تب لوازم‌خانگی بعد از کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21850
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۵:۳۳ |
بررسی مشکلات و موانع تولید لوازم‌خانگی؛

تب لوازم‌خانگی بعد از کرونا

بازار لوازم‌خانگی یکی از بازارهای پرسود و درعین حال آسیب‌پذیر است. در سال‌های اخیر این بازار با مشکلاتی همچون وجود کالای قاچاق، عدم‌حمایت دولت از تولیدات داخلی و کمبود مواد اولیه برای تولید روبه‌رو بوده است. باوجود ممنوعیت واردات محصولات کره‌ای اما همچنان کالاهای این دو برند در بازار با قیمت‌های سرسام‌آور به فروش می‌رسند
تب لوازم‌خانگی بعد از کرونا

‌|سارا عسکری‌|
بازار لوازم‌خانگی یکی از بازارهای پرسود و درعین حال آسیب‌پذیر است. در سال‌های اخیر این بازار با مشکلاتی همچون وجود کالای قاچاق، عدم‌حمایت دولت از تولیدات داخلی و کمبود مواد اولیه برای تولید روبه‌رو بوده است. باوجود ممنوعیت واردات محصولات کره‌ای اما همچنان کالاهای این دو برند در بازار با قیمت‌های سرسام‌آور به فروش می‌رسند و مشخص نیست این اقلام خارجی چگونه و از چه طریقی وارد کشور شده‌اند. خریداران نیز حیران و سرگردان نمی‌دانند، برای یافتن کالای موردنظر خود باید به کجا مراجعه کنند. بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب‌وکارها لوازم‌خانگی به‌منظور تأمین نیازهای جامعه از سایت‌های معتبر به فروش می‌رسید، اما شنیده‌ها حاکی از اختلاف شدید قیمت‌ فروش اینترنتی با قیمت اصلی در نمایندگی‌های فروش بوده است. مسئولان بر این باورند که ۵۰ درصد لوازم‌خانگی که در سایت‌ها به فروش می‌رسند، کالاها قاچاق هستند، به‌طور مثال قیمت یک عدد لباسشویی در سایت تایک میلیون بیشتر از قیمت اصلی آن کالا فروخته شده است. همین موضوع لزوم نظارت بر سایت‌ها و رسیدگی و بررسی قیمت‌های نجومی لوازم‌خانگی را بیش از پیش می‌طلبد. «رسالت» در این باره با اکبر پازوکی، نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی به گفت‌وگو پرداخت.
مشکل تولیدکنندگان داخلی نبود مواد اولیه و نقدينگی است 
اکبر پازوکی، نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی با اشاره به توانایی تولیدات داخلی برای تأمین نیاز بازار بیان کرد: «تولیدکنندگان داخلی نتوانسته‌اند نیاز داخل را تأمین کنند زیرا کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه و نقدینگی با مشکل مواجه هستند. دولت باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی کیفیت تولید داخلی بالا برده تا کارخانه‌دار بتوان به صادرات نیز بیندیشد. محصولات داخلی ۱۰۰ درصد توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارا بوده اما باید تکنولوژی ساخت محصولات خود را به کارخانجات مطرح خارجی برسانند.وی افزود: « همچنین زمانی تولیدکننده داخلی برای پیروزی در میدان تلاش خواهد کرد که رقیب خارجی در میدان باشد. باوجود تحریم‌ها و نبود رقبای خارجی در بازار کارخانه‌ها میدان را از دست رفته ندیده و برای برنده شما تلاشی نمی‌کنند. کارخانجات داخلی با وجود تمام مشکلات همچنان سعی در رسیدن به فناوری روز دنیا داشته و در برخی از موارد مانند یخچال فریزر
 خود را به رقبای خارجی رسانده‌اند.» 
دولت با اعطای تسهیلات چرخ تولید را به حرکت در بیاورد  
پازوکی توضیح داد: «دولت باید با بررسی مشکلات تولیدکنندگان و اعطای تسهیلات به آن‌ها چرخ تولید را به حرکت در بیاورد. در کشور ۳۰ کارخانه مطرح لوازم‌خانگی وجود دارد و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان راه پیشرفت این کارخانه‌ها را بسته است. به‌طور مثال برای ساخت محصول نیاز به ورق فلزی، رنگ، مواد شیمیایی و پلاستیک می‌باشد، اما با وجود تحریم‌ها تولیدکننده برای تهیه مواد اولیه نیز با مشکل مواجه است.»نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی تصریح کرد: «همچنین در گذشته ارز نیمایی برای واردات موتور یخچال فریزر تخصیص داده می‌شد، اما اکنون این تسهیلات نیز از تولیدکننده گرفته شده است. مسئولان باید با تهیه زیرساخت‌های لازم عرصه را برای تولید فراهم کنند. متأسفانه سود بالای بازار لوازم‌خانگی اجازه پیشرفت را از این بخش گرفته است. در حال حاضر کارخانه‌های کشور با مهندسی معکوس توانسته‌اند تولیدات خود را به‌روز کنند.»
کارخانه تولید موتور لوازم‌خانگی در کشور وجود ندارد 
او در ادامه گفت: «کارخانجات داخلی برای تولید یخچال فریزر و لباس‌شویی نیاز به وارد کردن موتور این محصولات از خارج را دارند زیرا در کشور، کارخانه تولید موتور لوازم‌خانگی وجود ندارد همین موضوع ضعف در سیستم تولید را نشان می‌دهد که با تحریم‌های موجود حتی اجازه واردات موتور لوازم‌خانگی نیز ممکن نبوده و چرخ تولید داخلی را لنگ می‌کند.»وی اظهار کرد: « بنابراین اگر زیرساخت‌های تولید به‌منظور عدم وابستگی به خارج از کشور تأمین شود، هیچ زمان خط تولید کارخانه‌ها با تشدید تحریم‌ها متوقف نخواهد شد. حمایت دولت، عدم وابستگی به خارج، دستیابی به فناوری روز دنیا تنها راه پیشرفت صنعت است. از سویی دیگر مردم تمامی مشکلات و گرانی لوازم‌خانگی را از چشم کسبه بازار می‌بینند، زیرا از پشت پرده این بازار بی‌خبر هستند.» 
گلایه کاسبان و مشتریان هردو به‌حق است 
پازوکی اشاره کرد: «کاسبان بازار لوازم‌خانگی با تمامی مشکلات مانند مالیات، نبود جنس، وجود کالای قاچاق باید دست‌وپنجه نرم کنند. البته خریداران نیز محق بوده  زیرا به‌طور مثال نباید قیمت لباسشویی تولید داخل از ۹۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون تومان رسیده باشد. این در حالی است که حقوق کارگران و کارمندان کفاف تأمین زندگی را نداده و گلایه‌های مشتریان از گرانی‌ها به‌حق است.»نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در پایان تأکید کرد: «افزایش نامتعارف قیمت‌ها به کاسبان نیز به دلیل افت فروش و مالیات‌های سنگین فشار وارد کرده است. اما سازمان مالیات به هیچ عنوان از مالیات‌های خود کوتاه نمی‌آید و همواره به دنبال کسب رضایت ولو سوری هم که شده از کاسبان است. مسئولان هیچ اقدامی برای رونق تولید داخلی کشور و همچنین سود بهتر و شرایط آسان‌تر برای کاسبان انجام نداده‌اند و تنها سنگ جلوی پای لوازم‌خانگی انداخته‌اند.»

نویسنده : سارا عسکري‌‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.