تعطیلی در تصمیم‌ها تعطیلی به‌بارآورد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41497
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۱۶ |
«رسالت» آخرین اقدامات برای کنترل کووید 19 را مورد نقد و بررسی قرار می دهد

تعطیلی در تصمیم‌ها تعطیلی به‌بارآورد

مهار افسار ویروس بدلگام از دست در رفته و قرمز آتشین، رنگ غالب‌نقشه کرونای کشور است، اکنون که این متن بر کاغذ جاری می‌شود، شمار قربانیان از 64 هزار تن عبور کرده، بستری ها در پایتخت رکورد زده و در جای جای ایران ما، هر روز رکورد ابتلا و مرگ روز قبل شکسته می شود
تعطیلی در تصمیم‌ها تعطیلی به‌بارآورد

مرضیه صاحبی-دبیر گروه اجتماعی 
مهار افسار ویروس بدلگام از دست در رفته و قرمز آتشین، رنگ غالب‌نقشه کرونای کشور است، اکنون که این متن بر کاغذ جاری می‌شود، شمار قربانیان از ۶۴ هزار تن عبور کرده، بستری ها در پایتخت رکورد زده و در جای جای ایران ما، هر روز رکورد ابتلا و مرگ روز قبل شکسته می شود، به عبارت سلیس و روان، وضعیت تحت فرمانمان نیست، این را می شود از اظهارات کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا دریافت که اگر میزان جان‌باختگان و مبتلایان با همین روند ادامه یابد، ممکن است شهرهای قرمز، رخت سیاه به تن کنند و از آن سو چکیده اظهارات علیرضا زالی در مقام فرماندهی مقابله با کرونای تهران در تجویز«تعطیلی» خلاصه می شود و با آنکه اقرار می کند، «تعطیلی» راه چاره حتمی نیست اما به چشم یک راهکار موقت، پویا، فرصت آفرین و ضربه گیر به آن می نگرد. به هرطریق، حاصل درایت ها و هشدارهای کلامی این روزها، محدودیت ۱۰ روزه برای شهرهای قرمز است که از سمت رئیس دولت و در کسوت رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال شده و این محدودیت از زبان سخنگوی ستاد با عنوان «تعطیلی» شنیده می شود. سرعت پیشروی این ویروس آنچنان بالاست که «علیرضا رئیسی» می گوید، «از امروز تعطیلی ۱۰ روزه را در کشور تجربه خواهیم کرد» و این تعطیلی،  پس از ارزیابی شرایط و در صورت نیاز می تواند دوباره تکرار شود. 
او جزئیات محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی را به این طریق اعلام کرده است: «به طور کلی محدودیت‌هایمان در شهرهای قرمز در چند حوزه محدود می‌شود. اولا در زمینه مشاغل است که در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند. مشاغل گروه یک هم فقط مشاغل ضروری برای تأمین مایحتاج مردم است، ‌مانند سوپرمارکت‌ها، ‌ داروخانه‌ها، ‌مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها و… و سایر مشاغل باید تعطیل باشند. در زمینه مشاغل گروه نارنجی هم مشاغل گروه یک و دومی‌توانند فعالیت کنند، اما مشاغل گروه سه و چهار نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.»
رئیسی در حوزه تردد به ۲۵۷ شهر قرمز هم از ممنوعیت خروج پلاک‌های بومی از این شهرها و ممنوعیت ورودشان به شهرها دیگر خبر داده و طبق اظهاراتش، پلاک‌های غیربومی حق ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را ندارند و در زمینه فعالیت‌های آموزشی نیز، تمام فعالیت‌های آموزشی تعطیل بوده و فقط می‌توانند به صورت مجازی فعالیت کنند. در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هم به همین صورت است و سینما و تئاتر و… حتما باید تعطیل باشند.
براساس آنچه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می گوید، ادامه فعالیت رستوران‌ها به صورت بیرون‌بر ممکن است، چراکه بیشترین بحث انتقال بیماری می‌تواند در این محیط ها رخ دهد. 
 تعطیلی ۱۰ روزه، نوشدارو بعد از مرگ سهراب/ تحقیق و تفحص از ستاد ملی کرونا
این ها آخرین تصمیماتی بوده که با هدف رام کردن کرونا در دستور کار قرار گرفته و اگر فراز و فرود این طرح و نقشه ها را رصد کرده و با نگرشی تحلیلگر به موشکافی بپردازیم، مشاهده می کنیم ما هر دستورالعمل و مصوبه و هر تصمیمی که گرفته ایم، مؤثر واقع نشده، اگر چشم‌هایمان را بر روی آرمانگرایی برخی از صاحب نظران ببندیم که معتقدند، نباید مو لای درز تصمیماتمان برود، بازهم در مجموع عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته‌ایم و اکنون خواه ناخواه با ویترینی از بدعملی‌ها و طرح و برنامه های دیرهنگام چشم در چشمیم، مثلا همین تعطیلی ۱۰ روزه که نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. می شد قبل از تعطیلات نوروز، به مسافران فرمان ایست داد، می شد راه‌ها را بست تا شعله های کرونا در ۲۵۷شهر قرمز و ۳۱مرکز استان برافروخته نشود. می شد خیلی کارها کرد و با تصمیم درست مانع هجوم بی امان ویروس شد. حالا که این کارها را نکرده ایم، نمایندگان مردم در بهارستان زبان به نقد گشوده اند و حتی «خواستار ورود جدی و پیگیری عاجل قوه قضائیه در پرونده تخلفات ستاد ملی مقابله با کرونا شده اند.»

محمدرضا رضایی کوچی- نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر این موضوع و ضرورت تحقیق و تفحص از ستاد ملی، اعلام کرده است: نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص را کلید زده‌اند و هرچه سریع‌تر باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا تکلیف ابهامات و تخلفات و سوء مدیریت برخی مسئولان روشن شود.
صدیف بدری- نماینده مردم اردبیل هم دل پری دارد از ستاد ملی کرونا که سوء مدیریتش دامن سراسر کشور را گرفته و می گوید: «شرایط کاملا مشهود است و به دلیل عدم برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسی، بروز چنین وضعیتی در کشور قابل پیش بینی بود.» 
اشاره محمدحسین فرهنگی- سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به ایام نوروز و تعطیلات عید است که یک فرصت طلایی برای قرنطینه و کنترل جدی‌‌تر شیوع کرونا بود و «فرهنگی» می گوید از این فرصت آن‌طور که باید استفاده نشد؛ این شرایط دیگر قابل تکرار نبوده و اعمال تعطیلی در مقاطع دیگر بسیار هزینه‌بر خواهد شد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بر پاسخگویی ستاد ملی کرونا تأکید می کند،به این خاطر که در آستانه عید، وقتی مسئولان گردشگری مردم را به سفر رفتن تشویق می کردند؛ اظهارات رئیس جمهور و وزیر بهداشت هم ضد و نقیض بود و مردم سردرگم شدند، درحالی که لازم بود این مسائل مدیریت و کنترل شود و اکنون که به این شیوه اقدام نکرده ایم، ستاد ملی کرونا باید پاسخگو باشد. 
دولت که در واپسین روزهای سال گذشته بهتر می توانست با کرونا گلاویز شود و با اعمال محدودیت و ممنوعیت های سراسری، عرصه را بر جولان کرونا تنگ کند، به دلیل تعارض منافع و سیاسی کاری، در شرایط حال حاضر مجبور شده تعطیلی‌ها را از سر بگیرد که این امر به گفته «محمدحسین فرهنگی» باعث می شود، مشاغل بسیاری آسیب ببیند و به بخش خصوصی فشاری مضاعف تحمیل شود.
 آرایش تمام جنگی نهادهای حاکمیتی برای نبرد با ویروس
این نقدها یادآور عدم وحدت رویه و اتفاق نظر میان اعضای ستادملی کروناست که از پاشنه آشیل های این ستاد به حساب می آید و شواهد تضاد فکری و عدم دیدگاه مشترک در سرعت موارد بستری بیماران در موج جدید بیماری تجلی یافته که حدود ۳/۷برابر مدت مشابه در موج‌های دوم و سوم بیماری است. سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با بیان این سخن گفته: «سرعت افزایش از ابتدای سال ۱۳۹۹ بی سابقه بوده است.» این شرایط ایجاب می کند، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حاکمیتی با آرایشی تمام جنگی و با حداکثر توان در میدان نبرد با ویروس حاضر شوند و در عین حال هر یک از ما اعم از مردم و مسئولان باید خود را به منزله سربازان این نبرد سهمگین قلمداد کنیم. این خواسته سخنگوی وزارت بهداشت است که اظهار امیدواری می کند با همکاری جدی دستگاه‌های اجرایی کشور در اعمال محدودیت‌ها و نظارت بر اجرای آن‌ها و البته همراهی مسئولانه مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی، شاهد توقف روند افسارگسیخته شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور باشیم. اگرچه به زعم خیلی ها آب رفته به جوی بازنمی گردد و یک بار برای همیشه ستاد ملی مقابله با کرونا باید در روندی که تاکنون پیش رفته، تجدیدنظر کرده و حواسش به سلامت مردم هم باشد و به جای درنظر گرفتن مصالح اقتصادی و منفعت گردشگری که از مصداق های بارز سوءمدیریت است، به جان مردم هم بیندیشد. ستادی که معلوم نیست چرا در آن وزن کمتری به درخواست‌های وزیر بهداشت به عنوان مقام ذیصلاح داده می شود و هرچه فریاد می زند، صدایش به جایی نمی رسد. این ستاد بدون اتکا بر شواهد علمی برای خودش می برد و می دوزد، مجوز کنسرت های کیش را صادر می کند و حتی در نوروز، اجازه می دهد مردم اگر به شهرهای قرمز رسیدند از کمربندی ها به مقصد بروند و بدتر از همه دستورالعمل خروج ۷۲ ساعته از شهرهای قرمز و جابه‌جایی و انتشار آلودگی است. ستادی که به توصیه‌های وزیر بهداشت به عنوان متولی اصلی پیشگیری کوچکترین توجهی نمی کند و سفرهای خارجی آزادانه انجام می شود، حتی به نقاطی که در آن سیر صعودی ابتلا و مرگ مسجل است‌و در کشوری نظیر ترکیه ابتلای روزانه نزدیک به ۵۰هزار نفر گزارش شده و با این حال، سفر به این کشور مانعی ندارد! با رویه فعلی، آش همین آش و کاسه همین کاسه است. ستادی که اعضایش خطاهای فاحشی را مرتکب شده اند اما عادت کرده اند در این ۱۴ ماه، مردم را بر صندلی اتهام بنشانند و خود را تبرئه کنند. 

گفت‌وگویی با دو صاحب نظر در این باره انجام داده ایم و آن‌ها تأکید کرده اند اگر ستاد رویه اش را تغییر ندهد، روزهای تیره و تاری پیش روی ماست. 
 علیرضا ناجی- رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: مغز متفکر ستاد ملی مبارزه با کرونا باید وزارت بهداشت باشد
شواهد مبتنی بر این واقعیت است که ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهور، دغدغه سلامت را ندارد و به نظر می رسد یک‌سری ملاحظات اقتصادی بر این ستاد حاکمیت دارد و از قضا این ملاحظات هم به بهبود وضعیت معیشت منجر نشده و مشکل از اینجا آغاز می شود که ما در کنترل کووید هیچ گاه وزارت بهداشت را به عنوان مغز متفکر این موضوع در نظر نگرفته ایم، البته تصور می کنم یک‌سری از افراد در بدنه وزارت بهداشت اعتقاد سفت و سختی به ایمنی جمعی دارند و احتمالا این مشاوره‌های اشتباه را به شخص رئیس جمهور می دهند اما این اشکال بزرگی است که به حرف و سخن وزیر بهداشت در قامت سرپرست و فرمانده بهداشت کشور که باید فرمانده مبارزه با کووید ۱۹ هم باشد، گوش نمی کنیم و همین سخن آقای رئیس جمهور که دیگر پیک کرونا نداریم و از نظر ما کرونا تمام شده، توسط علیرضا رئیسی- معاون بهداشت وزارتخانه هم گفته شده، البته اعتقاد دارم آقای رئیسی نیز از همین افراد مشاوره گرفته ولی درست نیست وقتی وزیر بیان می کند با پیک بسیار سنگینی روبه رو هستیم و مشاهدات علمی هم کاملا مؤید این نکته است، معاون بهداشت وزارتخانه که مهم‌ترین نقش را در کنترل کووید دارد، بگوید پیک کرونا تمام شده است. همه این‌ها از یک واقعیت تلخ حکایت دارد، این‌که رئیس جمهور توجهی به حرف وزیر خود ندارد و حاصل چنین رفتاری، نگاه غیرعلمی و عدم در نظر گرفتن سلامت مردم است. دو روز پیش به همراه عضوی از تیم واکنش سریع به استان مرکزی رفتیم و از نزدیک دیدیم همکاران ما در این استان بسیار تحت فشارند، تخت های بیمارستانی پر است و گلایه های بسیاری از تصمیمات ستاد کرونا دارند، چراکه این تصمیمات به موقع اتخاذ نمی شود و مجموعه مسائل دیگری که سبب شده وضعیت کرونا این‌گونه بغرنج شود، درحالی که می توانست همه چیز خوب پیش برود، حداقل بعد از اجرای طرح شهید سلیمانی در گام چهارم، اوضاع تحت کنترل بود و می توانستیم این طرح را ادامه بدهیم اما با صدور مجوز سفرهای نوروزی و کم لطفی مردم و کشاندن جامعه در صف مرغ و گوشت و ارزاق عمومی، هرچه رشته بودیم را پنبه کردیم و مجموعه این عوامل اثبات می کند که ستاد ملی کرونا هیچ گونه رویکرد علمی ای در مواجهه با این ویروس در آستین ندارد و منتظر است تا حرف های علمی این و آن را بشنود و برخلاف آن عمل کند. در این ستاد باید مغز متفکر، وزارت بهداشت و سخنان وزیر باشد و باید از همان ابتدا در ستاد مذکور برای این مجموعه وزن بیشتری قائل می شدیم، هرچند این وزارتخانه نیز اشتباهاتی را مرتکب شده ولی اگر در این مدت، نارضایتی و گلایه مندی های کارشناسان بهداشت را ملاحظه کنیم، متوجه می شویم هرچه هست زیر سر این ستاد است و خوشحالم وزیر بهداشت قاطعانه موضع خودش را مشخص کرد و اگر با رودربایستی موضع دیگری می گرفت، اکنون تمام هجمه ها، علیه این وزارتخانه بود. واقعا این وزارتخانه مظلوم واقع شده و تمام تصمیمات اشتباهی که ستاد ملی مبارزه با کرونا می گیرد، تبعات و سختی هایش برای کادر درمان است و باید از شخص رئیس جمهور سؤال کرد که چرا وزنه علمی ستاد را بالا نمی برند و یک کمیته علمی درست با صداهای مختلف تشکیل نمی دهند؟ بی شک نباید افرادی برای این ستاد انتخاب می شدند که دیدگاه ها و نظراتشان همسو با تصمیم گیرندگان بالادستی است. واقعیت این است که وزارت بهداشت با این شرایط توانش را ندارد و ابزار کافی و مناسب برای کنترل کرونا را هم در اختیار ندارد. این‌که راه‌ها را ببندند و پروازها را لغو کنند مربوط به وزارت بهداشت نیست، این وزارتخانه چنین مکانیسم هایی در اختیار ندارد. وزارت کشور و صمت و فرمانداری و استانداری باید هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند که این هماهنگی ها و همکاری‌ها صورت نمی گیرد و می خواهند مردم را در مقابل وزارت بهداشت قرار بدهند درحالی که این وزارتخانه در طول مبارزه با کرونا که وظیفه اش درمان و کنترل بوده در اکثر مواقع بسیار با عرضه تر از تمام ارگان‌های دیگر عمل کرده است. اکنون هم که بناست شهرهای قرمز تعطیل شوند، باید نکاتی را یادآوری کرد، اول این‌که وقتی شهری قرمز اعلام می شود باید محدودیت های خاصی برای بستن صنوف سطوح دو و سه و چهار صورت بگیرد، ما در شهرهای قرمز که بیشتر منظورم سفر به استان مرکزی و مشاهداتم است، هیچ نمودی از وضعیت خطر مشاهده نکردیم و متأسفانه تعهد و ملاحظات بهداشتی در میان مردم بسیار در سطح نازلی قرار داشت و در اینجا برای اجرا و نظارت بر پروتکل ها باید ستادهای دیگری که مسئولیت دارند، ایفای نقش کنند. در حال حاضر مردم به تمامی شهرهایی که در نقشه رنگ بندی کرونا، قرمز اعلام شده اند، به راحتی رفت و آمد می کنند و به رستوران‌ها و بازارها می روند و از طرفی تنها با لاک داون نمی توان به بهبود اوضاع کمک کرد. لاک داون یکی از تصمیمات بسیار خسارت آفرین و هزینه زاست و اگر تعطیلی سراسری به همراه اقدامات تکمیلی صورت نگیرد، نمی توان شعله های کرونا را خاموش کرد.

 با لاک داون کردن موافقم، تا از این طریق با ایجاد سکون در شهرها، از چرخه گردش ویروس کاسته شود اما اگر با اقدامات دیگری همراه نباشد، مسکنی موقت خواهد بود، بنابراین اقدام مؤثر هنگامی است که میزان تست گیری افزایش یافته و بیماریابی ما فعال باشد و آن‌هایی که نتیجه تست هایشان مثبت شده را شناسایی و کسانی که با آن‌ها در ارتباط بوده اند را ردیابی کنیم، چون بعضی از این‌ها، به‌مثابه بمب‌های ساعتی خاموش‌اند و می‌بایست جداسازی آنان در محلی مناسب صورت بگیرد. 
 جلیل کوهپایه زاده- رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران: سخنان برخی افراد در ستاد کرونا، عاملیت اجرایی ندارد
اکنون بعد از گذشت ۱۴ ماه از شیوع کرونا در کشور، ما منابع و مستندات لازم را برای تصمیم گیری در اختیار داریم و وضعیت کشور هم در بخش های مختلف روشن است و از سوی دیگر می دانیم گونه جهش یافته انگلیسی تهاجمی تر بوده و طبیعتا سرعت بستری ها و مرگ و میرها نیز به این دلیل افزایش یافته و در نوروز هم به رغم اعمال ممنوعیت برای سفر به نقاط قرمز و نارنجی مردم توانستند به راحتی سفر کنند که این هم از ضعف مدیریت و نظارت ناشی می شود و ما هم نمی دانیم چه مصالحی در میان است که ستاد ملی مقابله با کرونا قاطعانه تصمیم نمی گیرد و یا هدف گذاری درستی ندارد. وقتی وزیر بهداشت به نمایندگی از نظام سلامت می گوید، هیچ کس در ایام عید به مسافرت نرود و بعدهم پیشنهاد تعطیلی چند روزه را سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرده و می گوید آن‌هایی که مسافرت رفته‌اند حداقل تا ۵ روز در محل کار حاضر نشوند و کسی گوش نمی دهد، وضع همین خواهد بود، این‌ها توصیه‌هایی است که صورت گرفته، منتها عاملیت این گفتمان به عهده ستاد ملی است، در رأس این ستاد هم رئیس جمهور و وزرا و مسئولین مرتبط با این قضیه قرار دارند. اما مطمئنم نمایندگان وزارت بهداشت که وزیر و معاون بهداشتی وزارتخانه هستند، این نکات را به طور مکرر در این جلسات ذکر کرده‌اند و به گفتن این عبارات از پشت تریبون اکتفا نکرده اند. این‌طور به نظر می‌رسد که ستاد ملی مصالح دیگر از جمله مباحث اقتصادی را بیشتر مدنظر دارد و ستاد کرونا باید حداقل بعد از تعطیلات نوروزی باتوجه به میزان سفرها و ترددهایی که صورت گرفته بدون توجه به رنگ بندی‌ها، تعطیلی دو هفته ای را اعمال می کرد اما به این موضوع توجه نکرد و چنین تصمیمی در اختیار دانشگاه و وزارت بهداشت نیست و تصمیم گیرندگان در سطح دولت ارجح‌ترین افراد هستند چون این ها عاملیت اجرا دارند و اگر کسی در مجموعه ستاد قرار بگیرد و نتواند به وزارتخانه های مختلف دستوری بدهد، فایده ای نخواهد داشت. بنابراین کسانی باید در مجموعه ستاد حضور داشته باشند که سوای دانش و علم مقابله با کرونا، عاملیت اجرایی را در کنار تصمیم گیری ها در وزارتخانه و سازمان‌ها و نهادهای خود داشته باشند. به هر روی ما به صورت ریشه ای با کرونا مبارزه نکرده‌ایم و اکنون تاوانش را می دهیم و افزایش بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند از تحمل کادر درمان خارج شده و امیدواریم ستاد رویه اش را تغییر دهد تا بتوانیم کرونا را مهار کنیم. 

نویسنده : مرضيه صاحبي – دبير گروه اجتماعي‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.