تمدید تحریم پذیرفته نیست حتی برای یک‌ثانیه! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24354
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۲۴ |

تمدید تحریم پذیرفته نیست حتی برای یک‌ثانیه!

شاید برخی تصور کنند برگزاری جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد باهدف بررسی آخرین وضعیت برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ( که با طرح پیشنهاد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا همراه شد)، به معنای «ایستادگی اروپا در برابر زیاده‌خواهی واشنگتن» و ختم به خیر شدن این پرونده بوده است!
تمدید تحریم پذیرفته نیست حتی برای یک‌ثانیه!

‌|حنیف غفاری‌|
شاید برخی تصور کنند برگزاری جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد باهدف بررسی آخرین وضعیت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ( که با طرح پیشنهاد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا همراه شد)، به معنای «ایستادگی اروپا در برابر زیاده‌خواهی واشنگتن» و ختم به خیر شدن این پرونده بوده است! اگرچه سال‌ها و دهه‌هاست که افکار عمومی دنیا و حتی شهروندان اروپایی در انتظار «استقلال اروپا از آمریکا» به سر می‌برند، اما هنوز بازیگران اروپایی فرسنگ‌ها تا تحقق این خواسته و مطالبه عمومی فاصله‌دارند! 
این روزها رسانه‌های غربی مشغول مانور هدفمند بر روی جلسه مجازی اخیر شورای امنیت بوده و تأکید بازیگران اروپایی حاضر در نشست بر روی «حمایت از برجام» را نماد حق‌طلبی و قدرت متحدان اروپایی واشنگتن تلقی می‌کنند. اما به نظر می‌رسد قسمت مهم این معادله، هنوز مبهم و لاینحل باقی‌مانده است! در این میان، یک سؤال اصلی باید موردتوجه مخاطبان رفتار اخیر اروپائیان قرار گیرد: اینکه گام بعدی اتحادیه اروپا در مواجهه با تحریم تسلیحاتی ایران چه خواهد بود؟پاسخ این سؤال تا حدود زیادی مشخص است. سران اروپایی درصدد «تحریم محدود تسلیحاتی ایران» هستند.در این مسیر، تروئیکای اروپایی ضمن بزرگنمایی مخالفت خود با  طرح «تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران»از سوی آمریکا، قصد دارند تمدید موقت تحریم تسلیحاتی علیه ایران  را پیشنهادی سخاوتمندانه تلقی کرده و از کشورمان بخواهند تا به احترام ایستادگی آن‌ها در برابر زیاده‌خواهی‌های واشنگتن، به این پیشنهاد غیرقانونی و غیرمعقول تن دهد.بر همین اساس احتمال دارد پیش‌نویس طرح «تمدید سه‌ساله» یا حتی «یک‌ساله یا ۶‌ماهه» تحریم تسلیحاتی ایران، طی روزهای آتی از سوی اتحادیه اروپا ارائه و در میان اعضای دائمی و غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل توزیع شود. اساسا اقدام عجولانه مقامات اروپایی در تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقدمه‌ای برای ارائه همین طرح در شورای امنیت بوده است. اگرچه پذیرش این واقعیت می‌تواند از سوی برخی افراد و جریان‌های  خوشبین به ماهیت اروپای واحد،  تلخ تلقی شود، اما مخالفت اعضای اروپایی شورای امنیت با تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران، تاکتیکی  محاسبه‌شده برای افزایش ریسک و هزینه رد طرح پیشنهادی « تمدید موقت تحریم‌های ایران» در شورای امنیت بوده است. بنابراین باید در میان هیاهو و بزرگنمایی اخیر دیپلمات‌های اروپایی و رسانه‌های وابسته به جریان‌های قدرت در قاره سبز، مراقب پاتک آن‌ها طی روزهای آتی باشیم! 
راه مواجهه با این مسئله کاملا مشخص است.دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید تأکید کند که هرگونه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ( اعم از نامحدود یا موقت)، در تعارض کامل با سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد.   بر همین اساس، پس از تاریخ ۱۸ اکتبر امسال ( ۲۷ مهرماه )، جمهوری اسلامی ایران ، ماه، هفته، روز، ساعت و حتی ثانیه‌ای تأخیر در برداشته شدن این تحریم را نخواهد پذیرفت. درصورتی‌که سران اروپایی بر روی طرح پشت پرده و مشترک خود با کاخ‌سفید در خصوص «تمدید موقت تحریم تسلیحاتی ایران » اصرار ورزند، فارغ از تأیید یا عدم تأیید این پیشنهاد در شورای امنیت، به‌عنوان «طرف متخاصم» تلقی شده و اقدام آن‌ها دقیقا مترادف با «خروج رسمی از برجام » خواهد بود. در این صورت، هرگونه هزینه و تبعات ماجرا، بر عهده تروئیکای اروپایی و دیگر متحدان آمریکا خواهد بود. آری! تمدید  تحریم تسلیحاتی ایران پذیرفته نیست: حتی برای  «یک ثانیه»!

نویسنده : حنیف غفاری |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.