطح بین المللی راهگشا خواهد بود. به زعم فعالان حوزه تجارت خارجی، حفظ و ارتقای روابط با‌کشورهای دوست و همسایه اهمیت بسیاری دارد وهمواره می‌بایست درصدد تحقق آن بود تا کارکرد تحریم‌ها به حداقل خود برسد و مشکلات داخلی نیز از مسیر رونق صادرات مرتفع گردد. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

باید با تمام توان خود مسیر خدمت رسانی به مردم را هموار سازد تا حداکثر رضایت عمومی کسب شود و سطح اعتماد و امید مردم به بیشترین میزان ممکن برسد.

نماینده مردم خمین در مجلس دوازدهم همچنین خاطرنشان کرد: افزایش امید، اعتماد و مشارکت مردم به منزله موفقیت کشور است. در این مسیر می‌بایست همواره همراه و همدل مردم بود و هرآنجا که اعتبارات کم است و توانایی تامین دقیق نیازهای مردم ممکن نیست، با خلق و روی خوش تعامل داشت تا همواره مسیر همراهی و هم افزایی با مردم حفظ شود.

او با اشاره به لزوم انتصاب‌ها بر اساس شاخص‌ها و شایستگی افراد متذکر شد: حضور مدیران در یکایک حوزه‌ها می‌بایست بر مبنای شایستگی باشد. بی‌شک حضور مدیران شایسته و متخصص، نتایج بهتری را رقم خواهد زد و سبب گشایش‌های بسیاری خواهد شد.

وی یادآور شد: مدیران و مسئولان باید متخصص و متعهد باشند. دارا بودن این دو ویژگی اهمیت بسیاری دارد و لازمه موفقیت در مسیر پیش‌برد اهداف است.

بیات در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه همواره باید برای کسب رضایت خداوندمتعال و مردم حرکت کنیم، همچنین ادامه داد: تخصص و تعهد، دو ویژگی بسیار مهم است که اگر به صورت همزمان به کارگرفته شود، نتایج درخشانی را رقم خواهد زد. نبود هریک از این ویژگی‌ها مسیر رسیدن به موفقیت را کند خواهد کرد. برای پیش‌برد دقیق اهداف می‌بایست بر اساس شایسته‌سالاری حرکت کنیم و نگاه‌های سیاسی را وارد حوزه اجرایی و عملیاتی نکنیم.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.