تحریم بانک‌ها توسط ترامپ تکراری است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31250
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۲۳ |
محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی:

تحریم بانک‌ها توسط ترامپ تکراری است

پس از جدی‌تر شدن حلقه تحریم‌ها به واسطه برجام، تحریم‌هایی را تجربه کردیم که از جهات مختلف کشور را هدف قرارداد. یعنی بعداز این که آمریکا به واسطه برجام تحریم‌های ثانویه خود را تحکیم کرد با انبوهی از تحریم‌های تکراری مواجه بودیم به طوری که حتی اسامی و مسئولان کشور را نیز تحریم می‌کردند.
تحریم بانک‌ها توسط ترامپ تکراری است

گروه سیاسی
پس از جدی‌تر شدن حلقه تحریم‌ها به واسطه برجام، تحریم‌هایی را تجربه کردیم که از جهات مختلف کشور را هدف قرارداد. یعنی بعداز این که آمریکا به واسطه برجام تحریم‌های ثانویه خود را تحکیم کرد با انبوهی از تحریم‌های تکراری مواجه بودیم به طوری که حتی اسامی و مسئولان کشور را نیز تحریم می‌کردند. یعنی با وجود تحریم‌های آمریکا، موجی دیگر از تحریم‌ها صورت گرفت که به هیچ‌وجه موضوعیتی نداشت و تحریم‌های ثانویه هیچ فعالیت و اثری نداشتند.
محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی با بیان مطلب فوق  به «رسالت» می‌گوید: به هرحال بعد از اعمال این تحریم‌ها کمی فشار به کشورمان بیشتر شد. اکنون نیز تحریم بانک‌ها که توسط ترامپ مطرح شده است موضوعیتی ندارد و کارشناسان این اقدام را نوعی حرکت تبلیغاتی در فضای انتخاباتی آمریکا تلقی کرده اند. اکنون مجموعه تحریم‌ها در عمل تأثیرگذاری خود را در داخل کشور از دست داده است.این استاد دانشگاه یادآور شد: تحریم‌ها باعث سخت شدن وضعیت اقتصادی کشور نیستند، بلکه عملکرد دولت است که چنین شرایطی را ایجاد کرده است. زیرا بخش زیادی از آن فشارهای پی در پی آمریکا تکراری است و عملکرد دولت سرنوشت‌ساز بوده است.
 ما کشوری نیستیم که نیازمند کمک‌های بشردوستانه باشیم
کوشکی در واکنش به این‌که تحریم‌های جدید علیه ۱۸ بانک ایرانی، راه کمک‌های بشردوستانه، واردات غذا و دارو را به کشور مسدود می‌کند، گفت: ما کشوری نیستیم که نیازمند کمک‌های بشردوستانه باشیم. ایران نه سومالی است نه کشور قحطی زده. میلیاردها  دلار پول ملت ایران در بانک‌های مختلف جهان است اما امکان خرید کالا برای ما وجود ندارد و باید با دورزدن تحریم ها کالاهایمان را بفروشیم و مواد مورد نیاز کشور را تأمین کنیم. بنابراین کمک بشردوستانه بی‌معنی است. او افزود: کمک‌های بشردوستانه برای کشورهایی مانند سومالی است که نظام سیاسی آن‌ها از هم پاشیده، یا کشورهایی که قحطی زده و متحمل بلایای طبیعی شده‌اند.این کارشناس درمورد مسدودیت راه‌های وارداتی دارو برای بیماری‌های خاص، خاطرنشان کرد: ما همواره مقدار مشخصی دارو خریداری می‌کردیم. از آنجاکه ما بیش از ۹۳ درصد از داروها را در داخل کشور تولید می‌کنیم اما مواد اولیه آن‌ها وارداتی است و با این‌که اکنون می‌گویند راه واردات دارو به ایران مسدود شده است اما مدت‌هاست که برای انتقال ارز داروها دچار مشکل هستیم و هیچ کشوری از جمله اروپایی‌ها نیز برای رفع این مشکل پیشقدم نشده‌اند.
کوشکی یادآور شد: حتی سويیس که مدعی کمک بود هم کمکی به ما نکرد زیرا تنها با برداشت پول‌های خودمان موافقت کرد و ما توانستیم از پول‌های خودمان برداریم و دارو تهیه کنیم که رقمش نیز کمتر از ۵۰ هزاردلار بود. در واقع  مبلغ چندانی نبود. بنابراین هیچ‌وقت کشورهای اروپایی و سایرین بنای کمک به ما را نداشته‌اند که اکنون نگران باشیم راه آن مسدود شده است.
این کارشناس مسائل سیاسی اظهارکرد: اکنون رقم‌های سنگینی از پول‌های ما در بانک‌های مختلف وجود دارد اما کشورهای اروپایی برای این‌که ما بتوانیم با پول خودمان مواد مورد نیاز شرکت‌ها را تهیه کنیم کاری نکرده و حتی تاکنون اراده ای برای کمک به ما نکرده‌اند.
ترامپ درصدد جذب حمایت لابی‌های صهیونیستی ضد ایران است
وی درواکنش به این‌که ترامپ از تحریم‌های تکراری و بی‌اثر آن هم در روزهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دنبال چیست، گفت: ترامپ بیشتر به دنبال جذب همراهی لابی‌های صهیونیستی در آمریکاست. زیرا بخشی از افکار عمومی در اختیار این لابی هاست. لابی‌های صهیونیستی که به طورجدی با جمهوری اسلامی مشکل دارند. وگرنه این اقدامات در عمل هیچ آورده‌ای ندارد. 
کوشکی در انتها تأکید کرد: جوبایدن نیز برای جذب حمایت لابی‌های صهیونیستی بحث‌های فراوانی را ضد ایران مطرح کرده و این‌طور نیست که فکر کنیم بایدن می‌خواهد حرکتی به نفع ایران انجام دهد اما ترامپ درصدد فشار به ایران است. بایدن هم به صراحت در سخنرانی‌های خود حتی درطول یک سال گذشته به دفعات از ایجاد فشار و تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه ایران صحبت کرده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.