تجارت دریایی زیر چتر امنیت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34330
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۲۳ |
«رسالت» از توان و قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران گزارش می دهد؛

تجارت دریایی زیر چتر امنیت

هفتم آذر در تقویم جلالی کشورمان به عنوان «روز نیروی دریایی» نام‌گذاری شده است. دقیقا ۴۰ سال قبل یعنی ۷ آذر ۱۳۵۹ دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان عملیات «مروارید» پایانه‌های نفتی «البکر» و «الامیه» رژیم بعث عراق را درهم کوبیدند و ضمن تحقیر صدام و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای او، حماسه‌ای ماندگار در تاریخ قطور هشت سال دفاع مقدس خلق کردند به طوری که نیروی دریایی رژیم بعث عراق تا پایان دفاع مقدس هرگز نتوانست عرض اندام کند.
تجارت دریایی زیر چتر امنیت

گروه سیاسی
هفتم آذر در تقویم جلالی کشورمان به عنوان «روز نیروی دریایی» نام‌گذاری شده است. دقیقا ۴۰ سال قبل یعنی ۷ آذر ۱۳۵۹ دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان عملیات «مروارید» پایانه‌های نفتی «البکر» و «الامیه» رژیم بعث عراق را درهم کوبیدند و ضمن تحقیر صدام و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای او، حماسه‌ای ماندگار در تاریخ قطور هشت سال دفاع مقدس خلق کردند به طوری که نیروی دریایی رژیم بعث عراق تا پایان دفاع مقدس هرگز نتوانست عرض اندام کند.
نقش‌آفرینی نیروی دریایی صرفا محدود به دوران دفاع مقدس نیست هم‌اکنون به عنوان یک نیروی راهبردی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود چرا که تنها  نیرویی است که امکان تردد به همه جای دنیا بدون اجازه گرفتن از کسی را دارد؛ به عبارتی نیروی زمینی یا هوایی برای عبور از مرز‌ها باید از کشور مقصد اجازه بگیرند، اما نیروی دریایی از طریق آب‌های آزاد امکان تردد به همه جا را دارد.
البته گزاره «تردد در آب‌های آزاد» الزامات و بایسته‌هایی دارد که اگر نباشند امکان تردد در آب‌های آزاد هم مقدور نخواهد بود چرا که دریا با کسی شوخی ندارد و اگر تخصص و تجهیزات آن فراهم نباشد اجازه حرکت نخواهد داد.جمهوری اسلامی ایران به موازات پیشرفت در سایر حوزه‌های دفاعی نظیر هوافضا، موشکی، پهپاد و … در حوزه دریایی نیز گام به گام حرکت کرده و امروز نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه به عنوان دو بال قدرتمند کشورمان با ظرفیت‌سازی برای انجام مأموریت‌های بزرگ و منحصر به فرد، عمق راهبردی ایران را از کرانه‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند به آب‌های دور و اقیانوس‌های فرادست توسعه داده و به عنوان لنگرگاه امنیت فرامنطقه‌ای به ایفای نقش‌های حساس می‌پردازد.تا پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی آنچه در اختیار نیروی دریایی ارتش بود و حتی دهه‌های اول بعد از انقلاب، تجهیزاتی بود که از طریق کشور‌های دیگر عمدتا انگلیس، ایتالیا و آمریکا در اختیارمان قرار گرفته بود، اما با رهبری داهیانه فرمانده کل قوا، نیروی دریایی دل به دریا زد و امروز در حاکمیت دریا حرف های زیادی برای گفتن دارد.
داستان ورود  نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ساخت تجهیزات سنگین و نیمه سنگین دریایی از آنجایی شروع شد که   طبق گفته امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نداجا، ایران در دهه ۷۰ برای حضور در رزمایشی در دریای خزر دعوت می‌شود، اما تا آن زمان ما هیچ شناور نظامی در دریای خزر نداشتیم. وقتی موضوع با فرمانده کل قوا در میان گذاشته می‌شود ایشان می‌فرمایند شرکت کنید، وقتی محضر مقام معظم رهبری موضوع مطرح شد که چنین دعوتنامه‌ای آمده، آقا فرمودند هر طور که شده شرکت کنید، لذا ناوگروهی متشکل از چند فروند ناوشکن و ناو لجستیکی تعیین می‌شوند تا با عبور از تنگه باب المندب و کانال سوئز در نهایت از طریق کانال ولگا وارد دریای خزر شوند، اما پیش از این‌که این ناو گروه به کانال سوئز برسد، روس‌ها اعلام می‌کنند اگر شناوری در دریای خزر دارید در رزمایش شرکت کنید والا از طریق کانال ولگا امکان ورود وجود ندارد.موضوع مجدد با فرمانده حکیم کل قوا در میان گذاشته می‌شود، پاسخ می‌شنوند «هر طور شده شناوری از جنوب به شمال ببرید.»
توضیح داده شده که این امکان وجود ندارد چرا که شناور‌ها عمدتا خیلی بزرگ هستند و امکان جابه‌جایی آن‌ها وجود ندارد؛ فرمانده معظم کل قوا  می‌فرمایند: «این‌ها می‌خواهند شما را تحقیر کنند، اگر می‌توانید شناوری را تکه تکه کنید و ببرید.» 
مسئولان نظامی پس از بررسی‌ها عنوان می‌کنند تکه تکه کردن هم آسیب‌های جدی به دنبال دارد و هم زمان زیادی صرف می‌کند و ما هم امروز (در آن مقطع) فناوری ساخت شناور را نداریم تا این‌که پس از تکه تکه کردن شناور بتوانیم دوباره آن را سر هم کنیم، لذا قطعا مشکلات جدی در پی خواهد داشت. وقتی برای بار چندم به رهبر حکیم انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا گفته می‌شود این کار امکان پذیر نیست، پاسخ می‌شنوند «تحقیر شدید؛ اگر غیرت دارید بروید و خودتان بسازید». از این روز کار ساخت شناور  اساسا از دریای خزر و نه ناوگان جنوب آغاز می‌شود.
اولین شناور‌های کلاس قائم در دریای خزر با کمک مجموعه وزارت دفاع در حالی شروع به ساخت شد که نرم افزار‌های طراحی، ساخت و اقدامات مهندسی را هیچ کس در اختیار ما قرار نداد و الان هم نمی‌دهد. در گام بعدی ساخت شناور‌های کلاس پیکان در دستور کار قرار گرفت. 
در حوزه زیر دریایی نیز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ابتدا زیردریایی را وارد کرد، زیردریایی‌های کلاس طارق که جزء
 ۶ زیردریایی  سنگین دیزلی دنیا هستند كه  از کشور روسیه خریداری شد و در دهه ۸۰ سه فروند از این زیردریایی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ملحق شد. هرچند ساخت زیردریایی‌ها اساسا کار بسیار دشواری است، اما مجموعه دفاعی کشورمان در گام بعد به سراغ ساخت یکی – دو کلاس سبک‌تر رفتند و متوجه شدند که تغییرات اساسی باید روی نمونه تهیه شده اتفاق بیفتد و آن اتفاق افتاد و در دهه ۸۰ ما تعداد قابل توجهی از زیر دریایی‌های کلاس غدیر را در داخل کشور ساختیم و این زیر دریایی‌ها، زیردریایی‌هایی هستند که به گفته فرمانده نداجا وقتی امروز به دریا گسیل می‌شوند ناوگان نظامی دشمن با فاصله زیاد از این زیردریایی‌ها می‌ایستند.
پیرو فرمان مقام معظم رهبری که نیروی دریایی ارتش را به این سمت هدایت کرد که از خلیج فارس خارج شویم و در اقیانوس‌ها حضور داشته باشیم، محدوده بسیار وسیعی تا مدار۱۰ درجه که منطقه بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است تعریف شد که امنیت آن را نیروی دریایی بر عهده بگیرد و تحت کنترل داشته باشد، نیروی دریایی به فکر این افتاد شناور‌هایی که امروز در اختیار دارد و سنگین‌ترین آن‌ها،ناو‌های کلاس فریگیت ساخته انگلیس است را مهندسی معکوس کند، بر همین اساس ناوشکن جماران به عنوان اولین شناور ساخته شد.وقتی رهبر حکیم انقلاب از کارخانجات نیروی دریایی بازدید کردند، فرمودند ناوشکنی بسازید که قابلیت حمل موشک و حمل بالگرد داشته باشد.آن‌طور که فرمانده نیروی دریایی ارتش چندی قبل اعلام کرد کار ساخت شناور‌های اقیانوس‌پیما شروع شده و اولین آن یک ناو آموزشی است. دریادار خانزادی این را هم گفته بود که همزمان ناوشکن سنگین نگین را در دستور ساخت داریم که اولین ناوشکن سنگین است و به نظر می‌رسد براساس توافقی که با وزارت دفاع کردیم برای سال آینده اولین فروند آن ساخته شود.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در کنار نیروی دریایی ارتش، دست ایران را در دریا باز کرده‌اند. دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه هفته قبل از راهبرد «دستِ درازِ دریایی» سخن گفت و اعلام کرد امروز در مجموعه نیرو‌های مسلح به تبع نیروی دریایی ارتش و سپاه، موشک‌های با برد بسیار بالا داریم که سیادت دریایی را رقم می‌زند.
امروز تأمین امنیت نفتکش‌ها، کشتی‌های صیادی و تجاری از مبدأ تا مقصد از سوی نیروی دریایی انجام می‌شود. به گفته فرمانده این نیرو «در مرحله اول ما مسیر‌هایی را می‌رویم که مخاطره آمیز است، مثلا دشمن و دزدان دریایی وجود دارند و ما باید مسیر را پاکسازی کنیم، اما اگر نیاز بود مسیر را تا انتها برویم و کشتی‌هایمان را اسکورت می‌کنیم.»
قایق‌های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که امروز سرعت آن‌ها به ۹۴ گره دریایی (نات)، معادل ۱۷۴ کیلومتر بر ساعت رسیده است و جزء پرسرعت‌ترین قایق تندرو در دنیا شناخته می‌شوند، به موازنه دریایی کمک کرده و در مقابل ناو‌های سنگین دشمنان از جمله نظامیان تروریست آمریکا، بازدارندگی ایجاد کرده است.البته فرمانده نیروی دریایی سپاه این را هم گفته است که منتظر شناور‌های فراساحلی (اقیانوس پیما) و الحاقات بعدی ما باشید. شناور‌های خیلی پیشرفته‌تری که تعدادی در خلیج فارس و بخشی فراتر از خلیج فارس
 در اقیانوس‌ها به کار گرفته می‌شوند، در آینده از آن‌ها رونمایی خواهد شد.به هر روی در عصری که حدود ۹۵ درصد تجارت خارجی کشورمان از طریق دریا انجام می‌شود، قدرت دریایی یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت بین‌المللی کشورمان محسوب می‌شود که به پشتوانه آن ضمن انجام مبادلات تجاری مانع زورگویی کشور‌های قلدر از جمله رژیم آمریکا می‌شود.این‌که نفتکش‌های ما با پرچم مقدس سه رنگ کشورمان عازم ونزوئلا می‌شوند و با ارز آوری به اقتصاد کشور کمک می‌کنند نشان دهنده چتر امنیتی است که نیرو‌های دریایی و دریادلان نداجا و ندسا برای کشورمان به ارمغان آورده‌اند.زیر سایه همین امنیت دریایی، تجارت ما انجام و انواع محموله‌ها اعم از روغن و نهاده دامی و … وارد بنادر می‌شوند، مدیریت اجرایی کشور به دولتی جوان و حزب‌اللهی نیاز دارد که زنجیره خدمات‌رسانی جهادی از نوع نیرو‌های مسلح را قطع نکند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.