تخریب مجلس به سبک دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35544
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۳۹ |
واکاوی اظهارات روحانی در مورد عدم بررسی لوایح دولت در مجلس؛

تخریب مجلس به سبک دولت

ظاهرا تاخت‌وتاز دولت به مجلس یازدهم و بازی کودکانه او علیه مجلس تمامی ندارد. رئیس‌دولت از هر فرصتی برای حمله و تخریب مجلس یازدهم و سرپیچی از مصوبات آن استفاده می‌کند. هرچند رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان نظام؛دولت و مجلس را به همکاری و تعامل با هم توصیه کرده‌اند، اما رئیس‌جمهور هرازگاهی فراموش می‌کند که رمز پیروزی ملت ایران در برابر فشارهای اقتصادی و دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی تنها در وحدت و همکاری سازنده میان قوه مقننه و قوه مجریه است.
تخریب مجلس به سبک دولت

سعید امینی
ظاهرا تاخت‌وتاز دولت به مجلس یازدهم و بازی کودکانه او علیه مجلس تمامی ندارد. رئیس‌دولت از هر فرصتی برای حمله و تخریب مجلس یازدهم و سرپیچی از مصوبات آن استفاده می‌کند. هرچند رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان نظام؛دولت و مجلس را به همکاری و تعامل با هم توصیه کرده‌اند، اما رئیس‌جمهور هرازگاهی فراموش می‌کند که رمز پیروزی ملت ایران در برابر فشارهای اقتصادی و دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی تنها در وحدت و همکاری سازنده میان قوه مقننه و قوه مجریه است.
روز دوشنبه ۲۴ آذرماه بود که حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد که مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد. 
او در این نشست خبری گفت: «مجددا لوایحی که در مجلس قبل تصویب نشده بود را به مجلس فعلی دادیم، اما متأسفانه هیچ‌کدام امروز در دستور کار نیست و عدم توجه به لوایح دولت به نفع مردم نخواهد بود ».
حسن روحانی این نشست خبری را تا حدودی به جلسه گلایه و نقد مجلس یازدهم بدل کرده بود. در این محفل رسانه‌ای، او چندین بار ماهیت مصوبات و تصمیمات مجلس را زیر سؤال برد و درنهایت هم مجلس را به عدم بررسی لوایح دولت متهم کرد.
او در حالی این نشست خبری را به محل انتقاد و اتهام‌زنی تبدیل کرد که شواهد و قرائن نشان می‌دهد که دولت به هیچ‌کدام از مهم‌ترین مصوبات مجلس یازدهم رویکرد مثبتی نداشته و حتی به اجرای صحیح وظایف قانونی‌اش در ابلاغ مصوبات پارلمان عمل نمی‌کند. به‌گونه‎ای که دولت عملا از ابلاغ ۱۲ مصوبه مجلس دهم و یازدهم امتناع ورزیده و در این هشت سال به‌عمد ۷۴۶ روز در ابلاغ قوانین تأخیر به وجود آورده است.
احمد امیرآبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس و پیش از ورود به رسیدگی به دستورکار صحن علنی با اشاره به اظهارنظر رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که مجلس به لوایح دولت توجهی نکرده و به سونامی طرح‌ها می‌پردازد، گفت: ۹۳ لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه‌شده و ۷۰ لایحه را در یک روز و با یک نامه اعلام وصول کردیم.
امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: به رئیس‌جمهور اعلام می‌کنم که بهتر است نسبت به مجلس کم‌لطفی نکند و لوایح غیرمعیشتی و اقتصادی به مجلس ندهد. ضمن این‌که بهتر است آقای روحانی به دنبال اختلاف‌افکنی بین قوا نباشد. از رئیس‌جمهور تعجب می‌کنم درحالی‌که خود او سابقه نمایندگی مجلس را دارد این اظهارات را علیه مجلس بیان می‌کند.
همچنین رئیس‌جمهور در نشست خبری گفته است، دولت او از بدنه کارشناسان و تحلیلگران وسیع برخوردار است. با این اوصاف همواره دولت در هشت سال گذشته دیگران را مسئول شکست برنامه‌هایش معرفی کرده و هیچ‌گاه حاضر نشده عملکرد بدنه وسیع کارشناسان و تحلیلگران را مورد واکاوی و نقد قرار دهد. متأسفانه حسن روحانی عادت دارد یا دولت نهم و دهم را مسئول مشکلات کشور نشان دهد و یا این‌که جناح‌های منتقد را تخریب کند؛ بنابراین نباید از اظهارات و فرافکنی‌های او علیه مجلس یازدهم خیلی تعجب کرد.  چون رویه دولت در این هشت سال بر تخریب رقیب، تخریب منتقدان و فرار از پاسخگویی استوار بوده است. 
    فرافکنی با چاشنی بی‌تدبیری
رئیس دولت تدبیروامید ادعا می‌کند که دولت او لوایح مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت را به مجلس یازدهم ارائه داده، اما نمایندگان ملت به این لوایح اهمیت نمی‌دهد. با فرض این که ادعای رئیس‌جمهور صحت داشته باشد، چرا رئیس دستگاه اجرایی که خود را حامی مبارزه با فساد و شفافیت می‌داند، تا به امروز حاضر نشده با نمایندگان مجلس حتی یک جلسه همفکری برگزار کند؟ یا چرا اجازه نمی‌‌دهد از دولت او تحقیق و تفحص صورت گیرد؟ 
کارشناسان معتقدند علت دلخوری دولت از مجلس یازدهم این است که نمایندگان مجلس وکیل‌الدوله نیستند و نمی‌خواهند به ابزاردست دولت تبدیل شوند تا مصوباتی را مانند برجام که در ۲۰ دقیقه به تصویب رسیده را به تصویب برسانند. 
از سوی دیگر حسن روحانی در این نشست خبری در کنایه‌ای به مجلس یازدهم گفته است؛ دولت او از آسمان نیامده و این دولت را مردم انتخاب کرده‌اند. اشاره حسن روحانی به اظهارات نمایندگان مجلس است که بارها تأکید کرده‌اند وکلای ملت هستند نه نماینده دولت. همه ما می‌دانیم که رئیس‌جمهور را مردم انتخاب می‌کنند؛ لذا او موظف است تمام مصوبات نمایندگان ملت را به‌خصوص مصوباتی که با معیشت مردم در ارتباط است را به اجرا درآورد نه این که مهم‌ترین مصوبه مجلس؛ یعنی طرح تأمین کالاهای اساسی را به گروگان بگیرد.
 مجلس دولتی، مجلس محبوب رئیس‌جمهور
این‌که حسن روحانی می‌گوید لوایح بسیاری را به مجلس ارائه کرده و مجلس به هیچ‌کدام از آن‌ها اهمیت نداده است، جای تأمل دارد. مگر این مجلس چند وقت است شروع به کارکرده یا کمیسیون‌های آن شکل‌گرفته که رئیس‌جمهور می‌گوید لوایح بسیاری ارائه داده و به هیچ‌کدام از آن‌ها اهمیت داده نشده است! از سخنان رئیس‌جمهور می‌توان برداشت کرد او از ترکیب و آرای مجلس یازدهم و مصوباتش ناراضی است و توقع دارد مجلس به‌صورت تمام‌قد در اختیار دولت باشد و چشمانش را برروی تخلفات، بی‌عدالتی‌ها، کوتاهی‌ها و ناکارآمدی‌ها ببندد.

نویسنده : سعید امینی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.