توازن تولید و واردات باعث ثبات در بازار گوشت قرمز است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 90077
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 24 مرداد 1402 - 7:12 |
منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور:

توازن تولید و واردات باعث ثبات در بازار گوشت قرمز است

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور درباره ادامه روند اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از سوی دولت برای واردات گسترده گوشت و تنظیم بازار به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: ادامه روند اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به واردات گوشت گرم مطرح‌شده است؛ براین اساس افراد واردکننده‌ای که ثبت سفارش کنند، به بانک مرکزی معرفی خواهند شد و ارز موردنیاز را به‌منظور تزریق و توزیع گوشت در داخل کشور دریافت خواهند کرد.
توازن تولید و واردات باعث ثبات در بازار گوشت قرمز است

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور درباره ادامه روند اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از سوی دولت برای واردات گسترده گوشت و تنظیم بازار به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: ادامه روند اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به واردات گوشت گرم مطرح‌شده است؛ براین اساس افراد واردکننده‌ای که ثبت سفارش کنند، به بانک مرکزی معرفی خواهند شد و ارز موردنیاز را به‌منظور تزریق و توزیع گوشت در داخل کشور دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به اثرات واردات گوشت قرمز به کشور افزود: بی‌شک روند اختصاص ارز برای واردات و تنظیم‌بازار تأثیر به سزایی خواهد داشت چراکه این ارز با ارز آزاد متفاوت است و تأثیر متفاوتی را بر قیمت گوشت در داخل کشور اعمال خواهد کرد. پوریان درتشریح کاهش قیمت گوشت طی روزها و هفته‌های اخیر تصریح کرد: واردات گوشت زمینه کاهش قیمت را فراهم خواهد کرد.

شایان‌ذکر است تا بگوییم که در شرایط حال حاضر قیمت نزولی در بازار گوشت قرمز و مرغ رقم خورده است و مهم‌ترین عامل این کاهش قیمت‌؛ عرضه نسبی گوشت قرمز و مرغ در بازار است.رئیس شورای تأمین دام کشور همچنین خاطرنشان کرد که مادامی‌که روند تأمین تقویت گردد و عرضه افزایش یابد، کاهش قیمت رقم خواهد خورد. وی در پاسخ به اینکه آیا روند کاهش قیمت به تولیدکنندگان داخلی آسیب خواهد رساند، گفت: تولیدکنندگان داخلی به‌منظور حفظ و تقویت روند فعالیت و معیشت خود نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستند. اگر برای تولید داخل  برنامه‌ای مدون در دستورکار قرار بگیرد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

از طرفی دیگر مشکل تولیدکنندگان داخلی افزایش عرضه و کاهش قیمت نیست چراکه امروز جمعیت بسیاری از آن‌ها از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و با هزینه بسیار بالای تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنند. او متذکر شد: هنگامی‌که هزینه تولید بالا باشد و تولیدکنندگان داخلی نیز حمایت نشوند، قادر به ادامه و استمرار روند تولید نخواهند بود و بنابراین معیشت و فرآیند اشتغالشان برهم خواهد خورد. وی درخصوص راهکارهای تأمین نقدینگی موردنیاز تولیدکنندگان محصولات گوشتی و دامداران کشور بیان کرد: دو راهکار وجود دارد؛ نخست این است که دولت به‌صورت مستقیم تزریق نقدینگی کند که به نظر می‌رسد در شرایط حال حاضر به سبب منابع مالی و موجود دولت این امر ممکن نباشد.

راهکار دوم صدور مجوز برای صادرات بخشی از دام دامدار می‌باشد. بی‌شک دامدار با صادرات دام خود قادر به تأمین بخشی از نقدینگی‌ موردنیاز خواهد شد و کاستی‌های تولید خود را جبران خواهد کرد. او درباره گرانی قیمت دام زنده همچنین ادامه داد: مادامی‌که تنها دستورالعمل‌های واردات مطرح شود و برای تولید داخل برنامه‌ای در دستورکار قرار نگیرد، تقاضا محصولات داخلی افت پیدا خواهد کرد و درنتیجه به تولیدکننده آسیب وارد خواهد شد. موافقیم که در برخی موارد قیمت دام زنده در داخل کشور بالاست اما دامدار نقشی در این قیمت ندارد و از نرخ افزایشی دام زنده سودی عایدش نمی‌شود.

وی با تأکید براینکه فعالان اموردام مخالف واردات نیستند، بیان کرد: گرانی دام ارتباط مستقیم با کشتارگاه‌ها و میدان‌های دامی دارد و دامداران کشور هیچ ارتباطی با بخش‌های کشتار و میدان‌های دامی ندارند. لازم است تا به‌صراحت عنوان شود که به‌هیچ‌عنوان مخالف با‌ واردات گوشت نیستیم و معتقدیم که به جهت تنظیم بازار و تأمین نیاز مر‌دم چنین روندی الزام دارد.

در شرایط کنونی تنها مطالبه‌مان این است که درکنار برنامه‌های واردات محور به تولید داخل نیز توجه گردد و مانع از آسیب دامداران داخلی شد. او با اشاره به روند آزادسازی قیمت‌ها همچنین تأکید کرد: متأسفانه تولیدکنندگان و دامداران داخلی با نبود حمایت‌ها رو به رو‌اند؛ پیش‌تر مقرر گشته بود تا پس از آزادسازی قیمت‌ها، صادرات دام آزاد گردد تا آسیب ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دامی جبران گردد که چنین روندی اتفاق نیفتاد و همچنان ممنوعیت صادرات دام در داخل کشور مطرح است. پوریان در پایان این گفت‌وگو با اشاره به‌ضرورت حل معضل نبود نقدینگی در بخش‌های کشاورزی اظهارکرد: به سبب آزادسازی قیمت‌ها، تولیدکنندگان و دامداران خرد از دست رفتند چراکه دیگر قادر به تأمین هزینه‌های تولید نبودند. حال ضرورت دارد تا از آسیب باقی‌مانده و اعمال فشار بیش‌تر بر تولیدکنندگان باقی‌مانده جلوگیری کنیم و نقدینگی‌شان را تقویت کنیم تا تولید دام داخلی بار دیگر رونق بگیرد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای توازن تولید و واردات باعث ثبات در بازار گوشت قرمز است بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.