به نام وزارت بهداشت به کام دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30184
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۴۰ |
اعتبار یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا کجاست؟

به نام وزارت بهداشت به کام دولت

با اوج‌گیری کرونا در فروردین‌ماه امسال  مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با شیوع کرونا موافقت کردند. در پی این موافقت رهبری، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تأکید می‌کند نیازهای وزارت بهداشت از این منبع تأمین و حتی‌الامکان از تولیدات داخلی انجام بگیرد.
به نام وزارت بهداشت به کام دولت

نفیسه امامی 
با اوج‌گیری کرونا در فروردین‌ماه امسال  مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با شیوع کرونا موافقت کردند. در پی این موافقت رهبری، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تأکید می‌کند نیازهای وزارت بهداشت از این منبع تأمین و حتی‌الامکان از تولیدات داخلی انجام بگیرد.
برداشت از منابع صندوق توسعه ملی فقط بر اساس قوانین و مقررات و با دلایل کلیدی و حیاتی موضوعات انجام می‌پذیرد. به همین علت دولت با بروز شرایط خاص و ویژه‌ای مانند شیوع کرونا، بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و با موافقت رهبری، اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را کسب کرده است. 
با گذشت ۶ ماه از دستور رهبر معظم انقلاب  طبق اعلام وزیر و مسئولان وزارت بهداشت  یک‌سوم مبلغ صندوق توسعه ملی به‌صورت کامل پرداخت شده است که این مسئله بارها با انتقاد و اعتراض سعید نمکی وزیر بهداشت مواجه شده و همچنان خبری از پرداخت کامل این مبلغ توسط دولت نیست. 
نمکی بارها دولت را مخاطب قرار داده و از تأخیر در پرداخت اعتبار صندوق توسعه ملی گلایه کرده است. او در آخرین گلایه خود از تأخیر در پرداخت یک میلیارد یورو در صفحه شخصی خود در اینستاگرام آورده است: «من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پايیز سنگینی فرامی‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته است. از یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به‌جز سهم کوچکی نگرفته‌ام؛ نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»
به نظر می‌رسد دولت این اعتبار را در بخش‌های دیگری به‌غیراز مقابله با کرونا هزینه کرده است و بعد از گذشت چند ماه هنوز امکان پرداخت آن اعتبار را به وزارت بهداشت ندارد و زمانی برای پرداخت آن‌هم اعلام نکرده، آن‌هم در شرایطی که موج سوم شیوع کرونا با افزایش تلفات و مبتلایان از راه رسیده است.  
شیوع کرونا باعث کاهش درآمدزایی بیمارستان‌ها شد
علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات برای وزارت بهداشت در مقابله با ویروس کرونا گفت: «دولت و بانک مرکزی چنانچه مابقی اعتبار صندوق توسعه ملی را در اختیار وزارت بهداشت بگذارد به‌طور قطع بخش مهمی از معوقات پرستاری و کادر درمان پرداخت می‌شود، زیرا نیروها بعد از هفت ماه فعالیت شبانه‌روزی، نیاز به تزریق روحیه دارند، ضمن این‌که بخشی از زیرساخت‌ها در بخش درمان نیاز به تکمیل و نوسازی دارد.» 
وهاب‌زاده اضافه کرد: «تعداد تخت‌های ICU در شیوع کرونا افزایش پیدا کرد و خرید دستگاه‌های اکسیژن هزینه زیادی را برای بیمارستان‌ها به همراه داشت. به‌عنوان نمونه هر بیمارستان قبل از شیوع کرونا برای تعداد کمتری از بیماران نیاز به دستگاه اکسیژن داشت ولی اکنون این نیاز چندین برابر شده است. تمام این موارد هزینه‌های بالایی را می‌طلبد که در هزینه‌های جاری هم دیده نشده است و باید از اعتباراتی مانند صندوق توسعه ملی هزینه شود. خرید تجهیزات دیگر پزشکی که باید از طریق واردات تأمین شوند هم وجود دارند که بعید به نظر می‌رسد اعتبار صندوق توسعه ملی برای آن کفایت کند.»
وی با اشاره به استهلاک دستگاه‌ها که بخش دیگری از هزینه‌های بهداشتی را دربر می‌گیرد، افزود: «دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن بسیاری از مراکز در حال حاضر به‌صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند که نیاز به تعمیرات پیدا می‌کنند. شاید قبل از کرونا امکان تعمیر آن‌ها با وقفه‌ای کوتاه امکان‌پذیر بود، اما اکنون باید با صد درصد ظرفیت مشغول به کار باشند. قبل از شیوع کرونا امکان کار کردن با ظرفیت کمتر دستگاه‌ها در بیمارستان‌ها فراهم بود، ولی اکنون دیگر چنین روندی امکان‌پذیر نیست.» 
مشاور وزیر بهداشت، شیوع کرونا را عاملی در جهت کاهش درآمد بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت: «بیمارستان‌ها دارای درآمد اختصاصی هستند که بسیاری از هزینه تعمیرات دستگاه‌ها از طریق آن‌ها انجام می‌گیرد، اما اکنون به دلیل شیوع کرونا بخش زیادی از درآمدشان کاهش پیدا کرده است، زیرا بعضی از بیمارستان‌ها در ماه‌های ابتدایی مریض‌های اورژانسی را فقط پذیرش می‌کردند و اکنون هم‌تخت‌های زیادی را به بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند. به همین علت درآمدها بیمارستان‌ها پایین آمده و به همه بخش‌ها آسیب زده است.» 
وی درباره به تعویق افتادن پرداخت مطالبات کادر درمان در زمان شیوع کرونا افزود: «وزارت بهداشت قول‌هایی به کادر درمان مبنی بر افزایش حقوق و اضافه‌کاری داد و این قول‌ها متناسب با وعده‌هایی بود که به ما داده شد، اما وعده‌ها عملی نشد و ما در برابر آن‌ها بدقول شدیم. بسیاری از پرستاران و پزشکان به دلیل کرونا به‌صورت تمام‌وقت در بیمارستان‌ها کار کردند ولی اضافه‌کاری و حقوق خود را به‌طور کامل دریافت نکردند.» 
  کمیسیون بهداشت پیگیر درآمدهای وزارت بهداشت در مقابله با کرونا
 محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به پیگیری این کمیسیون در پرداخت اعتبار صندوق توسعه ملی به «رسالت» گفت: «در هفته گذشته با مدیرکل معاونت ارزی بانک مرکزی، مدیرکل معاونت بهداشت و درمان سازمان برنامه‌وبودجه و مدیرکل بهداشت و درمان دیوان محاسبات جلسه‌ای برگزار کردیم تا درباره اختصاص مبالغ ارزی به وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا مذاکراتی انجام دهیم.» 
محسنی بندپی درباره عدم پرداخت مابقی مطالبات وزارت بهداشت از صندوق توسعه ملی افزود: «مدیرکل معاونت ارزی بانک مرکزی اعلام کرده که درآمدهای ارزی آن‌ها محقق نشده است و به همین علت فقط ۳۰ درصد از کل اعتبار به وزارت بهداشت داده شده است. با توجه به شیوع پیک سوم کرونا که بسیار بحرانی است، می‌خواهیم این اعتبار را در اختیار وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو قرار دهیم تا بتوانند مشکلات تأمین مالی خود را سامان بدهند.» 
وی با تأکید بر اهمیت اتخاذ تصمیمات واحد در ارگان‌های مسئول در برابر کرونا گفت: «با توجه به شیوع کرونا و وتوهایی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت می‌گیرد، اگر همه ذخایر صندوق توسعه ملی خود را هم به بهبود این بیماری اختصاص دهیم بازهم موفق نخواهیم شد، زیرا این بیماری باید کنترل شود و کنترل بیماری به تصمیم واحد و اتحاد میان حوزه‌های درگیر در این بیماری بازمی‌گردد.» 
محسنی بندپی در پایان سخنانش یادآور شد:
«کمیسیون بهداشت به‌طور جدی پیگیر هزینه‌ها و درآمدهای وزارت بهداشت در مقابله با شیوع کرونا است و در جلساتی که برگزار خواهد کرد درباره دریافت مابقی ارز اختصاص داده شده به وزارت بهداشت تصمیم‌گیری می‌نماید.» 
در شرایطی که از تابستان بارها درباره هجوم موج سوم این ویروس منحوس هشدار داده شد، هنوز هفته اول مهرماه به پایان نرسیده است که با ابتلای بالا در همه شهرهای کشور و افزایش مجدد میزان تلفات روبه‌رو شده‌ایم. طبق اعلام ستاد ملی کرونا موج سوم بیماری به اوج خود رسیده و وضعیت به‌مراتب وخیم‌تر از اسفند و فروردین است.
 ابتلای روزانه بیش از  سه هزار و ۵۰۰ نفر به کرونا
 نیازمند افزایش تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها و دارو برای بیماران است که تزریق اعتبار صندوق توسعه ملی به تسریع در بهبود وضعیت مطالبات پزشکان و پرستاران و افزایش امکانات بیمارستانی در شرایط بحرانی فعلی کند.  

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.