ترک معصیت مقدمه درک کلام وحی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21429
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۴۸ |
توصیه‌هایی برای انس بیشتر با قرآن در گفت‌و‌گو با اساتید حوزه علمیه؛

ترک معصیت مقدمه درک کلام وحی

رمضان ماه نزول قرآن کریم است. تلاوت این کتاب آسمانی براساس توصیه‌های بزرگان و علمای دین یکی از پرفضیلت‌ترین و باسعادت‌ترین اعمال در ماه ضیافت الهی است.
ترک معصیت مقدمه درک کلام وحی

‌|   گروه فرهنگی ‌|
رمضان ماه نزول قرآن کریم است. تلاوت این کتاب آسمانی براساس توصیه‌های بزرگان و علمای دین یکی از پرفضیلت‌ترین و باسعادت‌ترین اعمال در ماه ضیافت الهی است. درواقع اهمیت ماه مبارک رمضان به نزول قرآن است زیرا این کتاب آسمانی در شب قدر و در این ماه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد. انس با قرآن به‌جز ثواب معنوی آن انسان‌ها رااز گناه مصون نگه خواهد داشت و مسیر تعالی را به روی مؤمنان خواهد گشود.  این کتاب الهی سعادت همه انسان‌ها را تضمین خواهد کرد برای همین دلدادگان مکتب قرآن در این ماه بیشتر با کلام الهی مأنوس می‌شوند.
​​​​​​​در روایات متعدد توصیه‌های فراوانی از علمای دین برای تلاوت قرآن کریم  شده است. در کتاب بحارالانوار از امام رضا (ع) روایتی نقل‌شده که این امام بزرگوار می‌فرمایند: «نیکى‌ها در ماه رمضان پذیرفته و بدی‌ها در این ماه آمرزیده می‌شود. کسى که در ماه رمضان آیه‌ای از کتاب خداوند را بخواند، مانند کسى است که در ماه‌هاى دیگر، کل قرآن را ختم کرده است.»
 شیخ صدوق در کتاب معانى الاخبار و امالى با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) روایت کرده است: «هر چیزى را بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان است.» همچنین امام صادق (ع) در روایتی دیگر فرمودند: «به‌راستی‌که در کتاب خدا، ماه‌ها نزد خدا دوازده ماه است. روزى که خداوند آسمان‌ها و زمین را آفرید، پس نور و روشنى ماه‌ها ماه رمضان شد و قلب ماه رمضان، شب قدر است قرآن در ماه رمضان نازل‌شده است، پس با قرآن از این ماه استقبال کنید.»به‌رسم هرسال محفل انس با قرآن کریم با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی ‌بر عدم برگزاری تجمعات، از طریق ارتباط تصویری با چند تن از قاریان ممتاز کشور در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود مقام معظم رهبری در این محفل انس تأکید کردند: «نترسیدن از دشمن و محکم ایستادن در مقابل او از دستورهای مهم قرآن است و وضعیت امروز برخی دولت‌های اسلامی و تحقیر آن‌ها به‌وسیله قدرت‌های ظالم نتیجه ترسیدن آن‌ها از دشمنان اسلام است.» این سخن مقام معظم رهبری نشان از توجه به کلام وحی برای سعادت بشر است.اما ترک گناه برای انس با قرآن کریم در ماه نزول آیات وحی، امری واجب و ضروری است که علمای دینی به آن تأکیددارند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید باقر خسروشاهی، رئیس سابق حوزه‌های علمیه استان تهران در گفت‌وگو با «رسالت»  با تأکید بر این موضوع اظهار داشت: « مقدمه درک قرآن کریم ترک گناه و معصیت است، اینکه انسان‌ها از انجام کارهای مثل غیبت و تهمت خودداری کنند تا کلام وحی بر آن‌ها تأثیرگذار باشد»این استاد حوزه علمیه ادامه داد: « قرآن کریم برگرفته از کلمات حق است و حقایق دنیا را بیان می‌کند برای همین انس با قرآن منجر به شناخت انسان‌ها از جهان پیرامون می‌شود. همان‌طور که خداوند حق است کلمات خدا در قرآن کریم عین واقعیت است. برای همین همه انسان‌ها می‌توانند به این حقایق دست پیدا کنند اما باید مقدمات برای فهم قرآن مهیا شود، همان‌طور که بدون داشتن سواد نمی‌توان به فهم این کتاب آسمانی دست پیدا کرد داشتن سواد هم دلیل کافی برای درک قرآن نیست. »رئیس سابق حوزه‌های علمیه استان تهران خاطرنشان کرد: « کلام قرآن کریم خیروبرکت محض است و هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در کتاب آسمانی وجود ندارد اما افرادی که قرآن را تفسیر می‌کنند باید صلاحیت این کار را داشته باشند تا انسان به خیر دنیا و آخرت دست پیدا کند. انجام واجبات و مستحباتی مانند نماز، روزه و کارهای خیر نیز دررسیدن به حقایق قرآن کریم نقش مهمی دارد و اگر مسیر زندگی انسان‌ها در مسیر قرآن باشد به سعادت خواهند رسید.»اما در این ایام که محافل جمعی انس با قرآن کریم در مساجد و اماکن مذهبی به دلیل گسترش ویروس کرونا برگزار نمی‌شود، برنامه‌های قرآنی فضای مجازی و تلویزیون فرصتی را برای روزه‌داران و سایر افراد برای انس با قرآن کریم ایجاد خواهد کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین  خسروشاهی، با اشاره به این موضوع  گفت: « محافل انس با قرآن کریم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌تواند در این ایام برگزار شود همانند محفل انس با قرآن کریم
 که با حضور رهبر معظم انقلاب به‌صورت تصویری برگزار شد. روزه‌داران نیز در این ایام می‌توانند برنامه‌های قرآنی را از فضای مجازی و تلویزیون دنبال کنند و با کتاب قرآن انس برقرار کنند.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی کریمی عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نیز در گفت‌وگو با «رسالت» درباره اهمیت تلاوت قرآن در ماه رمضان گفت: در روایات متعددی از پیامبر و معصومان تأکید زیادی بر تلاوت قرآن در این ماه و ثواب فراوان آن بیان‌شده است زیرا مشترکات زیادی میان قرآن و ماه رمضان وجود دارد.  وی افزود: قرآن کلام الهی است و کلام الهی یعنی سخن خداوند. رمضان هم ماه خداست و در میان ماه‌های سال از عظمت بالایی برخوردار است و شرافت آن از یازده ماه دیگر سال بیشتر است. درنتیجه هر دو دارای جایگاه متعالی هستند.  کریمی قرآن را وسیله هدایت بندگان دانست و بیان کرد: خدا در قرآن از بنده می‌خواهد که فقط او را بندگی کند. رمضان نیز ماه بندگی است و این ماه شرایط برای بندگی و اطاعت از خدا را فراهم می‌کند به همین علت در این ماه بزهکاری و جرم کمتر رخ می‌دهد. این کارشناس مذهبی بابیان اینکه شیطان در ماه رمضان قدرت عمل زیادی ندارد افزود: قرآن ما را از گناهان دور می‌کند و دست و پای شیطان بسته است و این اشتراک دیگری بین قرآن و رمضان به وجود می‌آورد تابنده از گناه دوری کند. کریمی ادامه داد: پیامبر اکرم می‌فرماید: شما در این ماه به مهمانی خدا دعوت‌شده‌اید. درواقع ما همیشه سر سفره خداوند حاضر هستیم، اما این ماه مهمانی ویژه‌ای است و هدف خوردن غذا نیست، بلکه روزی آن معنوی است و تلاش می‌شود از معنویت آن بهره‌برداری صورت بگیرد. وی معتقد است: سفره خداوند در ماه رمضان، قرآن است که بنده را به مهمانی دعوت می‌کند. به همین علت تأکید بر تلاوت قرآن و ثواب فراوان آن در این ماه می‌شود. کریمی بابیان اینکه رمضان ماه نزول قرآن است، گفت: قرآن ماه رمضان را این‌گونه معرفی می‌کند: شهرُ الرمضان اَلذی اُنزلَ فیه القرآن. یعنی رمضان ماهی که قرآن در آن نازل‌شده است. این آیه نسبت میان این ماه و قرآن را مشخص می‌کند به‌ویژه شب‌های قدر که ارتباط زیادی میان این ماه و قرآن برقرار می‌کنند. بنابراین تأکید زیادی بر تلاوت قرآن در این ماه می‌شود. عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قرآن را بهار دل و رمضان را بهار قرآن دانست و افزود: با روزه‌داری قلب‌های ما آمادگی بیشتری برای تلاوت قرآن پیدا می‌کند و رمضان این شرایط را فراهم می‌آورد. کریمی در پایان سخنانش تصریح کرد: تلاوت این کتاب آسمانی قلب‌های ما را صیقل می‌دهد و روزه‌داری باعث مبارزه با هوای نفس در انسان می‌شود که درنتیجه آن قلب انسان نورانی می‌گردد و خواندن قرآن که سراسر نور است بر قلب روزه‌داران اثرات مثبت می‌گذارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.