ترس و لرز - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 42074
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۱۱ |
«رسالت» از زلزله بوشهر گزارش می دهد

ترس و لرز

زمین‌لرزه نمادی از آسیب‌پذیری کشور ماست و از آنجایی که هیچ گاه خبر نمی کند، در بی خبری مطلق ما، ساعت 11 و11 دقیقه روز گذشته، بندر گناوه در استان بوشهر لرزید و در تعدادی از شهرهای خوزستان و همه مناطق کهگیلویه و بویراحمد نیز احساس شد.
ترس و لرز

گروه اجتماعی
زمین‌لرزه نمادی از آسیب‌پذیری کشور ماست و از آنجایی که هیچ گاه خبر نمی کند، در بی خبری مطلق ما، ساعت ۱۱ و۱۱ دقیقه روز گذشته، بندر گناوه در استان بوشهر لرزید و در تعدادی از شهرهای خوزستان و همه مناطق کهگیلویه و بویراحمد نیز احساس شد. مردم هراسان به خیابان ها و پارک‌ها پناه آوردند و یا روزشان را در اتومبیل سپری کردند. همه شوکه بودند و از زلزله حرف می زدند. ترس سر تا پای مردم را فرا گرفته بود، همه اما در انتظار اتفاق بدتری بودند. در اين ميان چشم‌ها خيره به صفحه گوشی بود تا پس‌لرزه‌ها دنبال شوند و خيال آسوده شود از اين‌كه زلزله بزرگ‌تری رخ نخواهد داد. این زمین لرزه روز گذشته ۵ مصدوم داشته، ۴ نفر در گناوه و یک نفر در دیلم و به گفته مدیرکل بحران استان بوشهر، مصدومان این حادثه که به سبب شکستگی شیشه و ریزش آوار گزارش شده به صورت سرپایی درمان شده اند. 
کانون این زلزله۵.۹ریشتری را در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ۲۸کیلومتری بندر گناوه اعلام کرده‌ اند و به سرعت تیم های امدادی و ارزیاب به این منطقه اعزام شدند. گناوه تا لحظه نگارش این متن ۱۷ لرزش دیگر را به خود دید که که هفت زمین‌لرزه دارای شدت بیش از چهار ریشتر بوده است. گزارش‌هایی از تخریب دیوار، ترک خوردگی منازل ،ریزش آوار ، قطعی برق ، تلفن ثابت و اینترنت در قاب رسانه ها جای گرفت. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر
خبر داد که ۱۰ روستا در مرکز وقوع زلزله دچار خساراتی از جمله ترک‌خوردگی دیوارها و تخریب منازل شده‌اند. شدت این زمین لرزه آنقدر زیاد بوده است که فیلمی از ریزش کوه در اطراف بندر گناوه بر اثر زلزله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 
 بیشترین خسارت مربوط به روستاهای بخش مرکزی
در سال‌های اخیر در ایران و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه زلزله‌های مخرب بسیاری رخ داده است و به دنبال آن شاهد خسارات، تلفات، اقدامات متعدد و متنوع در خصوص آمادگی، مقابله، پیشگیری و بازسازی بوده‌ایم و شاید بتوان گفت: وقوع زلزله در این کشورها سبب شده تا آن‌ها آزمایشگاه بزرگی از واقعیت‌ها و اقدامات درست و نادرست در برابر زلزله باشند. مروری بر آمار اعلام شده از سوی سازمان ملل متحد از سوانح طبیعی در ۱۵ سال اخیر، نشان می‌دهد از حدود یک‌میلیون کشته و ۵/۲تریلیون دلار خسارت‌های اقتصادی سوانح طبیعی از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد، ۹۰ درصد تلفات انسانی و ۶۰ درصد خسارت‌های مالی به کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما مربوط بوده است و در ایران، تراكم روزافزون جمعيت و وجود بافت فرسوده و ناپایدار می تواند ميزان ريسك سوانح طبيعی را به ‌شدت افزايش داده و همچنان بيشتر كند. وقتی دیروز در بندر گناوه زمین لرزید و در تعدادی از شهرهای استان خوزستان و همه مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد نیز احساس شد، نگرانی های فراوانی وجود داشت از این بابت که خسارات گسترده باشد اما فرماندار گناوه با گفتن این‌که تنها در برخی از نقاط خساراتی به دیوارها و واحدهای مسکونی قدیمی وارد شده، خاطرمان را جمع کرد. غلامرضا مهرجو، عنوان کرده است که خوشبختانه شدت خسارات بالا نبوده و شهرستان در شرایط آرامی به سر می‌برد و کانون عمده خسارات و تخریب‌های ناشی از زلزله را بیشتر مربوط به بخش مرکزی گناوه دانسته است.  با این حال بازهم باید یادآوری کرد ساختمان هایی كه در برابر وقوع زلزله و پس لرزه های قدرتمند ایستادگی می كنند، گاه با علایمی در ظاهر خود، از كاهش استقامت و ایستادگی در برابر فشارهای زمین خبر می دهند كه زنگ هشداری برای مقاوم سازی و شاید هم نوسازی آن‌ها به حساب می آید. با وقوع هر زلزله و پس لرزه قدرتمند و ایجاد ترك‌های كوچك و بزرگ بر بدنه بنا، استحكام و مقاومت سازه مورد سؤال قرار می گیرد كه نباید به سادگی و به عنوان یك حالت عادی از كنار آن عبور كرد.
مشخص است كه خانه های قدیمی و با قدمت بالا نمی توانند، در برابر بی تابی های متعدد زمین تاب آورند و باید با بهره گیری از دانش فنی روز و مشاوره از مهندسان توانمند و متخصص تصمیماتی برای مقاوم سازی و یا نوسازی آن‌ها گرفته شود.
 نیروگاه بوشهر آسیب ندید
به هر ترتیب جدا از ناپایداری بناها، روز گذشته خبر رسید، «تأسیسات حیاتی انرژی در سلامت کامل» هستند و از طرفی روابط عمومی نیروگاه بوشهر اعلام کرد، هیچ گونه آسیبی به نیروگاه اتمی بوشهر در اثر زلزله روز یک‌شنبه در شهرستان گناوه وارد نشده است به این دلیل که  بر اساس استانداردها و ضوابط بین المللی طراحی و احداث شده و در برابر شدیدترین زلزله‌های محتمل در کشور و منطقه ایمن است. 
همزمان گزارش‌هایی از آسیب به بخش‌هایی از تأسیسات نفت و گاز جنوب کشور و قطعی برق و تلفن صدها مشترک روستایی منتشر شده است و یک مقام وزارت نیرو هم از قطع برق ۳۰۰ مشترک روستایی بوشهر در پی تخریب خانه‌ها و پاره شدن سیم‌ها خبر داده است، با این حال شبکه آب و گاز استان «پایدار» گزارش می‌شود و تصاویر متعددی از تخریب‌ خانه‌ها و مدارس ساکنان مناطق زلزله‌زده در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. اورژانس کشور از برپایی سه بیمارستان صحرایی و همچنین آمادگی سه فروند بالگرد خبر می‌دهد.  

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.