تاریخ مصرف محدود بن‌سلمان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 75995
  پرینتخانه » مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۱۸ |
آیا کاخ سفید از بن سلمان انتقام می‌گیرد؟

تاریخ مصرف محدود بن‌سلمان

 بازگشت احتمالی نتانیاهو به مسند نخست وزیری در اراضی اشغالی ، منجر به خرسندی بن سلمان شده است.ولیعهد سعودی‌ها که در صدد احیای مثلث «نتانیاهو- بن سلمان -ترامپ»می باشد، در جریان انتخابات میاندوره‌ای آمریکا نیز از اصلی ترین طرفداران و حامیان  پشت پرده جمهوری‌خواهان محسوب می شود.
تاریخ مصرف محدود بن‌سلمان

گروه بین الملل 
 بازگشت احتمالی نتانیاهو به مسند نخست وزیری در اراضی اشغالی ، منجر به خرسندی بن سلمان شده است.ولیعهد سعودی‌ها که در صدد احیای مثلث «نتانیاهو- بن سلمان -ترامپ»می باشد، در جریان انتخابات میاندوره‌ای آمریکا نیز از اصلی ترین طرفداران و حامیان  پشت پرده جمهوری‌خواهان محسوب می شود. در این خصوص، حتی شاهزاده سعودی‌ها در جریان سفر بایدن به منطقه نیز حاضر به همکاری با وی برسر بازتنظیم سیاست‌های ریاض در حوزه انرژی نشد تا یکی از اصلی ترین عوامل احتمالی شکست دموکرات‌ها در انتخابات پیش روتحقق یابد. بدون شک اگر دموکرات‌ها در انتخابات شکست بخورند، هرگز از بن سلمان به سادگی نمی گذرند. 
  آیا سعودی‌ها واقعا عاقل شده اند؟!
شاید در ابتدا تصورشود که دلیل عدم همراهی سعودی‌ها با سیاست‌های دولت بایدن در بحبوحه جنگ اوکراین ، عقلانیت سیاسی آن‌هاست اما به نظر می رسد چنین تصوری کاملا نادرست است. همان گونه که اشاره شد، بن سلمان این اقدام را بر اساس توصیه های پشت پرده ترامپ و کوشنر صورت داده و هدف اصلی وی نیز بازتعریف مثلث«حزب لیکود-آل سعود -حزب جمهوری‌خواه» است. در چنین شرایطی تنظیم روابط آمریکا و عربستان سعودی، به یکی از اصلی ترین دغدغه های حوزه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. گویا سیاست‌های اخیر رژیم سعودی در قبال جنگ اوکراین، چندان به مذاق دولت بایدن خوش نیامده است. در چنین شرایطی مقامات واشنگتن در صدد هستند ریاض را بابت سرکشی در برابر برخی خواسته های آمریکا تحت فشار قرار دهند. با این حال مقامات سعودی که کماکان به عنوان مهره بازی تل آویو در منطقه مشغول فعالیت هستند، به مقامات آمریکایی پیام 
داده اند که به دلیل ملاحظاتی که در قبال روابط خود ومسکو دارند،نمی توانند در قبال این پرونده (جنگ اوکراین) به بازی در زمین آمریکا ادامه دهند. در این میان، شاهد ارسال سیگنال‌های تهدیدی آمیزی از سوی کاخ سفید خطاب به سعودی‌هاهستیم.این سیگنال‌ها به خودی خود بیانگر احتمال بروز برخی حوادث غیر قابل پیش بینی در ریاض می باشد. 
 آیا بن سلمان قدرت مدیریت بازی جدید را دارد 
نباید فراموش کرد که حتی اگردموکرات‌ها در انتخابات میاندوره ای کنگره اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را نیز از دست بدهند، این به معنای خروج بایدن از کاخ سفید نیست. حداقل دو سال زمان لازم است تا ایده آل ترین سناریوی مدنظر شاهزاده سعودی‌ها در کاخ سفید محقق شود.بنابراین ممکن است او طی دو سال آتی از سوی دموکرات‌ها با نوعی پاتک سیاسی مواجه شود این پاتک می تواند یک کودتا یا حتی یک ترور از پیش طراحی شده با هدف جا به جایی مهره مورد علاقه ترامپ با مهره مدنظر دموکرات‌ها و بایدن در کاخ پادشادهی سعودی‌ها باشد. فراتر از آن مشخص نیست که بایدن ( یا کامالاهریس) در انتخابات ریاست جمهوری آتی حتما با شکست مواجه شوند. ضمن آنکه نتانیاهو نیز حتی در صورت تشکیل کابینه ائتلافی، قدرت حفظ آن را نخواهد داشت و ممکن است تا کمتر از یکسال دیگر شاهد برگزاری دوباره انتخابات زودهنگامی دیگر در اراضی اشغالی باشیم. بنابراین شاهزاده سعودی‌ها بازی پرریسکی را آغاز کرده که در طول آن می تواند توسط دولت فعلی آمریکا سرنگون شود. فراتر از آن، جمهوری‌خواهان آمریکا نیز نشان‌داده اند که در صورت پایان تاریخ مصرف مهره های خود در منطقه، به راحتی آن‌ها را از گردونه قدرت حذف می کنند.بهتر است در این خصوص بن سلمان نیم نگاهی به ماجرای صدام در بغداد و سرنوشت وی پس از سا‌ل‌ها خوش خدمتی به آمریکایی ها«خصوصا جمهوری‌خواهان» بیاندازد. 
 چراغ سبز ترامپ به بن سلمان
اکنون سیاستمداران آمریکایی بر سر نحوه مواجهه با بن سلمان و سعودی‌ها دچار نوعی دودستگی شده اند. نمایندگان و سناتورهای دموکرات که نتوانسته اند با بن سلمان به دلیل علقه اش به ترامپ وارد معادله شوند، در صدد مجازات وی هستند ؛ اما جمهوری‌خواهان بر خلاف دموکرات‌ها، تمایل چندانی مبنی بر مجازات بن سلمان و سعودی‌ها ندارند زیرا بر آن‌ها مسجل است که اقدامات اخیر بن سلمان در تقابل با دولت بایدن، بدون چراغ سبز ترامپ و داماد وی جرد کوشنر امکانپذیر نیست.
 بر اساس گزارش گاردین،  «ریچارد بلومنتال» عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا که اخیرا پیشنهاد توقف یک‌ساله فروش تسلیحات به سعودی‌ها را مطرح کرده گفت، در دیدار با مقامات پنتاگون، خطرات پیرامون موضع‌گیری‌های اخیر ریاض را بیشتر به بحث خواهد گذاشت.ابراز نگرانی از گسترش ابعاد همکاری‌های عربستان سعودی و روسیه پس از آن مطرح می‌شود که گروه نفتی اوپک پلاس در بحبوحه بحران جهانی سوخت اعلام کرد تولیدات روزانه خود را دو میلیون بشکه کاهش می‌دهد.این موضوع به مانند بنزینی بود که بر روی آتش شعله ور شده در کاخ سفید در بحبوحه جنگ اوکراین ریخته شد. در هر حال،  حاکمان ریاض طی سال‌های گذشته نشان داده‌اند رغبت بیشتری به همکاری با حزب جمهوری‌خواه آمریکا دارند و تابستان امسال هنگام سفر «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا به این کشور با استقبال سرد مقامات مواجه شد.
به گفته رسانه‌ها و تحلیلگران، علت سفر بایدن به عربستان سعودی درخواست برای افزایش تولیدات نفت به منظور کاهش قیمت جهانی آن بود اما مقامات ریاض از پذیرش آن سر باز زدند. اکنون در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و در حالی که محبوبیت حزب دموکرات شدیداکاهش پیدا کرده، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت می‌تواند به نفع جمهوری‌خواهان تمام شود.
«جان کربی» مسئول هماهنگی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره اختلافات آمریکا و اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت گفت: «موافق این حرف اوپک پلاس نیستیم که این تصمیم فقط با مقاصد اقتصادی اتخاذ شده است.آن‌ها می‌توانند در راستای چرخاندن یا وارونه کردن مسائل تلاش کنند اما حقایق ساده هستند.طی هفته‌های اخیر عربستان سعودی به طور علنی و خصوصی این پیام را به آمریکا مخابره کرد که قصد دارد تولید نفت خود را کاهش دهد. کاری که می‌دانستیم نفع روسیه را افزایش داده و تأثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این مسیری اشتباه است.»در هر حال  اگر دموکرات‌ها در انتخابات میاندوره ای کنگره و خصوصا در انتخابات مجلس سنا شکست بخورند، ممکن است انتقام سختی از بن سلمان و سعودی‌ها بگیرند.
 آیا ولیعهد سعودی‌ها می تواند در این کارزار بر روی وعده های ترامپ و نتانیاهو تکیه کند؟

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.