بی‌اعتباری اروپایی‌ها با حمایت از ناقضان حقوق بشر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29277
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۱۳ |
حمیدرضا آصفی،سخنگوی اسبق وزارت خارجه مطرح کرد:

بی‌اعتباری اروپایی‌ها با حمایت از ناقضان حقوق بشر

چند روزی است محافل رسانه‌ای خارجی مملو از محکوم کردن اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی هستند و حتی مسئولان آلمانی ازجمله بربل کوفلر، مسئول حقوق بشر در وزارت خارجه آلمان در بیانیه مطبوعاتی که روز جمعه ۲۰ شهریور در وب‌سایت وزارت‌خارجه‌شان منتشر کرد، از احکام صادره علیه برادران افکاری اظهار نگرانی کرده و گفته است که این سه جوان به جرم اعتراض علیه دولت به احکام سنگین محکوم‌شده‌اند.
بی‌اعتباری اروپایی‌ها با حمایت از ناقضان حقوق بشر

حانیه مسجودی 
چند روزی است محافل رسانه‌ای خارجی مملو از محکوم کردن اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی هستند و حتی مسئولان آلمانی ازجمله بربل کوفلر، مسئول حقوق بشر در وزارت خارجه آلمان در بیانیه مطبوعاتی که روز جمعه ۲۰ شهریور در وب‌سایت وزارت‌خارجه‌شان منتشر کرد، از احکام صادره علیه برادران افکاری اظهار نگرانی کرده و گفته است که این سه جوان به جرم اعتراض علیه دولت به احکام سنگین محکوم‌شده‌اند.  جدای از کوفلر، محافل سیاسی و ورزشی این کشور نیز به این مسئله پرداخته و عملا در امور داخلی کشورمان دخالت کرده‌اند.  اما آنچه به نظر می‌رسد این است که هدف آن‌ها وارونه نشان دادن مسائل ایران به افکار عمومی جهان است. 
روز دوشنبه، قرار بود محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در برلین با وزرای خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه دیدار کند اما همان روز، روزنامه بیلد آلمان گزارش داد که به دنبال اعدام کشتی‌گیر ایرانی سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به این کشور «لغو شده است». 
از سوی دیگر، قوه‌قضائیه به این موضوع واکنش نشان داده و دخالت برخی سفارتخانه‌های اروپایی در امور داخلی ایران را محکوم کرد. 
علی باقری، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در این خصوص خطاب به اروپایی‌ها  گفته است: اگر از حق و عدل و انصاف بویی نبرده‌اید، لااقل ادب دیپلماتیک را رعایت کنید و مانند یک گروه اپوزیسیون بلندگوی دروغ‌پراکنی نشوید. فشارهای خارجی نه تیغ تیز عدالت قوه قضائیه را کند می‌کند نه چتر گسترده رحمت و رافت اسلامی را کوچک خواهد کرد. 
    احضار سفیر آلمان به وزارت امور خارجه 
در پی توییت‌های اخیر سفارت آلمان در تهران، نیز سفیر آن کشور روز دوشنبه، ۲۴ شهریور توسط مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار شد.  مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه اقدام خارج از عرف دیپلماتیک سفارت آلمان در تهران را به‌منزله دخالت در امور داخلی کشورمان دانسته و به‌شدت محکوم کرد.  مدیرکل اروپا تصریح کرد: مداخله در قوانین و مقررات و رویه‌های قضائی مستقل جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول و تحمل نیست و از سفارت آلمان انتظار می‌رود حد و حدود وظایف دیپلماتیک خود را شناخته و پا از آن فراتر نگذارد. 
  حمایت اروپایی‌ها از ناقضان حقوق‌بشر 
حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر اسبق ایران در فرانسه و امارات در رابطه با دخالت آلمان در امور داخلی کشور ازجمله اعدام نوید افکاری و لغو سفر وزیر امور خارجه به آلمان در پی این مسئله به «رسالت» گفت: چند روزی است که کشورهای اروپایی ازجمله آلمان در امور داخلی کشور ما دخالت می‌کنند، آن‌ها نگران اعدام نوید افکاری و عدم اجرای عدالت بودند، در حالی که خودشان از کشورهایی مانند عربستان سعودی حمایت می‌کنند که ناقض هرگونه الگوهای حقوق‌بشری در جهان هستند. اروپایی‌ها همواره درچنین مواقعی رفتار تبعیض‌آمیز از خود نشان می‌دهند.  وی افزود: عربستان سعودی هم در داخل و هم در خارج از کشور، حقوق مردم یمن و بحرین را نقض می‌کند. باید از سعودی‌ها پرسید که به چه حقی بحرین را اشغال و به یمن حمله کرده‌اند؟ اما کشورهای اروپایی  به دلیل اینکه عربستان گاو شیرده آمریکا ست، به نقض حقوق‌بشر توسط عربستان اعتراضی نمی‌کنند. آصفی ادامه داد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد همانطور که در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند، آن‌ها نیز به این اصل پایبند باشند. اما کشورهای غربی و برخی جریانات  نمی‌خواهند به این واقعیت برسند که جمهوری اسلامی ایران نه تهدید پذیر است و نه از شیوه‌های آن‌ها استفاده می‌کند. 
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تأکید کرد: اروپایی‌ها ازجمله آلمانی‌ها بدون اطلاع و صرفا با راه انداختن پروپاگاندای تبلیغاتی، درصدد نشان دادن گفتاری دروغ به‌جای حقیقت هستند. اما تجربه نشان داده است که این بار هم موفق نخواهند بود، چراکه ممکن است آن‌ها به دلیل اختلاف‌نظر در برخی مواضع با آمریکا سعی دارند با مطرح کردن این مسئله، بر اختلافات سرپوش بگذارند، اما اختلاف آن‌ها هرروز نمایان‌تر می‌شود. 
آصفی گفت: انتظار می‌رود کشورهای اروپایی از حقوق دیپلماتیک خود سوءاستفاده نکرده و رفتار دیپلماتیک آن‌ها در چارچوب حقوقی باشد و ناقض حقوق دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی نباشد. 
سفیر اسبق ایران در فرانسه در انتها بیان کرد: اگر علت لغو سفر وزیرامورخارجه به آلمان اعدام نوید افکاری باشد، جمهوری اسلامی ایران قطعا این اقدام را محکوم می‌کند. آلمانی‌ها باید بدانند که آن‌ها بیشتر از ما به این قبیل سفرها نیاز دارند و این آلمان است که خود را از یک شریک قابل‌اعتماد و محکم محروم می‌کند. بهترین پاسخ این است که نشان دهیم این اتفاق برای ما ارزشی ندارد و باید این اطمینان را در رفتار خودمان داشته باشیم که طرف آلمانی بداند که این اتفاقات نه موجب نگرانی و نه ضرری برای جمهوری اسلامی است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.