تب بیماری‌های تابستانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 69031
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۰۹ |
وبا و تب کریمه کنگو در کشور رو به افزایش است

تب بیماری‌های تابستانی

پس از رواج این تصور باطل در سطح جامعه مبنی بر پایان کرونا، شیوع و گسترش بیماری‌های عفونی قابل‌انتظار بود و البته در این‌که تابستان هم موعد شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذاست، تردیدی وجود ندارد؛ اما در دوسال و چندماه گذشته که کرونا جهان را فراگرفت، خبری از هیچ بیماری عفونی دیگری نبود. آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد و متخصصان نیز تأيید کرده‌اند با کنار گذاشتن ماسک و کاهش دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح جامعه، امسال ابتلا به بیماری‌های عفونی بیشتر شایع شده است.
تب بیماری‌های تابستانی

گروه اجتماعی 
پس از رواج این تصور باطل در سطح جامعه مبنی بر پایان کرونا، شیوع و گسترش بیماری‌های عفونی قابل‌انتظار بود و البته در این‌که تابستان هم موعد شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذاست، تردیدی وجود ندارد؛ اما در دوسال و چندماه گذشته که کرونا جهان را فراگرفت، خبری از هیچ بیماری عفونی دیگری نبود. آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد و متخصصان نیز تأيید کرده‌اند با کنار گذاشتن ماسک و کاهش دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح جامعه، امسال ابتلا به بیماری‌های عفونی بیشتر شایع شده است.
مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت بر این موضوع صحه گذاشته است: «طی دوران همه‌گیری کرونا، با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده و کاهش تجمع‌ها و دورهمی‌ها، آمار موارد بیماری‌هایی با علائم اسهال و استفراغ در کشور و همه دنیا کاهش یافت؛ ولی اکنون بعدازاین‌که فاز بیماری کرونا تا حدودی کاهش یافت و تجمع‌ها و تماس‌ها شکل گرفت، می‌توان گفت به شرایط قبل از همه‌گیری بازگشته‌ایم و بیماران علائمی از خود نشان می‌دهند که تابلو علائم پیشین رادارند.»
براین اساس آمار ابتلا به بیماری وبا افزایشی بوده است. تعداد افراد مبتلابه این بیماری ظرف یک هفته از پنج نفر به ۳۰نفر افزایش پیداکرده و تاکنون هیچ‌گونه مورد فوتی در میان مبتلایان وجود نداشته است. 
دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی تشریح می‌کند: بیماران مبتلابه وبا عمدتا سرپایی هستند و تنها یک درصد مرگ‌ومیر دارند و آن‌هم مربوط به مواردی است که فرم وبا شدید باشد و منجر به کم‌آبی شدید بدن شود به طریقی که ارگان‌های حیاتی مثل کلیه و قلب و ریه را تحت‌الشعاع قرار بدهد. این موارد ممکن است به آی سی یو و حتی به مرگ‌ومیر منتهی شوند ولی در سایر موارد وبا علائمی خفیف دارد و خودبه‌خود و البته با خوردن مایعات فراوان بهبود پیدا می‌کنند. 
دکتر مردانی در مورد آنچه می‌تواند در درمان این بیماری مؤثر باشد، می‌گوید: خوردن مایعات فراوان بسیار مؤثر است. ما توصیه نمی‌کنیم افراد سرخود از آنتی‌بیوتیک استفاده کنند ولی اگر اسهال شدید است می‌توانند از قرص لوپرامید استفاده کنند که قرص ضد اسهال است. توصیه ما مصرف آب سالم است و آب را بجوشانند و بخورند یا از آب‌های معدنی بسته‌بندی‌شده استفاده کنند. مصرف بیش‌ازحد ماست توصیه می‌شود و همچنین شست‌وشوی مکرر دست که از زنجیره ابتلا پیشگیری می‌کند.
خوشبختانه این بیماری در سطح کشور گسترش نیافته و فقط به  دو استان لرستان و کرمانشاه محدود می‌شود. ما با گونه جدید و میکروارگانیسم متفاوتی از وبا روبه‌رو نیستیم چیزی که اکنون وجود دارد، همان وبایی است که پیش‌ازاین نیز شیوع داشته است. مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت در مورد نوع وبای شیوع یافته در این دو استان می‌گوید: «وبا بیوتایپ ها و سروتایپ های متفاوتی دارد، بااین‌حال آنچه این روزها هم شیوع پیداکرده است همان سروتایپ «اوگاوا» است که قبلا هم در کشور وجود داشته است.» 
مبتلایان از میان افرادی شناسایی‌شده‌اند که سابقه سفر به عراق داشته‌اند، اما پس‌ازآن افرادی که مبتلا شدند در تماس باکسانی بودند که به عراق سفرکرده بودند. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت هم تأيید کرده است که «در چند هفته گذشته شاهد شیوع گسترده وبا در کشور عراق، به‌خصوص در اقلیم کردستان بوده‌ایم و موارد اخیر مشاهده‌شده این بیماری در ایران نیز همگی سابقه مسافرت به کردستان عراق را داشته‌اند.» برهمین اساس رئیس اداره بیماری‌های منتقله از
 آب و غذای وزارت بهداشت خبر می‌دهد که در مبادی ورودی کشور، وزارت بهداشت پایگاه‌های مراقبت مرزی دارد که در آنجا به شناسایی افراد مشکوک به بیماری می‌پردازد. عمده مواردی هم که شناسایی‌شده‌اند، توسط این پایگاه‌ها شناسایی‌شده‌اند. 
«هرقدر مراقبت‌های بهداشتی يك كشور پايين‌تر باشد، احتمال شيوع وبا در آن بيشتر است. تغييرات اقليمی هم بر گسترش احتمال شيوع وبا نقش دارند؛ به‌نحوی‌که وقتی ما با خشكسالی مواجه می‌شويم، طبيعتا منابع آب شرب در اختيار مردم، محدودتر می‌شود و اين مسئله، كنترل سلامت آب را به‌خصوص در مناطقی‌كه دسترسی كمتری به منابع آب سالم دارند، سخت‌تر می‌كند.» محمدمهدی گویا در اظهاراتش به این موارد اشاره‌کرده است. 
«آمتیس رمضانی» دبیر انجمن عفونی ایران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت وبا در کشور عنوان می‌کند: همیشه این طغیان‌ها را در مورد وبا داشته‌ایم و چیز جدیدی نیست. البته ما بعد از کاهش موارد کرونا، انتظار بروز برخی از بیماری‌های عفونی و به‌ویژه بیماری‌های گوارشی به دلیل گرمای هوا، احتمال آلوده بودن آب و همچنین آلوده بودن غذا در رستوران‌ها را داشتیم. کما این‌که چنین چیزی هم رخ‌داده و اکنون میزان این بیماری‌ها در مقایسه با سال گذشته افزایش پیداکرده است. علی‌رغم آن‌که ابتلا به وبا گسترش‌یافته اما هنوز نمی‌توان گفت که این بیماری در کشور اپیدمیک شده است، مسئله‌ای که دبیر انجمن عفونی ایران ضمن تأکید
 بر آن می‌گوید: « این شرایط فعلا طغیان در یک منطقه است، برای این‌که بگوییم اپیدمی، باید موارد مختلفی را به‌صورت همزمان در چند استان مشاهده کنیم. ماسال‌های گذشته موارد وبا را در برخی شهرها دیده‌ایم و امسال در یک منطقه دیگر آن را مشاهده کرده‌ایم. بر همین اساس در حال حاضر نیز وبا در کردستان و کرمانشاه نیز یک طغیان است که قطعا باید یک کانونی داشته باشد و باید به لحاظ اپیدمیولوژیک بررسی شود. وی اضافه می‌کند: با توجه به علامت این بیماری که یک اسهال آبکی است، ممکن است این علائم را در برخی شهروندان مناطق دیگر هم داشته باشیم و گزارش‌هایی هم در این رابطه وجود داشته باشد، اما هنوز هیچ‌یک از این موارد قطعی نشده است و نمی‌توان گفت وباست. مبتلایان به تب کریمه کنگو هم ظرف چند ماه اخیر افزایش‌یافته است، «تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات و لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور که زمان رشد و تکثیر کنه‌هاست، شیوع پیدا می‌کند و در بسیاری از موارد تا اوایل یا نیمه‌های پاییز کم‌کم پایان می‌یابد. علائم ابتلا به تب کریمه کنگو در مرحله اول بروز بیماری تب، بدن‌درد، خستگی و کم‌اشتهایی است و در مرحله دوم گاهی منجر به خونریزی در ناحیه دهان، چشم یا ساق دست‌وپا می‌شود. به گفته کارشناسان، هیچ نوع واکسن معتبری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد اما اگر فرد به‌موقع برای درمان اقدام کند می‌توان بیماری را درمان کرد.»
 تا امروز ۴۵ ابتلا و ۳ فوتی ناشی از این بیماری در کشور به ثبت رسیده، درحالی‌که سال گذشته تنها ۱۳ مورد ابتلا به این بیماری و دو مرگ ناشی از آن به ثبت رسیده بود. بر همین اساس، وزارت بهداشت با ابلاغ‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها، افزایش مراقبت‌ها و ممانعت از تبادل دام به‌ویژه در مناطق مرزی را خواستار شده است. رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره علل شیوع این بیماری در ایران می‌گوید: «افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و به نظر می‌رسد شرایطی فراهم‌شده است که انتقال ویروس مهیا باشد.» بهزاد امیری درباره راه‌های انتقال بیماری بیان می‌کند: «راه انتقال اول از طریق گزش نیش کنه است که یا ممکن است خود کنه انسان را نیش بزند یا کنه روی بدن باشد و انسان دانسته یا ندانسته آن را له کند. راه انتقال بعدی از طریق خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که این در زمان ذبح دام یا انتقال امعاء و احشاء دام اتفاق می‌افتد؛ البته اگر فرد گوشت و احشاء دام را به شکل خام یا درست پخته‌نشده مصرف کند هم احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد. راه انتقال سوم هم از بیمار آلوده به سایر انسان‌ها است.»متخصصان می‌گویند، بهتر است دام از میادین عرضه مجاز خریداری شود زیرا برخی از انواع بیماری در دام‌ها نظیر تب کریمه کنگو علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی می‌توانند آن را تشخیص دهند. ضمن این‌که گوشت دام ذبح‌شده قبل از مصرف به مدت دستکم ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای 
۴ درجه سانتی‌ گراد مصرف شوند. بااین‌که وزارت بهداشت به مناطق خاصی که بیماری تب کریمه کنگو در آن شیوع یافته اشاره نکرده است، اما سی‌ویکم خرداد، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفته بود که سه کانون بروز این ویروس شناسایی‌شده که یکی مربوط به مناطق عشایری در فریدون‌شهر بوده و دو کانون دیگر تأيید رسمی نشده‌اند. علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با ایمنا، عشایری که در نزدیکی محل انتشار کنه‌ها زندگی می‌کنند یا گردشگرانی که در کوهستان و طبیعت چادر می‌زنند را در معرض خطر ابتلا به این ویروس اعلام کرد و افزود: «دامدارانی که کنه‌ها را با دست از بدن دام جدا و له می‌کنند خود را در معرض انتقال تب کریمه کنگو قرار می‌دهند.» در روز دوازدهم خرداد نیز مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هشدار داده بود که این بیماری در مرزهای استان دیده‌شده است، پس‌ازآن روز ۲۳ خرداد مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از شناسایی یک فرد مبتلابه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در رفسنجان خبر داد و در همان روز سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شناسایی اولین مورد مبتلابه تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری را اعلام کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.