تحقق امنیت غذایی با دو مؤلفه مشارکت مردم و بخش خصوصی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 94814
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۰۳ |
رحمت الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

تحقق امنیت غذایی با دو مؤلفه مشارکت مردم و بخش خصوصی

رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آباد کتول و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: مقام معظم رهبری همواره بر موضوع خودکفایی محصولات اساسی کشاورزی تأکید داشته‌اند چراکه یکی از گام‌های اساسی به منظور تحقق امنیت غذایی، رسیدن به خودکفایی در تولیدات است.
تحقق امنیت غذایی با دو مؤلفه مشارکت مردم و بخش خصوصی
رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آباد کتول و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: مقام معظم رهبری همواره بر موضوع خودکفایی محصولات اساسی کشاورزی تأکید داشته‌اند چراکه یکی از گام‌های اساسی به منظور تحقق امنیت غذایی، رسیدن به خودکفایی در تولیدات است.
طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری همواره این مهم را به مسئولان کشور گوشزد می‌کردند و ضرورت این امر در جنگ اوکراین و روسیه مبرهن شد. مادامی که جنگ اوکراین و روسیه کمبود محصولات اساسی کشاورزی را رقم زد و امنیت غذایی مردم دنیا به خطر افتاد، مبرهن گشت که حضرت  آيت‌الله خامنه‌ای دور اندیشی بسیار هوشمندانه‌ داشتند و بیانات‌شان سرلوحه خودکفایی و عبور از بحران‌هاست.  وی افزود: طی سال‌های اخیر اقدامات بخش‌های کشاورزی به منظور خودکفایی  چندان مثمرثمر نبوده و حال ضرورت دارد تا بیش از پیش این مهم را در دستورکار قرار دهیم. خوشبختانه ظرفیت‌های قابل توجهی در کشور وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در مسیر خودکفایی کشور و همچنین تأمین امنیت غذایی بهره برد.
 نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ضرورت دارد تا در بودجه سنواتی سال آینده و همچنین برنامه هفتم توسعه امر امنیت غذایی را مورد توجه قرار دهیم. در سیاست الگوی کشت که پس از ۵۵ سال ابلاغ شد، شاهد گام‌های رو به جلو در راستای خودکفایی و افزایش تولید بودیم. اکنون می‌توانیم برای دسترسی به غذای کافی در تمامی شرایط گام برداریم و از سلامت آن اطمینان کسب کنیم.  نوروزی همچنین خاطرنشان کرد: محصولات غذایی به واسطه آنکه با سلامت مردم در ارتباطند می‌بایست از کیفیت لازم برخوردار باشند و هیچ‌گونه آلودگی نداشته باشند. متأسفانه در شرایط کنونی شاهد افزایش تعدادبیماران مبتلا به سرطان می‌باشیم که بخش عظیمی  از آنها در ارتباط با تغذیه ناسالم می‌باشد.  او متذکر شد: تغذیه ناسالم معایب بسیاری دارد و مهم‌ترین آن ابتلا به بیماری‌های خطرناک با هزینه درمانی بسیار بالا می‌باشد. در این راستا ضرورت دارد تا کنترل کیفیت محصولات غذایی را در دستورکار قرار دهیم و این مهم را از مزارع کشور آغاز کنیم.  وی یادآور شد: نظارت بر مراحل‌کاشت، داشت، برداشت، انبارداری و توزیع امری ضروری است و می‌بایست سلامت محصولات را تا انتهای زنجیره مصرف رصد کنیم.
منظور از رصد حضور و کنترل دستگاه‌های متولی همچون وزارت جهادکشاورزی و وزارت بهداشت و درمان می‌باشد.  نماینده مردم علی آباد کتول همچنین ادامه داد: مقام معظم رهبری بر حضور و کمک بخش خصوصی تأکید داشتند و ضرورت دارد تا در این فرآیند از ظرفیت‌های این بخش‌ها بهره بگیریم. بخش خصوصی تعهد بسیاری به کار دارد و اقدامات موردنیاز را تسریع خواهد کرد.  وی در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه تجربه نشان داده که بخش خصوصی همواره موفق عمل می‌کند، اظهارکرد: به تازگی شخص رئیس جمهور با تأکید بر افزایش مشارکت مردم حضور بخش خصوصی به ویژه در حوزه سلامت و امنیت غذایی را اساسی خواند و خواستار تحقق این مهم شد. بی‌شک مشارکت مردم توام با حضور بخش خصوصی بسیاری از مشکلات را مرتفع خواهد کرد و موجب تأمین غذای سالم و ارائه خدمات هرچه تمام تر جامعه سلامت و همچنین بهره‌مندی عادلانه مردم از سبد سلامت خواهد شد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.