تضامین عینی از سوی غرب برجام را زنده خواهد کرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 62620
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۳۰ |
محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

تضامین عینی از سوی غرب برجام را زنده خواهد کرد

محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» از لزوم اجرای تمام مواضع جمهوری اسلامی ایران برای احیای برجام می‌گوید: مدتی مذاکرات هسته‌ای وین متوقف شده بود.
تضامین عینی از سوی غرب برجام را زنده خواهد کرد

حانیه سجودی
محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» از لزوم اجرای تمام مواضع جمهوری اسلامی ایران برای احیای برجام می‌گوید: مدتی مذاکرات هسته‌ای وین متوقف شده بود. طرف‌های غربی به مواضع ایران فشار آوردند و سعی داشتند به اذهان عمومی دنیا القا کنند که مقصر توقف مذاکرات، ایران و خواسته‌های حداکثری ماست.وی افزود: این درحالی است که این مواضع چیزی نیست که آمریکا به ما بدهد و آن را امتیاز بنامند بلکه مواضع مذکور و خواسته‌های ما حق ملت ایران است که توسط غرب به گروگان گرفته شده است. لذا مواردی که در مذاکرات باقی مانده و معتقد هستیم که باید اختلافاتش حل شود شامل چند مورد تحریم‌های کاتسا، آیسا و یوترن است که باید تکلیفشان مشخص شود. عباس زاده بیان کرد: یکی دیگر از مسائل مدنظر ایران ضمانت اجرایی است. ما معتقد هستیم هیچ توافقی بدون ضمانت اجرایی کارآمد نخواهد بود و اعتبار هر توافقی به ضمانت اجرایی آن است. ما عجله نداریم و به دنبال توافق خوب هستیم حتی اگر چند ماه هم دیرتر شود برایمان تفاوتی ندارد. اکنون درمورد همین مسائل نیز گفت‌وگوها از سر گرفته شده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد که اکنون آمریکا به صورت رسمی عضو۱+۴ نیست و صحبت رسمی ما با۱+۴ است. با این وجود بسیاری از تحریم ها توسط آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال می شود اما تاکنون نیز آمریکا چراغ سبزی برای لغو تمام تحریم‌ها نشان نداده و توافقی هم به مرحله نهایی و امضا شدن نرسیده است که بگوییم با چه چیزی موافقت یا مخالفت شده است.
  ۸۰ درصد موارد اختلافی در مذاکرات به همگرایی طرفین رسیده است
او گفت: اکنون حدود ۸۰ درصد موارد اختلافی به بحث گذاشته شده است و درمورد آن‌ها به همگرایی رسیده‌ایم اما هنوز به توافق امضا شده تبدیل نشده است. ازطرفی درمورد همان مباحثی که به صورت ضمنی توافق شده است نیز شاهد اجتناب و مقاومت غرب هستیم. عباس زاده درانتها خاطرنشان کرد: به هرحال اصرار مذاکره کنندگان کشورمان بر حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران، غربی‌ها را وادار به تمکین کرده است. لذا درمرحله آخر لغو تحریم‌های کاتسا و آیسا و یوترن و تضامین عینی مانده است و درصورت رفع اختلاف به توافق خواهیم رسید.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.