تشدید جنگ سرد میان واشنگتن و پکن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22422
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 07 خرداد 1399 - 8:14 |
ادامه تنش‌های آمریکا و چین در بحبوحه شیوع کرونا ؛

تشدید جنگ سرد میان واشنگتن و پکن

 روابط پکن و واشنگتن در بحبوحه شیوع ویروس کرونا هر روز وخیم‌تر می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد ناکامی خود در مواجهه با شیوع ویروس کرونا را متوجه پکن و سازمان بهداشت جهانی سازد.
تشدید جنگ سرد میان واشنگتن و پکن

| گروه بین‌الملل‌| 
 روابط پکن و واشنگتن در بحبوحه شیوع ویروس کرونا هر روز وخیم‌تر می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد ناکامی خود در مواجهه با شیوع ویروس کرونا را متوجه پکن و سازمان بهداشت جهانی سازد. کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها و خشم بسیاری از شهروندان آمریکایی نسبت به عملکرد کاخ سفید در مواجهه با شیوع کرونا، سبب شده است تا ترامپ این قصور بزرگ را به کشورها و نهادهای دیگر مرتبط سازد. 
هشدار وزیر خارجه چین به آمریکا
«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین می‌گوید که چین و آمریکا در آستانه یک جنگ سرد جدید هستند.در شرایطی که اختلافات بین پکن و واشنگتن پس از شیوع ویروس کرونا و اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه چینی‌ها تشدید شده، وزیر خارجه چین گفته است که آنچه در آمریکا شیوع یافته نوعی ویروس سیاسی است.وانگ یی تأکید کرد ه است که آمریکا و چین هر دو از همکاری سود می‌برند و از تقابل متضرر خواهند شد، لذا باید برای زیستن در کنار هم راهی بیابند.وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین همچنین تصریح کرد که کشورش آماده تحقیق بین‌المللی درباره منشأویروس کرونا است. او  تأکید کرد آن‌ها که انتظار دارند چین بابت شیوع ویروس کرونا غرامت پرداخت کند، در خیال خام به سر می‌برند.
وزیر خارجه چین  در ادامه تأکید کرده است که  آمریکا باید دست از رفتارهای خود  بردارد و  چین آماده همکاری با واشنگتن  با روحیه همکاری و احترام متقابل است.وانگ یی  در ادامه سخنانش ابراز امیدواری کرد که آمریکا و کره شمالی گفت وگوهای  خود را در نزدیک‌ترین زمان ممکن از سر گیرند.وی یادآور شد، آمریکا نباید نتایج به دست آمده از این مذاکرات را به باد دهد.
تنش‌های اقتصادی پکن و واشنگتن 
طی روزهای اخیر، تنش‌های اقتصادی میان آمریکا و چین شدت گرفته است. در پی افزایش فشارهای دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای تحریم شرکت‌ها و مؤسسات چینی، «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست فورا ذهنیت جنگ سرد را کنار گذاشته و مداخله در امور داخلی این کشور را متوقف کند.اخیرا  دولت آمریکا اعلام کرده در راستای فشارهای بیشتر بر پکن، ۳۳ شرکت و مؤسسه این کشور را نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است. اقدام آمریکا برای تحریم بی‌سابقه این تعداد شرکت چینی روابط دو کشور را به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسانده و باعث تشدید تنش‌ها در روابط آن‌ها شده است.
سخنگوی وزارت خارجه  چین ضمن اشاره به رویکرد آمریکا که باعث آسیب رساندن جدی به روابط دو کشور و مخدوش کردن مناسبات می‌شود، گفت: راهبردهای امنیتی آمریکا که مشابه برخی از سناریوهای قدیمی است و طرح سیاست «تهدید چین» می‌تواند وضعیت روابط را بدتر کند. چین در برابر سیاست فشار و اقدامات تند آمریکا، واکنش جدی داشته و اعتراضات خود را به این کشور اعلام کرده و موضع‌گیری مقتدرانه‌ای داشته است.
در مقابل، وزارت حمل‌ونقل آمریکا دولت پکن را به غیرممکن ساختن ازسرگیری پروازهای شرکت‌های هواپیمایی آمریکا به چین متهم کرد و به شرکت‌های هواپیمایی چینی دستور داد تا برنامه‌های پرواز خود را با دولت واشنگتن هماهنگ کنند.
تنش‌های پکن و واشنگتن بر سر هنگ‌کنگ
این تنش‌ها  درست پس از آن تشدید شده است  که کنگره ملی خلق چین از بررسی لایحه قانون جدید امنیتی هنگ‌کنگ برای برخورد با شورشیان، فتنه‌گران، تجزیه‌طلبان، تروریست‌ها و کسانی خبر داد که قصد براندازی دارند. چین سال گذشته نیز تلاش کرد قانونی را برای استرداد مجرمین از هنگ‌کنگ تصویب کند که با اعتراضات گسترده‌ای در این منطقه با تحریک و حمایت آمریکا و انگلیس همراه شد.
سفارت چین در کانادا نیز اخیرا  مخالفت پکن با مداخله‌گری متحدان آمریکا در امور داخلی هنگ‌کنگ را اعلام کرد.به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «کی‌جی‌سی‌ان»، سخنگوی این سفارت‌خانه، «مخالفت شدید» کشورش با «مداخله شرم‌آور» بریتانیا، کانادا و استرالیا در خصوص لایحه امنیت ملی پیشنهادی در هنگ‌کنگ را اعلام کرد.این سفارت‌خانه تأکید کرد، چین این حق را دارد که قوانین مربوط به امنیت ملی خود را برای مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ تقویت کند. تصمیم کنگره ملی هنگ‌کنگ اقدامی ضروری در راستای حفظ حاکمیت ملی و اتحاد منطقه‌ای و تحکیم بنیان سیاست «یک کشور، دو نظام» است. 
در این بیانیه آمده است که اقدام پکن ، مطابق با قانون اساسی منطقه ویژه هنگ‌کنگ است و هدف آن تقویت چارچوب قانونی لازم و سازوکارهای اجزای قانون جهت محافظت از امنیت ملی است.این سخنگو در ادامه گفت:هنگ‌کنگ بخش جدایی‌ناپذیر جمهوری خلق چین است و کنگره آن بالاترین قدرت را در این منطقه دارد. پکن اجازه هیچ مداخله خارجی در این زمینه را نخواهد داد.
کشورهای بریتانیا، کانادا و استرالیا، در بیانیه‌ای مشترک در خصوص مطرح‌شدن لایحه امنیت ملی در هنگ‌کنگ ابراز نگرانی کردند.این سه کشور همسو با آمریکا مدعی شدند: «تصویب چنین قانونی از طرف هنگ‌کنگ بدون مشارکت مستقیم مردم، قوه مقننه یا قضائیه، به وضوع اصول «یک کشور دو نظام» را که تحت آن هنگ‌کنگ از درجه بالای خودمختاری بهره‌مند است، زیر سؤال می‌برد»
منازعه‌ای که ادامه دارد
بدون شک جدال اقتصادی و سیاسی واشنگتن و پکن به زودی پایان نخواهد پذیرفت. انتخاب مجدد احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، این روند را تشدید خواهد کرد. در سال ۲۰۱۷ میلادی( در ابتدای حضور ترامپ در کاخ سفید ) ، چنین منازعه‌ای صرفا در سطح لفظی میان واشنگتن و پکن وجود داشت، اما هم اکنون شاهد شکل‌گیری منازعه تمام‌عیاری میان دو طرف هستیم. نگاه تهدید محور ایالات‌متحده نسبت به چین (که در دکترین امنیت ملی ترامپ نیز بازتاب یافته است) منجر به تشدید این منازعه شده است. پیدایش  ویروس کرونا و ناکامی آمریکا در مدیریت بحران ناشی از شیوع این ویروس نیز سبب شده است تا ترامپ با لفاظی های خود علیه پکن، چین را به خطری بزرگ در نزد افکار عمومی ایالات‌متحده تبدیل کند. در مقابل، چین نیز بازی واشنگتن را در تقابل با خود رصد کرده و تسلیم این بازی خطرناک از سوی ترامپ و همراهانش نشده است. به نظر می‌رسد حتی در صورت پایان یافتن دوران شیوع کرونا و بهبود ظاهری اوضاع، منازعات همه‌جانبه  آمریکا و چین تا سال‌ها ادامه پیدا کند. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تشدید جنگ سرد میان واشنگتن و پکن بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.