تعدد وظایف مانع از تحقق اهداف شورای رقابت شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 92943
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۵۳ |
لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

تعدد وظایف مانع از تحقق اهداف شورای رقابت شد

لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به نقش سیاست‌گذاری و نظارتی شورای رقابت پرداخت و با تأکید بر واگذاری امور مرتبط با تشخیص وضعیت بازار به سایر دستگاه‌های اجرایی ذی ربط بیان کرد: حضور شورای رقابت از ابتدای امر با درنظرگیری دو وظیفه کلید خورد؛ نخست تشخیص وضعیت بازار و سپس نظارت و سیاست‌گذاری بود.
تعدد وظایف مانع از تحقق اهداف شورای رقابت شد
لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به نقش سیاست‌گذاری و نظارتی شورای رقابت پرداخت و با تأکید بر واگذاری امور مرتبط با تشخیص وضعیت بازار به سایر دستگاه‌های اجرایی ذی ربط بیان کرد: حضور شورای رقابت از ابتدای امر با درنظرگیری دو وظیفه کلید خورد؛ نخست تشخیص وضعیت بازار و سپس نظارت و سیاست‌گذاری بود. براین اساس شورای رقابت موظف بود تا در گام نخست وضعیت بازار اعم از‌انحصاری بودن یا انحصاری نبودن را تشخیص دهد و سپس با نظارت، سیاست‌گذاری کند. 
وی با اشاره به تعدد وظایف شورای رقابت برای ساماندهی بازار خودرو افزود: متأسفانه چندین وظیفه مدیریتی بر عهده شورای رقابت قرار گرفت که می‌بایست تفكیک می‌شد و هر بخش به نهاد اجرایی ذی‌ربط واگذار می‌ شد. سیاهکلی با بیان اینکه تشخیص وضعیت بازار امری مدیریتی و دشوار است، تصریح کرد: واگذاری چندین وظیفه به شورای رقابت موجب شد تا نارضایتی‌ها شکل بگیرد. بدیهی  ا‌ست که تشخیص انحصاری بودن یا انحصاری نبودن بازار خودرو امری سنگین است و می‌بایست به عنوان یک وظیفه مدیریتی و تخصصی واگذار گردد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای رقابت باید وظیفه نظارت و سیاست‌گذاری داشته باشد، همچنین خاطرنشان کرد: پس از تشخیص وضعیت بازار است که می‌بایست سیاست‌گذاری و نظارت در دستورکار قرار بگیرد. بنابراین در شرایط حال حاضر ضرورت دارد تا یکی از وظایف شورای رقابت واگذار گردد؛ می‌توان وظیفه تشخیص را واگذار کرد و تنها شورای رقابت را مکلف به سیاست‌گذاری و نظارت کرد یا وظیفه سیاست‌گذاری او را به بخش دیگر واگذار کرد و تنها امور تشخیص بازار را مقرر کرد. 
او با بیان اینکه تعدد وظایف مانع از تحقق اهداف خواهد شد، متذکر شد: مجموعه وظایف احتمال خطا را افزایش می‌دهد. براین اساس ضرورت دارد تا تنها یک وظیفه را‌برای‌ شورای رقابت تعیین کرد. 
او با بیان اینکه واگذاری چندین وظیفه به یک نهاد منطق مدیریتی ندارد و اجرایی قوانین را دشوار می‌سازد، یادآور شد: چنانچه امور تشخیص بازار به بخش دیگری واگذار گردد، شرایط مطلوب‌تری‌ رقم خواهد خورد. وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه‌ امور نظارتی و سیاست‌گذاری مکمل‌ یکدیگرند، اظهارکرد: شورای رقابت می‌تواند در حوزه سیاست‌گذاری و نظارت ایفای نقش کند. بی‌شک نمی‌توان سیاست‌گذاری را از نظارت جدا‌کرد چراکه یک سیاست‌گذار‌ می‌بایست ناظر بر امور نیز باشد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.