تصویرسازی دروغین آمریکا از مذاکرات وین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55374
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۵۴ |
کاخ سفید قدرت وارونه نمایی واقعیات را ندارد

تصویرسازی دروغین آمریکا از مذاکرات وین

در روزهای گذشته، رسانه‌های غربی تلاش کرده بودند تا با ترسیم یک تصویر غیرواقعی از خواسته‌ها و ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران، گفت‌وگوها را از پیش شکست‌خورده و ایران را عامل شکست گفت‌وگوها معرفی نمایند.
تصویرسازی دروغین آمریکا از مذاکرات وین

در روزهای گذشته، رسانه‌های غربی تلاش کرده بودند تا با ترسیم یک تصویر غیرواقعی از خواسته‌ها و ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران، گفت‌وگوها را از پیش شکست‌خورده و ایران را عامل شکست گفت‌وگوها معرفی نمایند.
اولین دور مذاکرات «رفع تحریم‌ها» در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه  (۸ آذرماه) میان تهران و کشورهای ۱+۴ در وین اتریش آغاز شد و گفت‌و‌گوها و رایزنی‌ها در قالب کمیته‌های تخصصی ادامه دارد.این دور از مذاکرات که اولین آن در دولت آیت‌الله ابراهیم رئیسی است، از مدت‌ها پیش از آغاز با یک جریان رسانه‌ای و تبلیغاتی از سوی رسانه‌های غربی، عربی و جریان رسانه‌ای ضدانقلاب همراه شد، با این ادعا که ایران جدیتی برای موفقیت‌ گفت‌وگوها و حصول نتیجه ندارد. جریان تبلیغاتی که نه‌تنها در سطح رسانه بلکه در لابه‌لای مواضع رسمی غربی‌ها نیز نمود پیدا کرد و این خط رسانه‌ای تلاش داشت مذاکرات را از پیش شکست‌خورده و تهران را عامل آن شکست معرفی کند. بارها این ادعا مطرح شد که ایران قصدی برای نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین ندارد و به دنبال خرید زمان و طولانی کردن گفت‌و‌گوها باهدف رسیدن به یک نقطه بازگشت‌ناپذیر هسته‌ای است.
بازی متناقض غربی‌ها 
رسانه‌های غربی در روزهای پیش از آغاز مذاکرات مدام بر طبل این روایت می‌کوبیدند که احتمال رسیدن به توافق ضعیف است، درحالی‌که مذاکره هنوز شروع نشده بود. در سطح رسمی وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی شب قبل از آغاز گفت‌و‌گوهای وین در یک یادداشت مشترک، ادعاهای گذشته را علیه ایران تکرار کردند. یادداشتی که در آن آمده بود لندن و تل‌آویو در برابر «جاه‌طلبی‌های ایران» مقابله خواهند کرد. این لحن و خط رسانه‌ای مذکور به‌خوبی نشان می‌داد که این غربی‌ها هستند که جدیتی برای حصول یک نتیجه مورد رضایت تمامی طرف‌ها ندارند یا اینکه در صورت شکست مذاکرات بتوانند تنها ایران را مقصر آن جلوه دهند.
همزمان رسانه‌های معاند و ضدانقلاب نیز همین خط رسانه‌ای را با ضریب بیشتری در پیش‌گرفته و با عناوین مختلف هیئت مذاکره‌کننده ایرانی و در کل دستگاه دیپلماسی را مورد هجمه قراردادند و پیش از انجام مذاکرات، حربه ایجاد یأس را در پیش گرفتند.با تمامی این تفاسیر مذاکرات روز دوشنبه آغاز شد و درحالی‌که جریان رسانه‌ای یادشده آماده قلم‌فرسایی از شرایط دلخواه خود در مذاکرات یعنی فضای منفی و شکست‌خورده بودند، اظهارنظرهای طرف‌های مختلف حاضر در وین، فضایی کاملا برعکس را ترسیم کرد.اولین اظهارنظر را «میخائیل اولیانوف» مذاکره‌کننده ارشد روسیه انجام داد و در صفحه توییتر خود نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. شرکت‌کنندگان در هفتمین دور مذاکرات که بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند.»
گام نخست مقصر نمایی چگونه شکست خورد؟
«انریکه مورا» هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات هسته‌ای نیز پس از نشست وین گفت : «تمام شرکت‌کنندگان حرف‌ها و حساسیت‌های هیئت تازه ایرانی را باعلاقه شنیدند و تیم ایران هم به‌روشنی مشخص کرده که به دنبال کاری جدی است.»
در اینجا می‌توان تأکید کرد که لحن حرفه‌ای و سازنده و درعین‌حال جدی و قاطع هیئت ایرانی پیش  و در روز نخست مذاکرات، موجب شد تا ارزیابی همه طرف‌ها از نشست افتتاحیه ارزیابی مثبتی باشد و فضایی نسبتا مثبت در رسانه‌ها حاکم شود و گام نخست مقصر نمایی شکست بخورد.
علاوه بر این ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی خود نشان از عزم جدی تهران و وجود یک هدف مشخص یعنی «رفع تحریم‌ها» دارد. به‌طوری‌که اولا تلاش شده تا متخصصان اقتصادی دستگاه‌های مختلف که به‌خوبی کیفیت و کمیت تحریم‌ها را می‌شناسند در هیئت مذاکره‌کننده گنجانده شوند و دوم اینکه اعضای تیم مذاکره‌کننده به‌دوراز جناح‌بندی و گرایش های سیاسی انتخاب‌شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، دو ماه پیش دستگاه‌های درگیر با تحریم نامه‌ای از وزارت امور خارجه دریافت کردند. در این نامه خواسته‌شده بود برای تقویت تیم مذاکره‌کننده کارشناسانی معرفی کنند که واجد سه خصوصیت باشند؛ به موضوعات حوزه کاری خود اشراف داشته باشند، پیچیدگی‌ها و ظرایف تحریم را بشناسند و با حقوق بین‌الملل آشنایی داشته باشند.این نامه را تمام دستگاه‌هایی که به‌نوعی درگیر تحریم‌ها بودند، ازجمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی دریافت کردند. علاوه بر این باهدف استفاده از تجارب تیم سابق، تصمیم بر این شد که ترکیب کارشناسان تیم مذاکره‌کننده در وزارت امور خارجه تغییر نکند و حتی بر تعداد آن‌ها افزوده شود.بنابراین ترکیب هیئت ایرانی نیز به‌خوبی نشان‌دهنده عزم تهران برای حصول نتیجه در مذاکرات وین است، البته به شرطی که چنین اراده‌ای نیز از سوی طرف مقابل مشاهده شود.
ادعاهای نادرست غربی ها در مذاکرات 
یکی از موضوعاتی که مقامات رسمی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها در آمریکا و کشورهای اروپایی مطرح می‌کنند، «دشوار بودن روند رفع تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی ایران است! کاخ سفید و تروئیکای اروپایی مدعی هستند که دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، «برچسب  برخی تحریم‌ها» را از «تحریم‌های هسته‌ای “»به «تحریم‌های حقوق بشری یا مقابله با تروریسم”»تغییر داده و ازاین‌رو، دولت جوبایدن کار بسیار سختی را در تعلیق این تحریم‌ها بر عهده دارد! به همین واسطه،  مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی هستند که «طرح گام‌به‌گام»، یک «طرح سخاوتمندانه»برای آن چیزی است که از سوی غرب «احیای برجام» نامیده می‌شود! صورت‌بندی حقوقی ادعای مقامات آمریکایی-اروپایی، اصلا دشوار نیست! در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت:
نخست اینکه تغییر برچسب تحریم‌ها از سوی دولت ترامپ، بر اساس یک منطق قانونی در حوزه حقوق بین‌الملل صورت نگرفته و محصول یک‌جانبه‌گرایی وی در مواجهه با سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است. به عبارت بهتر، اگر خروج آمریکا از برجام ، وضع تحریم‌های قبلی و جدید علیه ایران و متعاقبا تغییر برچسب تحریم‌ها معلول توافق اعضای کمیته مشترک برجام یا اعلام شکست کامل برجام توسط سازمان ملل متحد بود، اکنون طرح گام‌به‌گام می‌توانست موضوعیت داشته باشد، اما ازآنجاکه تمامی این اقدامات غیرقانونی نشات گرفته از نقض تعهدات آمریکا در برجام، آن‌هم به‌صورت غیرقانونی و یک‌جانبه بوده است، قطعا نمی‌توان از طرح گام‌به‌گام جهت احیای برجام سخنی به میان آورد. واشنگتن در این خصوص مرتکب یک «کنش غیرحقوقی» شده و قطعا بازگشت به تعهدات برجامی نیز حداقلی‌ترین اقدام برای جبران این کارشکنی محسوب می‌شود. 
نکته دوم اینکه  دولت جوبایدن می‌گوید که  باید به کمک کنگره تحریم‌های مغایر با سند  برجام را تعلیق  کند زیرا برخی از این تحریم‌ها که با برچسب جدید دوباره وضع‌شده‌اند، باید توسط مجلس نمایندگان و سناتورها برداشته شوند. بدیهی است که این استدلال نیز به‌مانند استدلال‌هایی که در توجیه طرح گام‌به‌گام مطرح می‌شود، غیرقابل اتکاست. رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند در اینجا از حق وتوی خود در برابر کنگره استفاده کند یا فراتر از آن، به سند برجام«اصالت قانونی دوباره “»داده و از این طریق، هرگونه تحریم مغایر با این سند را ( حتی با برچسب‌های گوناگون) ملغی اعلام کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.