تراژدی جورج فلوید ۲ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41708
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۲۰ |
قتل یک جوان 20 ساله سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا

تراژدی جورج فلوید ۲

 نژادپرستی سیستماتیک در ایالات‌متحده آمریکا همچنان قربانی می‌گیرد.درحالی‌که برخی جامعه شناسان این کشور نسبت به تعمیق نفرت‌های نژادی و افزایش فشارهای سازمان‌یافته به افراد فقیر و رنگین‌پوست در آمریکا هشدار داده‌اند، شاهد وقوع حادثه تلخ دیگری در ایالات‌متحده هستیم.قتل یک جوان سیاه‌پوست غیرمسلح از سوی پلیس آمریکا، بار دیگر منجر به آغاز اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور شده است. 
تراژدی جورج فلوید ۲
 گروه  بین‌الملل
 نژادپرستی سیستماتیک در ایالات‌متحده آمریکا همچنان قربانی می‌گیرد.درحالی‌که برخی جامعه شناسان این کشور نسبت به تعمیق نفرت‌های نژادی و افزایش فشارهای سازمان‌یافته به افراد فقیر و رنگین‌پوست در آمریکا هشدار داده‌اند، شاهد وقوع حادثه تلخ دیگری در ایالات‌متحده هستیم.قتل یک جوان سیاه‌پوست غیرمسلح از سوی پلیس آمریکا، بار دیگر منجر به آغاز اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور شده است. 
چنانکه از ابتدا نیز مسجل بود، قتل جورج فلوید توسط پلیس فدرال آخرین قسمت از سریال ترسناک «نژادپرستی ساختاری» در ایالات‌متحده آمریکا نبود. در تازه‌ترین رخداد، یک مأمور پلیس مردی را در خودروی خود در حومه شهر بروکلین سنتر هدف شلیک گلوله قرار داد. بستگان این مرد سیاه‌پوست که برای شناسایی وی در محل حادثه حاضر شدند گفتند که نام وی «دونته رایت» بوده و ۲۰ سال داشته است.پلیس بروکلین سنتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: مأموران خودروی رایت را به دلیل تخلف رانندگی ساعت دو بعدازظهر به‌وقت محلی متوقف می‌کنند و متوجه می‌شوند که حکم بازداشت وی صادرشده بود . به ادعای آن‌ها، وقتی پلیس تلاش می‌کند وی را بازداشت کند، او به داخل خودروی خود بازمی‌گردد.طبق اعلام پلیس، یک مأمور به او که در حال حرکت بوده تیراندازی می‌کند و او چند بلوک دیگر رانندگی می‌کند و بعد با خودرویی دیگر تصادف می‌کند و در دم جان خود را از دست می‌دهد.به گفته پلیس، دوربین لباس دو مأمور پلیسی که در جریان این حادثه نقش داشتند، در زمان حادثه فعال بوده است.
خشم معترضین شعله‌ور شده است 
طی روزهای اخیر، صدها معترض آمریکایی در نقاط مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند. در بروکلین واقع در ایالت مینه سوتا( محل وقوع جرم پلیس) ، پلیس به سمت جمعیت معترضان نارنجک صوتی و گاز اشک‌آور شلیک کرد. یکی از شاهدان به رویترز گفت: پلیس به سمت معترضان گلوله پلاستیکی شلیک کرد که دستکم دو نفر مورد اصابت قرار گرفتند و یکی از آن‌ها از ناحیه سر دچار خونریزی شد.در حال حاضر به دلیل برگزاری جلسات محاکمه «درک شووین» مأمور پلیسی که با روش فشار بر گردن، فلوید ۴۶ ساله را در مینه سوتا  به قتل رساند، تنش‌ها در این منطقه به‌شدت بالاست. 
 کپی‌برداری بایدن از ترامپ! 
جوبایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا که در زمان برگزاری اعتراضات ضد نژادپرستی در سال ۲۰۲۰( در اعتراض به قتل جورج فلوید) خود را حامی حقوق رنگین‌پوستان می‌دانست، این بار در مقابل جنایت جدید پلیس سکوت کرده است. شواهد موجود نشان‌دهنده بی‌گناهی مطلق جوان ۲۰ ساله سیاه‌پوست و غیرمسلح بودن آن در زمان حمله پلیس بوده است. در چنین شرایطی دیگر خبری از انتشار توییت‌های ضد نژادپرستی از سوی نمایندگان و سناتورهای دموکرات نیست! آن‌ها حتی در مقابل اقدام اخیر برخی جمهوری‌خواهان در خصوص وضع قوانین محدودکننده علیه تظاهرات ضد نژادپرستی در نقاط مختلف آمریکا نیز سکوت کرده‌اند. 
قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در ۲۹ کنگره‌ ایالتی آمریکا قصد دارند قوانینی را تصویب کنند که شرایط برگزاری اعتراضات مردمی را بیش‌ازپیش دشوار می‌کند.به نوشته روزنامه «گاردین»، در اولین گام، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در کنگره ایالتی فلوریدا لایحه مقابله با خشونت، بی‌نظمی، آشوبگری و محافظت از مأموران مجری قانون را ماه گذشته میلادی به تصویب رساندند.این لایحه که با انتقادات بسیاری همراه شده است، احکامی را برای افرادی که در تجمعات «خشونت‌آمیز» شرکت کنند در نظر گرفته است و از سوی دیگر، آسیب زدن به بناهای یادبود و مجسمه‌های نصب‌شده در شهرها را جرم تلقی می‌کند.این لایحه به‌احتمال زیاد در مجلس سنای کنگره ایالت فلوریدا نیز به تصویب برسد. ماه ژانویه نیز فرماندار ایالت اوهایو قانونی را امضا کرد که مجازات در نظر گرفته‌شده برای تجمعات اعتراضی در مجاورت «زیرساخت‌های مهم» را افزایش می‌دهد. همچنین ماه گذشته میلادی، قانونی مشابه با لایحه مطرح‌شده در کنگره فلوریدا، در کنگره ایالتی کنتاکی به تصویب رسید.از سوی دیگر، در ایالت اوکلاهما نیز تلاش برای معرفی لایحه‌ای به‌منظور برقرار شدن مجازات برای شرکت در تجمعات غیرقانونی و مسدود کردن خیابان‌ها، آغاز شده است.به‌طورکلی ۷۱ قانون مختلف در ۲۹ ایالت و در سطح فدرال منتظر تصویب شدن هستند که موجب محدود شدن حق اعتراض مردم آمریکا خواهد شد.
«ویرا ایدِلمن» وکیل اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا دراین‌باره گفت: «امسال این رویه در حد یک سونامی در حال پیشروی است. دیگر نمی‌توان نام آن را موج گذاشت زیرا ازنظر تعداد و گسترده‌ای که دارند، با [لوایح] قبلی متفاوت هستند.»
از زمان قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس توسط یک مأمور پلیس، ۹۵ لایحه با هدف ممانعت از تشکیل تجمعات و انجام تظاهرات در سرتاسر آمریکا معرفی شده‌اند.از اوایل خردادماه و پس از اقدام پلیس مینیاپولیس در ایالت «مینه‌سوتا» در قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاه‌پوست از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا و تبعیض‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر سرایت کرد.
 مانور نژادپرستان در آمریکا
در چنین شرایطی، مانور نژادپرستان در آمریکا در سایه حمایت سیاستمداران و ملی‌گرایان افراطی در این کشور ادامه دارد. تجمع از پیش برنامه‌ریزی شده راست‌گرایان آمریکایی تحت عنوان «جان سفیدپوستان اهمیت دارد»، با حضور اعضای جنبش‌های ضد نژادپرستی در خیابان‌ها به خشونت کشیده شد.
به نوشته روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»، بعدازظهر یک‌شنبه (به‌وقت محلی) چند صد عضو گروه‌های راست افراطی در شهر«هانتیگتون بیچ» ایالت کالیفرنیا تجمع کردند و ساعتی پس از شروع این تجمع، تعداد شرکت‌کنندگان به حدود۵۰۰ نفر رسید.اعضای گروه‌های مختلفی ازجمله هواداران قوانین حمل سلاح تا گروه شبه‌نظامی راست افراطی «پسران مغرور» در این تجمع  حضور یافته و پرچم‌هایی با نقش علامت گروه‌های خود و شعار‌ «ترامپ ۲۰۲۰» را به اهتزاز درآوردند. «ویلیام کوییگ» رهبر گروه «شوالیه‌های سفید وفادار» وابسته به گروه نژادپرست «کوکلاس کلان» نیز در میان شرکت‌کنندگان حضور یافت.
اندکی بعد مأموران پلیس با صف کشیدن در برابر این تجمع‌، شرکت در آن را غیرقانونی اعلام کرده و از آن‌ها خواستند متفرق شوند. همچنین پهپادها و هلی‌کوپترهای پلیس بر فراز منطقه به پرواز درآمده و پیامک‌هایی برای تلفن‌های همراه حاضران ارسال شد که در آن تجمع‌کنندگان به بازداشت تهدید شده بودند.از سوی دیگر صدها نفر از اعضای جنبش‌های ضدنژادپرستی در تقابل با راست‌گراها وارد خیابان شده و با آن‌ها درگیر شدند. «توری جانسون» بنیانگذار گروه «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در هانتینگتون بیچ نیز با شرکت در این تجمع گفت: تفرقه و نفرت در این شهر جایگاهی ندارد.درگیری میان دو گروه غالبا به‌صورت کلامی بود اما در مواردی، به کتک‌کاری کشید و درنهایت نیروهای پلیس وارد عمل شده و ۱۲ نفر را بازداشت کردند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.