به وحدت دیپلماسی و میدان معتقدیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104239
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۴۸ |
سیدعباس عراقچی:

به وحدت دیپلماسی و میدان معتقدیم

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره جزئیات جلسه با وزیر پیشنهادی خارجه گفت: امروز صبح میزبان سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه بوده‌ایم.
به وحدت دیپلماسی و میدان معتقدیم

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره جزئیات جلسه با وزیر پیشنهادی خارجه گفت: امروز صبح میزبان سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه بوده‌ایم. دومین جلسه کمیسیون با ایشان بوده است. رضایی ادامه داد: وزیر پیشنهادی خارجه بر تقویت محور مقاومت تأکید داشتند و گفتند که محور مقاومت مؤلفه مهم قدرت جمهوری اسلامی است و سیاست خارجی هم بدون قدرت جلو نمی‌رود.
 مهم‌ترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی محور مقاومت است
رضایی اظهار کرد: عراقچی گفت که مهم‌ترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی محور مقاومت است. دیپلماسی مقاومت و توانایی برای حضور مؤثر در مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جهت آرمان‌های انقلاب در این زمینه بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌های سیاسی دیپلماتیک برای رسیدن به اهداف و تقویت محور مقاومت جلب حمایت از کشورهای منطقه و به رسمیت شناخته‌شدن بازیگران محور مقاومت در صحنه بین‌المللی تأکید کردند.
 تأکید وزیر پیشنهادی خارجه بر حمایت بی‌دریغ و پیوسته از مردم فلسطین 
رضایی گفت: ایشان بر حمایت بی‌دریغ و پیوسته از مردم فلسطین و لبنان و جنبش‌های مقاومت منطقه در مقابله با سیاست‌های ظالمانه و جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی تأکید کردند.
وی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی خارجه گفت که برای بازیگران محور مقاومت باید مشروعیت بین‌المللی ایجاد کنیم و کمک کنیم که آنها رسمیت پیدا کنند و باید مورد حمایت بین‌المللی قرار بگیرند.
رضایی گفت: در محور مقاومت هماهنگی کامل دستگاه دیپلماسی با سایر دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و باید به هم کمک کنند تا اهداف محقق شود؛ لذا با نیروهای مسلح ارتباط نزدیکی را ایجاد می‌کنیم. 
 دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت مورد توجه ویژه قرار گرفته می‌شود
رضایی ادامه داد: محور بعدی برنامه ایشان موضوع دیپلماسی اقتصادی بود که گفتند دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت موردتوجه ویژه قرار گرفته می‌شود به‌ویژه در ارتباط با همکاری با کشورهای عراق، سوریه و لبنان و ارتباط اقتصادی با این سه کشور برای امنیت ملی ما اهمیت دارد و باید گسترش پیدا کند. رضایی بیان کرد: دیپلماسی مناطق مرزی محور دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه بود و گفتند که استان‌های مرزی با کشورهای هم مرز و استان‌های هم مرز و هم‌جوار خودشان باید مراودات جدی دیپلماسی داشته باشند.
وی گفت: در بحث دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نقش راهگشایی و تسهیلگری دارد. تقویت نمایندگی‌ها جمهوری اسلامی در خارج یکی دیگر از برنامه‌ها بود. برای عملکرد نمایندگی‌ها شاخص تعریف می‌کنیم و آنها را ارزیابی می‌کنیم. نیازمند بازنگری در وظایف و مأموریت‌هایشان هستیم به‌طوری که قابل‌سنجش و پیگیری باشد.
 دیپلمات باید از بن دندان به جمهوری اسلامی معتقد باشد
رضایی ادامه داد: در بحث رفع تحریم هم ایشان گفتند که با ابزارهای شرافتمندانه تحریم را رفع می‌کنیم. قبل از آن نیاز به تفاهم، درک و نگاه مشترک با مجلس هستیم. حرکت رفع تحریم را از مسیر شرافتمندانه شروع می‌کنیم. موضوع بعدی ایرانیان خارج از کشور بود که بر اهمیت آن تأکید کردند. اصلاح ساختار وزارت خارجه به‌طوری که تراز انقلاب اسلامی باشد محور دیگر مطالب و برنامه‌های ایشان بود گفتند که دیپلمات باید از بن دندان به جمهوری اسلامی معتقد باشد.ا
 انگیزه دیپلمات‌ها باید بسیار بالا و کارآمد باشد
وی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی خارجه گفت که دیپلمات زمانی که به صحنه نبرد سیاسی می‌رود باید معتقد به جمهوری اسلامی باشد و همه همت خود را برای دفاع از نظام اسلامی بگذارد.مثل سربازی که در خط مقدم می‌جنگد و ایشان گفتند که سعی کرده‌اند که این‌گونه باشند. انگیزه دیپلمات‌ها باید بسیار بالا و کارآمد باشد.
از همکاران حزب‌اللهی، ولایی، کارآمد و متخصص استفاده می‌کنیم
وی گفت: بر این موضوع تأکید کردند که همکاران حزب‌اللهی، ولایی و کارآمد و متخصص استفاده می‌کنند. در ادامه اعضای کمیسیون به بیان نظرات و سؤالات خود پرداختند. وزیر پیشنهادی خارجه در پاسخ به سؤالات اعضای کمیسیون توضیحاتی را ارائه کردند.
این نماینده مجلس با اشاره به سؤالات اعضای کمیسیون امنیت ملی از وزیر پیشنهادی خارجه گفت: آقای عراقچی در پاسخ به سؤالات درباره چگونگی انتخابش برای وزارت خارجه و همچنین درباره مذاکرات در سال ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد و گفت که خود را ولایت‌پذیر می‌داند و آن را در عمل ثابت کرده و در همین خط هم خواهند ماند؛ خود را سرباز ولایت، وزیر دولت، خادم ملت و پاسخگوی مجلس می‌داند.رضایی افزود: آقای عراقچی درباره این سؤال که آیا شما ادامه ظریف هستید و نسبت شما با آقای ظریف چیست، پاسخ داد که من تجربه، سابقه، پایگاه فکری و ادبیات خودم را دارم لذا اگر مجلس به بنده اعتماد کرد، من وزیر خارجه جمهوری اسلامی هستم و کسی حق دخالت در کارم را ندارد و به کسی اجازه دخالت در کارم را نمی‌دهم.
عملیات وعده صادق نمونه موفق همکاری بین میدان و دیپلماسی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: در این جلسه از نقش مثبت و مؤثر وزارت خارجه در عملیات وعده صادق تمجید شد و آن به‌عنوان نمونه موفق همکاری بین میدان و دیپلماسی عنوان شد؛ آقای عراقچی همچنین بیان کرد که از نیروهای انقلابی در وزارت خارجه استفاده می‌کند و تزریق انگیزه در روحیه افراد و کار جهادی از دیگر مواردی بود که وزیر پیشنهادی امور خارجه به آن اشاره داشت.وی افزود: آقای عراقچی درباره سفارشات گفت که فردی را از بیرون نخواهم پذیرفت.
 رفع تخاصم بین ایران و آمریکا شدنی نیست
 رضایی درباره موضوع آمریکا گفت: وزیر پیشنهادی خارجه توضیح داد که برنامه ما مدیریت تخاصم با آمریکا است چون رفع تخاصم بین ایران و آمریکا شدنی نیست که این به خاطر جهان‌بینی و تفاوت‌های بنیادین بین ایران و آمریکا است لذا تا وقتی که آمریکا، آمریکا است نمی‌توانیم با او دوست شویم؛ اگر روزی با آمریکا دوست شویم یعنی ماهیت آمریکا یا ایران عوض شده است. تا وقتی ماهیت جمهوری اسلامی ضد سلطه است نمی‌تواند با آمریکا به مرحله دوستی و روابط برسد که این موضوع روشنی است.
 به دنبال سیاست فراگیر هستیم
وی افزود: آقای عراقچی مجدد بیان کرد که باید به دنبال مدیریت تخاصم باشیم تا هزینه‌های آن را کاهش دهیم؛ اولویت سیاست خارجی را روابط با چین و روسیه عنوان کردند و این روابط راهبردی است و ما به دنبال سیاست فراگیر هستیم تا بتوانیم با همه تهدیدات مقابله کنیم.
در مذاکرات وارد موضوعات موشکی و منطقه‌ای نخواهیم شد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای عراقچی بیان داشت که وزارت خارجه مجری تصمیمات است و در مذاکرات وارد موضوعات موشکی و منطقه‌ای نخواهد شد.وی بیان کرد:‌ آقای عراقچی گفت که خود را دیپلمات انقلابی می‌داند، سوالی درباره برادرزاده ایشان و مسئولیتش در بانک مرکزی مطرح شد مبنی بر اینکه ایشان سفارش کرده بود که به تاکید پاسخ داد که سفارشی نکرده است و اساساً مگر می‌شود رئیس کل بانک مرکزی با سفارش یک معاون وزیر دیگر، معاون خود را منصوب کند. این موضوع نشدنی و غیر معقول است. برادرزاده‌ام شاگرد اول دانشگاه و نخبه بوده که مورد انتخاب رئیس کل بانک مرکزی قرار می‌گیرد. اتهامش هم اداری است.
رضایی با اشاره به مرکز پژوهش‌ها در ارزیابی از برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مرکز پژوهش‌ها برنامه آقای عراقچی را جامع و مبتنی بر مباحث سیاست خارجی و اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز عنوان کرد.به گفته وی، در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی مواردی همچون لزوم اتخاذ دیپلماسی عزتمندانه و تقویت جبهه مقاومت، اجرای دیدگاه‌های رهبر انقلاب در سیاست خارجی، مطالبه چک برگشتی برجام، استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی، خروج از یکجانبه‌گرایی و حرکت به سمت چندجانبه‌گرایی و لزوم ایجاد طرحی نو برای رفع تحریم مطرح کردند.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.