تازه‌ترین فتنه غربی‌ها در شرق آسیا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32339
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳ |

تازه‌ترین فتنه غربی‌ها در شرق آسیا

کارشکنی‌های آمریکا در منطقه شرق آسیا ادامه دارد. نکته قابل‌تأمل این‌که ایجاد تنش‌های مزمن و پایدار در منطقه شرق آسیا( و به‌طورکلی مناطق مختلف جهان)، یکی از استراتژی‌های اصلی و کلان حوزه سیاست خارجی ایالات‌متحده محسوب می‌شود.
تازه‌ترین فتنه غربی‌ها در شرق آسیا

گروه بین‌الملل   
کارشکنی‌های آمریکا در منطقه شرق آسیا ادامه دارد. نکته قابل‌تأمل این‌که ایجاد تنش‌های مزمن و پایدار در منطقه شرق آسیا( و به‌طورکلی مناطق مختلف جهان)، یکی از استراتژی‌های اصلی و کلان حوزه سیاست خارجی ایالات‌متحده محسوب می‌شود. به عبارت بهتر، حتی اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ترامپ پیروز شود و دموکرات‌ها کنترل کاخ سفید را در دست گیرند، بار دیگر این تنش‌آفرینی‌ها را ادامه می‌دهند. در حال حاضر، دولت ترامپ با وجود آنکه یک هفته بیشتر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر زمان باقی نمانده است،کماکان در صدد تنش‌آفرینی میان چین و هند می‌باشد. چنانكه اینديپندنت گزارش داده است، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا  خواهان همکاری ایالات‌متحده و هند علیه دشمن مشترکشان، چین شد. انتظار می‌رود دو کشور به دنبال مذاکرات دهلی پیمان مهمی را پیرامون دسترسی به اطلاعات نظامی به امضا  برسانند.پمپئو همراه با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، برای تعامل سالانه راهبردی میان دو کشور با اِس جایشانکار و راجنات سینگ همتایانشان در دهلی ملاقات کردند. این مذاکرات در شرایطی انجام می‌شود که هند و چین به مدت ۱۵۰ روز است که در ارتباط با خط کنترل «لَداخ» (منطقه‌ای در شمالی‌ترین نقطه هند و رشته‌کوه‌های هیمالیا) در مقابل یکدیگر ایستاده‌اند. پمپئو و اسپر پیش از گفت‌وگو با همتایان هندی‌شان با آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند ملاقات کردند. پمپئو در اظهارات خود در این خصوص تأکید کرده است :«امروز فرصتی است برای دو دموکراسی بزرگ مثل (دموکراسی‌های) ما که به یکدیگر نزدیک‌تر شوند… بی‌تردید کارهای بسیاری در پیش رو است. امروز موضوع‌های بسیاری برای مذاکره داریم: همکاری درباره همه‌گیری ‌‌ای‌ که از ووهان آغاز شد، رویارویی با تهدیدهای حزب کمونیست چین علیه امنیت و آزادی برای ترغیب صلح و ثبات در کل منطقه.» مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت که اکنون هردو کشور باید بر «سازمان دادن و تثبیت مقررات» مرتبط با همکاری در مورد چالش‌های موجود و «تبعیت از اصل یک (منطقه) هند و اقیانوسیه آزاد و شفاف در آینده» تمرکز کنند.  
 نقدی  بر گزارش اینديپندنت
واقعیت امر این است که دولت آمریکا ( دولت ترامپ) در صدد تقویت چین هراسی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور است. دونالد ترامپ در تلاش برای دستیابی به دومین دور ریاست جمهوری در انتخابات هفته آینده است، در ماه‌های اخیر بر حملات خود علیه چین افزوده است. او با چین در ارتباط با مسائل بازرگانی و همه‌گیری کووید ۱۹ درگیر شده و آن را «ویروس چینی» یا «طاعون چینی» خوانده است. بااین‌حال بر همگان محرز است که تنش‌آفرینی‌های واشنگتن در شرق آسیا ، فارغ از هر نتیجه‌ای که در انتخابات حاصل شود
 ادامه خواهد داشت. 
در این میان، واشنگتن فعالانه در تقویت رشته‌های همکاری میان به‌اصطلاح کشورهای عضو «گروه کواد» متشکل از هند، آمریکا، ژاپن و استرالیا ، شرکت داشته است.قرار است در ماه نوامبر نیروهای دریایی این چهار کشور در مانور نظامی سالانه‌شان در سواحل هند شرکت کنند. این نخستین بار در ۱۳ سال گذشته است که هر چهار کشور به‌رغم اعتراض‌های چین این مانور مشترک را برگزار می‌کنند. برگزاری این مانور مشترک،مولد بحران‌های امنیتی تازه‌ای میان آمریکا و چین خواهد بود. در این میان، کشورهای هند و ژاپن و استرالیا نیز به‌صورت خودخواسته، به مهره بازی واشنگتن در تقابل با پکن تبدیل شده‌اند. تقابلی که نتیجه آن، قطعا به سود کاخ سفید و متحدان آن در شرق آسیا نخواهد بود. 
اینديپندنت 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.