بودجه ۱۴۰۱ برمبنای توافق بسته نشده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60983
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۲۵ |
سیدمحمود نبویان ،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

بودجه ۱۴۰۱ برمبنای توافق بسته نشده است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: نکته حائز اهمیت  آن است که دست ما به لحاظ اقتصادی به مُرور پُر می‌شود. بودجه سال ۱۴۰۱ روی توافق بسته نشده است. این بودجه روی نفت ۶۰ دلاری بسته شده است که با عنایات خداوند متعال در حال حاضر قیمت نفت ما بیش از ۹۰ دلار است.
بودجه ۱۴۰۱ برمبنای توافق بسته نشده است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: نکته حائز اهمیت  آن است که دست ما به لحاظ اقتصادی به مُرور پُر می‌شود. بودجه سال ۱۴۰۱ روی توافق بسته نشده است. این بودجه روی نفت ۶۰ دلاری بسته شده است که با عنایات خداوند متعال در حال حاضر قیمت نفت ما بیش از ۹۰ دلار است.وی بیان کرد: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه توافقی را برقرار کرده است. بنده اخیرا خبری را از رئیس سازمان توسعه تجارت شنیدم که گفته در همین چند ماه اخیر، دولت سیزدهم با کشورهای همسایه قراردادهای مختلفی را منعقد کرده است. همچنین قرار است در چهار یا پنج ماه آینده سرمایه‌گذاران اماراتی حدود ۴۰۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صادرات ما به کشورهای منطقه نسبت به همین زمان در سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: علت این مسئله آن است که ما دنیا را منحصر به چهار کشور غربی یعنی آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس نکردیم و دنیا نزدیک به ۲۰۰ کشور دارد و ما باید با همه کشورها ارتباط برقرار کنیم.نبویان با تأکید بر اینکه صادرات نفت ما در شرایط فعلی بی‌سابقه است، تصریح کرد: نمی‌گویم که حسن روحانی، دولت را با چه میزان صادرات نفت تحویل دولت سیزدهم داد اما باید بگویم که دیپلماسی قوی دولت سیزدهم و رایزنی‌های خوبی که از سوی این دولت انجام شده، باعث شده است در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بالاترین نفت را به کشورهای جهان صادر کند. ما به هر جای دنیا بخواهیم نفت صادر می‌کنیم. به ونزوئلا نفت صادر می‌کنیم، کشتی ما به آنجا می‌رود و بازمی‌گردد اما هیچ کسی نمی‌تواند کاری کند و مانعی ایجاد کند.وی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده فعلی ایران تفاوت اساسی با تیم مذاکره کننده قبلی کشورمان دارد. دولت سیزدهم معتقد به همت مردم است. ما در حال حاضر دست نیاز به سمت غرب دراز نکردیم و لذا هرگونه توافقی را نخواهیم پذیرفت. ما توافقی را که به ضرر ملت ایران باشد، نمی‌پذیریم.
 مذاکرات برای دولت سیزدهم «شوی تبلیغاتی» نیست
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته بعدی این است که دولت فعلی مذاکرات را جدی گرفته و مذاکرات برای این دولت شوی تبلیغاتی نیست. دولت رئیسی مذاکرات را به هر قیمتی نمی‌خواهد، بلکه آن چیزی که برای این دولت مهم است، آن است که هدف از مذاکرات، فقط تحقق منافع مردم است. منافع مردم به معنای لغو تحریم‌هاست و باید این موضوع در مذاکرات محقق شود.نبویان با بیان اینکه ما نباید به مذاکرات فقط برای انتخابات نیاز داشته باشیم و به هر قیمتی به دنبال آن باشیم که مذاکرات به نتیجه برسد، متذکر شد: محمدجواد ظریف در انتهای دولت یازدهم و در آستانه انتخابات برای تعیین دولت دوازدهم گفته بود که هر گونه توافقی بهتر از توافق نکردن است. اما دولت در حال حاضر به دنبال این مسائل نیست، بلکه به دنبال تحقق منافع ملت ایران است.وی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر این است که دیگر اقتصاد کشور را به مذاکرات شرطی نکردیم، یادآور شد: بنده به یاد دارم که در سال ۹۴ و در زمان انعقاد توافق برجام، جمعی از کارخانه داران به مجلس آمدند و از آن‌ها سؤال کردیم که چرا دست از تولید کشیدید که آن تولیدکنندگان به ما گفتند که چرا الان تولید کنیم؟ آنان گفتند قرار است توافق شود و قیمت دلار به هزار تومان برسد و چرا الان باید مواد اولیه خود را به قیمت بالا بخریم؟
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دولت سابق، اقتصاد کشور کاملا شرطی شده بود، اما در دولت فعلی این گونه نیست. البته غربی‌ها بسیار اصرار داشتند که در این دوره هم اقتصاد ما به مذاکرات وابسته و شرطی شود. ۴۰ تا ۵۰ خبرگزاری مطرح دنیا همین الان پشت درها و اتاق‌های مذاکراتی جمع شده‌اند تا خبر توافق و یا عدم توافق را مخابره کنند. هدف آنان از این کار آن است که اقتصاد ایران شرطی شود، اما اقتصاد ما الان شیوه دیگری را در پیش گرفته و از حالت شرطی بودن خارج شده است.نبویان گفت: نکته بعدی این است که غربگرایان و جریان لیبرال می‌گویند که آمریکا قوی‌ترین کشور دنیا است اما الان وضعیت به جایی رسیده است که ملت ایران باید اجازه دهند تا آمریکا وارد مذاکره شود یا نشود. الان آمریکا به «در و دیوار» می‌زند و به چین، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه و برخی از کشورهای منطقه متوسل شده است تا به ایران بگویند که با آمریکا وارد مذاکره مستقیم شود. ما این اجازه و حق را به آنان نمی‌دهیم. این اقتدار ملت ایران در جهان است و جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند چه کشورهایی پشت میز مذاکرات باشند و چه کشورهایی پشت میز مذاکره نباشند. آنان فقط نیم ساعت از علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده فرصت خواستند اما به هیچ وجه آمریکایی‌ها حق مذاکره مستقیم با مقامات ایران را ندارند.وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای آنکه وارد مذاکره مستقیم با ایران شوند، دست به یکسری توجیه زدند. برای مثال گفتند که نماینده عالی اتحادیه اروپا تخصص ندارد و نمی‌تواند حرف‌های ما را به صورت درست منتقل کند و ما باید خودمان وارد مذاکرات شویم. حتی گفتند که مذاکره کنندگان آلمان، انگلیس و فرانسه هم خیلی وارد نیستند و یکسری توجیهات را آغاز کردند تا بتوانند وارد مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران شوند اما ایران به هیچ وجه این موضوع را نخواهد پذیرفت.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.