تقویت دیپلماسی پارلمانی برای بازپس گیری اموال ملی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33157
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷ |
ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد:

تقویت دیپلماسی پارلمانی برای بازپس گیری اموال ملی

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد دستور رئیس‌جمهور به وزارت خارجه و بانک مرکزی به‌منظور آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران در برخی کشورها گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قبلا در قالب کارگروه کمیته روابط خارجی جلسه‌ای را دراین‌مورد برگزار کرد.
تقویت دیپلماسی پارلمانی برای بازپس گیری اموال ملی

حانیه مسجودی
ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد دستور رئیس‌جمهور به وزارت خارجه و بانک مرکزی به‌منظور آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران در برخی کشورها گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قبلا در قالب کارگروه کمیته روابط خارجی جلسه‌ای را دراین‌مورد برگزار کرد. اعتقاد ما این است که اگر دیپلماسی کشور فعال باشد و بتواند در بخش‌های مختلف از منافع ملت ایران دفاع کند، به‌طور حتم این رویکرد منجر به آزادسازی منابع بلوکه‌شده در سایر کشورها خواهد شد.وی افزود: اعداد و ارقام قابل‌توجهی از منابع ایران در کشورهای دیگر بلوکه‌شده است که دلایل منطقی و قابل قبولی ندارد. مجلس شورای اسلامی به‌طورقطع و یقین این وظیفه را بر خود واجب می‌داند که با رویکرد نظارتی، مجموعه دستگاه دیپلماسی کشور را برای بازپس‌گیری این منابع بلوکه‌شده فعال کند، زیرا این منابع، حقوق مسلم ملت ایران است و قابل‌چشم‌پوشی نیست.
عزیزی تأکید کرد: امروز ما بیش‌از هر زمان دیگری به این منابع مالی نیاز داریم. بنابراین باید بااقتدار برای بازپس‌گیری آن‌ها اقدام کنیم. بعضی مواقع عده‌ای در داخل کشور توجیهات غیرقابل قبولی را بیان می‌کنند و ممکن است ضعفی که از خودشان در پیگیری منابع بلوکه‌شده کشورمان نشان می‌دهند، یکی از مهم‌ترین دلایلی باشد که تاکنون نتوانسته‌ایم به این منابع دسترسی پیدا کنیم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: کشورها و دولت‌های وابسته به استکبار جهانی در طول سالیان گذشته، به‌ویژه در سال‌های اخیر بارها این اقدام زشت را علیه کشور ما انجام دادند. به‌طورمثال کره‌جنوبی برخی از منابع ما را بلوکه کرده است و اراده‌ای برای بازگرداندن آن‌ها به ایران نیز ندارد. بنابراین زمانی که این اتفاق می‌افتد ضمن لزوم تلاش جدی دستگاه دیپلماسی که جزء وظایفش است، باید بتوانیم با اقدامات و همکاری سایر وزارتخانه‌ها ازجمله اقتصاد، صنعت و معدن و حتی وزارت فرهنگ و ارشاد ،منابع مالی خود را بازگردانیم.
او اظهار کرد: عجیب است که برخی از نهادها دولتی خودشان مبلغ کالاهای تولیدی کره جنوبی هستند و در چنین شرایطی به‌طور گسترده کالاهای این کشور در بازار داخلی به فروش می‌رود. ما کشوری باقدرت و قابلیت‌های بی‌شمار هستیم و ملت انتظار ندارند که به بازار مصرفی کشورهایی تبدیل شویم که منابع ما را بلوکه کردند.
عزیزی معتقد است که دستگاه دیپلماسی باید ضمن همکاری با سایر دستگاه‌های نظارتی ازجمله بانک مرکزی با رویکردی قوی، فعال و قاطع این منابع را آزاد کند. بانک مرکزی نباید احساس کند که در قبال آزادسازی منابع بلوکه‌شده بی‌مسئولیت است. این نهاد باید بیش‌از سایر دستگاه‌ها برای آزادسازی منابع اقدام کند. مجلس شورای اسلامی نیز بارها اعلام کرده است هر نوع قانون و پشتیبانی که در حوزه دیپلماسی پارلمانی لازم است را اعمال می‌کند تا این منابع آزاد شود و کشور را در مسیر توسعه یاری دهد.
 اقدامات عملیاتی برای آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده
وی در تشریح اقدامات عملیاتی برای آزادسازی منابع مالی مسدود شده کشورمان در سایر کشورها، گفت: یکی‌از اقدامات عملی، رفتار متقابل است. متأسفانه اقدام متقابل در این حوزه کم بوده است.درصورتی‌که این حق مسلم ماست. دومین راه نیز جلوگیری از ورود کالا از کشورهایی است که منابع ما را بلوکه کردند و جزء کالاهای اساسی هم نیستند. این اقدام می‌تواند فشار لازم را بر دولت‌هایی که این رفتار گستاخانه را با ما داشتند وارد کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درانتها سومین راهکار عملی را استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌های کشور دانست و تأکید کرد: ما می‌توانیم سفرای کشورهایی که منابع ما را مسدود کردند را احضار کنیم. درنهایت نیز مجلس نیز این آمادگی را دارد که در قالب دیپلماسی پارلمانی موضوعات را پیگیری کند.عزیزی معتقد است که متأسفانه وزارت‌امورخارجه تلاش لازم را برای پیگیری این مسئله و همکاری با مجلس برای رویکرد دیپلماسی پارلمانی را نداشته است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.