بورس‌های جهان بر مدار صعود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25701
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۰۵ |
نگاهی به وضعیت بازارهای سرمایه در دیگر کشورها؛

بورس‌های جهان بر مدار صعود

کرونا برخلاف ایران که شاخص بورس را به‌طور چشمگیر در مدار صعودی قرارداد، بیشتر شاخص‌های مهم بورسی دنیا را با ریزش‌های سنگین مواجه کرد.
بورس‌های جهان بر مدار صعود

گروه اقتصادی
کرونا برخلاف ایران که شاخص بورس را به‌طور چشمگیر در مدار صعودی قرارداد، بیشتر شاخص‌های مهم بورسی دنیا را با ریزش‌های سنگین مواجه کرد. بعد از ایجاد موج ترسی که بیماری کووید ۱۹ بر بازارهای بورس گذاشت، شاخص بورس به‌تدریج با بازگشایی کسب‌وکارها، حالت صعودی به خود گرفت و توانست خود را بازیابی کند. بااین‌حال معامله‌گران با نگرانی به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان نگاه می‌کنند و این‌که دولت‌ها در مواجهه با این اتفاق چه تصمیمی بگیرند برای بازارها اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت شیوع موج دوم کرونا و اعمال قرنطینه، دور تازه‌ای از ریزش شاخص‌های بورس رخ می‌دهد.   
 از سوی دیگر وجود بحران‌هایی مانند تنش تجاری میان چین و آمریکا که دو ابرقدرت اقتصادی در جهان محسوب می‌شوند، می‌تواند بر ریسک گریز بودن بازار
دامن بزند، زیرا در شرایط فعلی بازارهای بورس در جهان به‌شدت تحت تأثیر عوامل مختلف هستند و واکنش مثبت و منفی از خود نشان می‌دهند. 
مهرداد دهقانی تحلیلگر بازارهای مالی بین‌المللی در گفت‌وگو با «رسالت» درباره وضعیت بورس‌های مهم در دنیا گفت: ترسی که کرونا در بازار بورس‌های جهانی به وجود آورد باعث افت انواع شاخص‌ها در بازار شد، اما با گذر زمان شاهد اصلاح بخشی از این افت ها بودیم. در حال حاضر هم این ترس از بین نرفته و پیش‌بینی‌ها برای قیمت طلا برای هر اونس نزدیک به دو هزار دلار است و این افزایش قیمت، نداشتن چشم انداز خوب برای بازار است.
وی ادامه داد: در روزهای اخیر بازار آمریکا آمار بازدهی شرکت‌های خود را اعلام کرده است و آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد بازدهی‌ها منفی نیست. پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۱ بازگشت به شرایط قبل است، اما خیلی هم به این پیش‌بینی‌ها نمی‌توان استناد کرد، زیرا موج دوم کرونا آغازشده و می‌تواند بازار را دوباره به هم بریزد. 
دهقانی درباره بروز ناآرامی‌ها و تظاهرات گسترده بر شاخص بورس جهان و آمریکا گفت: اغتشاشات اخیر در آمریکا نتوانست بر وضعیت بازار بورس در جهان تأثیرگذار باشد، اما تاحدودی به کاهش شاخص بورس‌های آمریکایی منجر شد. این ناآرامی‌ها، افت اندکی در بورس   ایجاد کرد. در روزهای اخیر کمپانی‌های بزرگ آمریکایی گزارش مالی و سود خود را در بورس اعلام کردند که خیلی هم ناامید کننده نبوده است. 
دهقانی با اشاره به وضعیت بورس‌های آسیایی بعد از شیوع کرونا گفت: بورس‌های آسیا هم به‌تدریج خود را اصلاح کرده‌اند، اما مهم‌تر از کرونا،  بحرانی است که چین به بورس‌های آسیایی به دلیل بروز تنش با آمریکا وارد می‌کند و بازارهای آسیایی را می‌ترساند. بالا گرفتن تنش میان این دو کشور گاهی به مطرح‌شدن گزینه جنگ منجر می‌شود و بازار را ریسک گریز می‌کند. در بازارهای ریسک گریز، سهام کاهش پیدا می‌کند و وضعیت بازارها به هم می‌ریزد. 
این کارشناس ارشد اقتصاد اضافه کرد: بورس چین دارای سرمایه‌گذار خارجی است و تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران آمریکایی هم در این بازار حضور دارند. این احتمال وجود دارد که چین با خواست خود اقدام به کاهش ارزش سهام بازار خودکرده باشد تا سهامی که در اختیار سرمایه‌گذاران آمریکایی قرار دارد را باقیمت پایین خریداری کند و به‌این‌ترتیب آن‌ها را از بازار خارج کند. اکنون بورس چین در حال ریکاوری است مگر این‌که موج دوم کرونا مجددا وضعیت بازارها را به هم بریزد. 
دهقانی با تأکید بر این‌که وضعیت بازار بورس به‌طور لحظه‌ای تغییر می‌کند، گفت: به‌عنوان نمونه باخبر ساخت واکسن کرونا بازار عکس‌العمل نشان می‌دهد و روند صعودی می‌گیرد و یا با یک خبر امکان ریزش دارد. متأسفانه بازار در شرایط فعلی به‌راحتی تأثیر می‌گیرد و همه به دلیل ترسی است که از کرونا در جهان وجود دارد، زیرا شیوع دوباره آن می‌تواند تأثیر منفی بر بازار بگذارد. 
وی با اشاره به این‌که امکان سرمایه‌گذاری در بورس‌های خارجی در ایران به دلیل وجود تحریم‌ها وجود ندارد، افزود: سرمایه‌گذاران ایرانی به‌طور مستقیم نمی‌توانند در بورس‌های بین‌المللی مانند آمریکا یا اروپا وارد شوند اما توسط بعضی از کارگزاری ها
 اقدام به سفته بازی می کنند. قرارداد
 ما به التفاوت یا CFD نوعی از قرارداد است که امکان سودآوری از نوسانات قیمت را به‌وجود می آورد در صورتی که امکان خرید و فروش دارای پایه وجود ندارد و فرد مالک آن سهم نیست، درحالی‌که در داخل کشور سرمایه‌گذار با خرید سهام، صاحب بخشی از شرکت یا کارخانه می‌شود.  

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.