تغییر رنگ زودهنگام تروئیکای اروپایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34339
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۳۲ |
گزارشی از اقدامات جدید اروپایی‌ها در مورد برجام؛

تغییر رنگ زودهنگام تروئیکای اروپایی

پس از انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، زمزمه‌های ازسرگیری مذاکرات با ایران و احیای برجام از تمام رسانه‌های داخلی و بین‌المللی به گوش می‌رسد.مقامات جمهوری اسلامی ایران اما بارها اعلام کردند که احیای برجام منوط به بازگشت آمریکا به این توافق و اجرای تمام تعهدات است و برجام جدید و مذاکرات دوباره با آمریکا معنا ندارد.
تغییر رنگ زودهنگام تروئیکای اروپایی

حانیه مسجودی
پس از انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، زمزمه‌های ازسرگیری مذاکرات با ایران و احیای برجام از تمام رسانه‌های داخلی و بین‌المللی به گوش می‌رسد.مقامات جمهوری اسلامی ایران اما بارها اعلام کردند که احیای برجام منوط به بازگشت آمریکا به این توافق و اجرای تمام تعهدات است و برجام جدید و مذاکرات دوباره با آمریکا معنا ندارد.
اکنون نزدیک به سه سال است که آمریکا به‌صورت یک‌جانبه از توافق ۵+۱ خارج‌شده و طرف‌های اروپایی نیز باوجود ماندن در این توافق به هیچ‌یک از تعهداتشان عمل نکردند. با این‌حال بعد از گذشت سال‌ها انفعال از جانب اروپایی‌ها، ادعا و اظهارنظرهای آن‌ها در رسانه‌های بین‌المللی رنگ و بوی طلبکارانه به خود گرفته و حتی مرزهای دیپلماسی به سبک آمریکایی را نیز رد کرده است. اروپایی‌ها مدت‌هاست که سازوکار اینستکس را مطرح و ادعا کردند که این اقدام می‌تواند تحریم‌های آمریکا را برای ایران دور بزند اما سال‌هاست که نه‌تنها تعهدات خودشان را به بهانه‌های مختلف اجرایی نکردند و اینستکس نیز به زباله‌دانی تروئیکای اروپا پیوسته بلکه این روزها در کمال وقاحت در نشست مشترک خود از نقض برجام توسط ایران سخن می‌گویند! کارشناسان معتقدند که برنامه و راهبرد اصلی اروپا و آمریکا از سال‌های قبل از انقلاب در قبال صنعت هسته‌ای ایران توقف، اوراق و در نهایت نابودی بوده است و متهم کردن ایران به نقض برجام نیز نشان از همین سیاست است. اکنون اروپایی‌ها علاوه بر اتهام به ایران برای اقدام قانونی کاهش تعهدات برجام، درمورد توقف فعالیت‌های منطقه‌ای و محدود کردن توان دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی سخن می گویند.
 متهم کردن ایران به نقض برجام!
هفته گذشته وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام به‌منظور زنده نگه‌داشتن امیدها برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران در برلین گرد هم آمدند و صحبت‌های ردوبدل شده میان آن‌ها بازهم ثابت کرد که اروپایی‌ها نه‌تنها در گفتار بلکه در راهبرد و عمل نیز هیچ تفاوتی با آمریکا ندارند. وزارت امور خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این نشست وزرای خارجه سه کشور آلمان،‌ فرانسه و بریتانیا وضعیت کنونی توافق هسته‌ای وین را ارزیابی کردند و در گفت وگو‌های خود نسبت به دمیده شدن جان تازه‌ای به این توافق بین‌المللی پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا ابراز امیدواری کردند.تروئیکای اروپایی ضمن ابراز تأسف از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کردند به این توافق پایبند هستند و از اقدامات اخیر ایران در کاهش تعهدات به‌رغم آنچه «لغو تحریم‌ها و حسن نیت برای تجارت از طریق سازوکار INSTEX» خوانده‌شده ابراز نگرانی کردند.آندریا زاسه،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز به آسوشیتدپرس گفته که شرکت‌کنندگان در این نشست باهدف بررسی و مشخص شدن رویکرد آینده کلیه امضاکنندگان برجام زیر سایه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات‌متحده گرد هم آمده بودند.این مقام آلمانی بار دیگر به نمایندگی از کشورش خواستار توقف «اقدامات خلاف موازین برجام از سوی ایران» و پايبندى این کشور به کلیه تعهدات مندرج در مفاد توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین شد. زاسه گفت که در این نشست قرار بوده است به مواردی چون برنامه موشکی ایران و نقش منطقه‌ای این کشور که در توافق هسته‌ای به آن‌ها اشاره نشده،‌ پرداخته شود.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.