تاخت‌وتازهای دلتا ادامه دارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48264
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 12 مرداد 1400 - 6:16 |
آمار جان‌باختگان کرونایی دوباره افزایش یافت

تاخت‌وتازهای دلتا ادامه دارد

با گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز همه‌گیری کرونا، تاب آوری مراکز درمانی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و مقامات بهداشتی هنوز نتوانسته‌اند سیاست منسجم و روشنی برای مقابله با این بیماری در پیش بگیرند و ثمره این سیاست‌های غیرمنسجم در افزایش مبتلایان و جان‌باختگان روزانه قابل‌مشاهده است.
تاخت‌وتازهای دلتا ادامه دارد

گروه اجتماعی
با گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز همه‌گیری کرونا، تاب آوری مراکز درمانی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و مقامات بهداشتی هنوز نتوانسته‌اند سیاست منسجم و روشنی برای مقابله با این بیماری در پیش بگیرند و ثمره این سیاست‌های غیرمنسجم در افزایش مبتلایان و جان‌باختگان روزانه قابل‌مشاهده است.
۴۱۱ کشته و شناسایی ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار مبتلای جدید در یک روز در حالی اتفاق می‌افتد که ۲۸۵ شهر در وضعیت قرمز به سر می‌برند و  ۵ هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند و بدین ترتیب شمار ابتلا و بستری روزانه در کشور به بالاترین سطح از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و تعداد قربانیان روزانه این بیماری نیز به بالاترین سطح از ۸ اردیبهشت رسیده و این تمام قصه نیست و آن‌طور که از حرف‌های مسئولان می‌توان متوجه شد وضعیت بدتری هم در راه است. 
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته اگر دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع کرونا رعایت نشود شاید در آینده به حدود ۸۰۰ مورد فوتی در روز برسیم؛ آن هم درحالی‌که کشور هنوز به پیک (قله) موج پنجم کرونا نرسیده است. 
وی که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده تأکید کرده است که در هر چهار دقیقه یک نفر در ایران در اثر کرونا فوت می‌کند و در ۱۰ روز آینده این روند افزایش خواهد یافت. 
آخرین آمار و اطلاعات نشان می‌دهد وضعیت کلان‌شهر تهران نیز وخیم است به طوری که نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت کرونا در تهران به ایرنا گفته بستری‌های کرونایی در تهران با عبور از ۱۰ هزار بیمار، رکورد جدیدی را از ابتدای بروز بیماری تا هشتم مرداد ثبت کرده است.
به اذعان توکلی، تهران در اوج تعداد بستری‌ها قرار دارد و حداکثر ظرفیت در تهران حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار است که بخش عمده آن پر شده است.
گویا شدت ابتلا در تهران بسیار بالاست و در ۱۶ ماه گذشته چنین تجربه‌ای وجود نداشته و علت آن را می‌توان از زبان معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت کرونا مطرح کرد که می‌گوید در تهران سویه غالب کرونا، سویه دلتاست و هرروز به تعداد بیماران افزوده می‌شود.
حجم زیاد مراجعات، کمبود منابع مالی و فرسودگی منابع انسانی همگی شرایط بسیار سختی را برای پایتخت رقم زده و علیرضا زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران ضمن تأکید بر این مسئله، آمارهای نگران‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد: «در حال حاضر ۹۳۹۱ بیمار در تهران بستری است که از این میزان ۲۵۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. ظرف ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۰۵۵ بیمار جدید در تهران بستری‌شده و ۱۶۰۰ بیمار نیز در ۲۴ ساعت گذشته از بیمارستان‌های تهران ترخیص شدند و ۱۲۰ نفر نیز فوت کردند.»
زالی توضیح داده که در هفته جاری نسبت به هفته گذشته مراکز بستری موقت به۱/۵ برابر افزایش پیدا کرده است. سوش جدید کروناویروس هشت تا ۱۲ برابر سرایت پذیری بیشتری دارد و مقالات اخیر نشان می‌دهد که حتی در فضای باز همچون فضای بسته این سوش سرایت‌پذیری بالایی دارد که بسیار نگران‌کننده است. در حقیقت این سوش مقاوم‌تر و سرایت‌پذیری بیشتری دارد، لذا باید پروتکل‌های قبلی با شدت و حدت بیشتری رعایت شود. فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این سخنان هشدار داده که بیمارستان‌های استان تهران و شهر تهران با توجه به حجم بالای مراجعات حضوری، بستری‌ها و خستگی تیم بهداشتی و درمانی شرایط سختی را طی می‌کند. متأسفانه فعلا خبری از کاهش مراجعین سرپایی و بستری‌ها نیست که این موضوع نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. 
طبق آمار وزارت بهداشت استان‌های مازندران، ایلام، گلستان و سمنان در هفته گذشته به ترتیب دارای بیشترین موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند. بیشترین موارد مرگ ناشی از کووید۱۹ نیز در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش‌شده و آمار موارد سرپایی، موارد بستری و تعداد فوت‌شدگان بیماران کرونایی نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرده و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داده در هفته گذشته شاهد افزایش
 ۳۲ درصدی در تعداد بیماران کرونا مثبت بستری و افزایش ۳۸ درصدی در تعداد بیماران فوت‌شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم. «در هفته ابتدایی مردادماه تعداد ۱۸۰ هزار و ۲۵۷ بیمار سرپایی کرونا مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته قبل‌تر از آن، افزایش حدود
 ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.» سیما سادات لاری با ارائه این آمار اعلام می‌کند در هفته‌ای که گذشت، میانگین بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری حدود ۲۴ نفر به ازای هر یک‌میلیون نفر جمعیت بوده و میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود ۲۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است. 
به گفته ایرج حریرچی، «ظرفیت اغلب بیمارستان‌های سراسر کشور» تکمیل است و استان‌هایی مانند تهران، البرز، مازندران و گلستان با «کمبود تخت» و «خستگی مفرط» کادر درمان مواجه‌اند.
در این میان پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی استان زنجان از «جولان» و «حالت طغیانی» ویروس کرونا «در همه نقاط استان» خبر داده و گفته:«روند سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کرونا صعودی بوده و در روزهای آتی شاهد تندتر شدن شیب صعودی بستری‌ها در استان خواهیم بود.در استان فارس، مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به وخیم‌تر شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان گفته: «در حال حاضر شرایط شیوع کرونا در استان به مرحله بحرانی رسیده‌» است و بخش بزرگی از جمعیت ایران هنوز واکسینه نشده است و معلوم نیست واکسن‌های موجود بتواند کرونا و گونه‌های جهش‌یافته آن مانند دلتا را ریشه‌کن کند. در این میان علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز یک‌شنبه تأکید کرده برای قطع زنجیره کرونا در ایران باید واکسن وارد شود. به گفته او، با توجه به روند فعلی واکسیناسیون، قطع این زنجیره «تا پایان سال» محقق نخواهد شد. مطابق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون نزدیک به ۱۵ میلیون دز واکسن کرونا وارد این کشور شده که درنتیجه با تزریق ۴۲۷ هزار و ۷۴۵ دز واکسن در ۲۴ ساعت گذشته، در مجموع ۹ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۶۰۳ نفر(حدود ۱۱ درصد جمعیت کشور) دز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر(نزدیک به ۳ درصد جمعیت کشور) نیز دز دوم را دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۵۸۲ دز رسیده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تاخت‌وتازهای دلتا ادامه دارد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.