بورس جامه رخوت را در آورده است! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48455
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰:۲۶ |
پشت‌سرگذاشتن مرز مقاومتی یک‌میلیون و 400 هزار واحدی شاخص بورس

بورس جامه رخوت را در آورده است!

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس مقاومت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را شکست و از آن عبور کرد  و روز چهارشنبه 13 مردادماه با رشد 24 هزار و 600 واحدی، از مرز مقاومتی یک‌میلیون و 400 هزار واحد گذشت. آخرین ‌بار شاخص بورس در دی‌ماه سال 99 در این محدوده قرارگرفته بود و حالا بعد از 7 ماه وارد این کانال جدید شد.
بورس جامه رخوت را در آورده است!

نفیسه امامی 
در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس مقاومت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را شکست و از آن عبور کرد  و روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه با رشد ۲۴ هزار و ۶۰۰ واحدی، از مرز مقاومتی یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد گذشت. آخرین ‌بار شاخص بورس در دی‌ماه سال ۹۹ در این محدوده قرارگرفته بود و حالا بعد از ۷ ماه وارد این کانال جدید شد.
شاخص کل در هفته‌ای که گذشت با افزایش ۸۹ هزار و ۵۵۶ واحد، ۶/۸۰ درصد رشد داشت که از عدد یک‌میلیون و ۳۱۶ هزار
 واحد به یک‌میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید، اما شاخص کل هم‌وزن در این هفته رشد کمتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرد و با افزایش ۶ هزار و ۵۱۸ واحد یعنی با رشد ۱/۶۴ درصد، همراه بود و از عدد ۶ هزار و ۷۴۷ واحد به ۴۰۳ هزار و ۲۶۵ واحد رسید.
ارزش معاملات نیز نسبت به هفته قبل‌ ۷۲ درصد افزایش داشت و از عدد ۱۶ هزار و ۷۳۴ میلیارد به ۲۸ هزار و ۶۹۹ میلیارد رسید. به‌طورکلی بازار سرمایه بازاری چندبعدی و به‌شدت تأثیرپذیر از اخبار بیرونی است. یکی از مهم‌ترین اخبار که بازار را در هفته گذشته تحت تأثیر قرار داد پایان کار دولت دوازدهم و شروع فعالیت دولت سیزدهم در این هفته بود که بر شرایط کلی بازار تأثیرگذار بود و بازار نیز در روز سه‌شنبه و چهارشنبه قبل به این موضوع روی خوش‌ نشان داد. هرچند به نظر بعضی از کارشناسان افزایش قیمت دلار هم بر بازار تأثیر مثبت داشت و شرکت‌های صادرات محور را امیدوارتر و خوش‌بین‌تر کرده بود.
علاوه بر موارد مذکور عملکرد مطلوب شرکت‌ها در گزارشات ماهانه، رشد نرخ‌های جهانی و رشد قیمت‌های کامودیتی‌‌ها همه ازجمله موارد مهم و تأثیرگذار بر عملکرد بازار در هفته گذشته محسوب می‌شوند.
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، ازنظر تکنیکالی با عبور شاخص از محدوده فعلی، این پتانسیل وجود دارد که شاخص بورس تا محدوده یک ‌میلیون‌ و ۵۵۰ هزار واحدی رشد را تجربه کند.
 جذابیت بیشتر بازار سرمایه در نیمه دوم سال 
مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» درباره عبور شاخص از مرز یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد گفت: آقای رئیسی در صحبت‌های خود اعلام کرده بود سه اقدام مهم اقتصادی در روزهای آغاز به کار خود انجام می‌دهد که این اقدامات شامل بهبود بازار سرمایه، ساخت مسکن و حمایت از تولید بود ضمن‌این‌که حمایت از تولید هم اثر خود را بر روی شاخص می‌گذارد. بیان چنین وعده‌هایی می‌تواند تا حدودی به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک کند. 
وی با اشاره به بالا رفتن رشد نقدینگی در کشور و آسیبی که به اقتصاد می‌زند اظهار کرد: کشور بالاترین رشد نقدینگی را از بعد از انقلاب تاکنون داشته که به ۴۰.۶ درصد رسیده است. وقتی این میزان از نقدینگی به اقتصاد وارد شود همچون سیل می‌تواند آسیب‌های زیادی را وارد کند و به هر بازاری که تزریق شود می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد. 
صفاری بابیان این‌که تنها بازاری که می‌تواند سیاست‌های ضد تورمی داشته باشد و نقدینگی را جذب کند، بورس خواهد بود، افزود: طبیعی است تیم اقتصادی دولت رئیسی هم به این مسئله که بورس باید جذاب شود واقف است. به همین علت مجلس قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را برای طلا، ارز، مسکن و خودرو تصویب کرده، اما بورس را استثنا قائل شده است. با اتخاذ چنین سیاست‌هایی نقدینگی از بخش‌های موازی بورس به این بازار وارد می‌شود و به‌طورکل باعث جذابیت بیشتر بورس خواهد شد.این کارشناس بورس تصریح کرد: سیاست‌گذاری مجلس هم این سیگنال را به فعالان اقتصادی می‌دهد که اگر نقدینگی را وارد بورس کنند از معافیت‌های مالیاتی ارزش‌افزوده برخوردار می‌شوند. به همین علت جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس در نیمه دوم سال هم بیشتر خواهد شد. سازوکار بورس توجه به آینده است تا گذشته و همین موضوع باعث رشد شاخص شده است. وی درباره افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته و تأثیر آن در رشد شاخص افزود: صادرات کشور بیشتر بر اساس نرخ نیمایی انجام می‌گیرد و منظور از قیمت دلار اسکناس است درحالی‌که نرخ نیمایی تغییر زیادی نداشته است. بالا رفتن نرخ دلار خیلی به نفع بورس نیست زیرا نقدینگی‌ها به سمت دیگر بازارها می‌رود. به همین علت مالیات بر ارزش‌افزوده را برای دلار هم تعیین‌شده است.
صفاری با اشاره به اینکه بازار سرمایه ایران از فرصت‌های سرمایه‌گذاری جامانده است، افزود: بر همین اساس جذابیت بازار سرمایه در نیمه دوم امسال بیشتر خود را نشان می‌دهد. مهم‌ترین حرکت بورس در سال جاری از نیمه دوم سال خواهد بود. طی ماه‌های مرداد و شهریور خیلی رشد صعودی در شاخص را نخواهیم داشت اما ۶ ماهه دوم سال این رشد به‌مراتب بیشتر از نیمه اول سال ارزیابی می‌شود. وی در پایان سخنانش با اظهار امیدواری به تداوم رشد شاخص تا پایان سال گفت: پیش‌بینی می‌کنم تا پایان امسال شاخص دو میلیون واحد را ببیند و ضرر بسیاری از کسانی که متضرر شدند تا حدودی جبران شود. من این احتمال را به علت بالا رفتن بیش‌ازاندازه نقدینگی می‌دهم زیرا نقدینگی باید در نقطه‌ای مهار شود و در غیر این صورت تورم‌های افسارگسیخته‌ای در جامعه رخ می‌دهد. اقتصاددانان دولت رئیسی به‌طورقطع به این مسئله واقف هستند که بهترین مکان برای ورود نقدینگی بورس خواهد بود. بورس پس از ماه‌ها ریزش در ۲ ماه گذشته به دلایل مختلف روند متعادل همراه با صعودی را آغاز کرده و اکنون این امیدواری ایجادشده است که با توجه به آغاز کار دولت سیزدهم و دید مثبت نسبت به جایگاه بازار، بورس بتواند به روند خوب خود ادامه دهد تا شاید از این طریق اتفاقات تلخ سال گذشته برای سهامداران تا حدودی کم‌رنگ شود.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.