به بریتالیا خوش‌آمدید! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74542
  پرینتخانه » اقتصادی, بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۲۳ |
شباهت‌های اقتصادی انگلستان و ایتالیا زیر ذره‌بین رسانه‌های بین‌المللی

به بریتالیا خوش‌آمدید!

طرح جلد شماره جدید هفته‌نامه اکونومیست، لیز تراس را در قامت یک جنگجوی رومی به تصویر کشیده که کلاهخودی جارویی، سلاحی چنگالی و سپری پیتزایی در دست دارد.یعنی جنگجویی بی‌قدرت با ابزارهایی ناکارآمد که عملا کاری از دستش برنمی‌آید. تیتر این شماره اکونومیست هم ترکیبی از  BR(دوحرف اول بریتانیا) و ITALY است که ترجمه‌اش می‌شود «به بریتالیا خوش آمدید» که اشاره به ایتالیایی شدن سیاست در بریتانیا دارد. ایتالیا کشوری است که نخست وزیرانش با سرعت زیاد تغییر می‌‌کنند و اکونومیست هم با اشاره به استعفای لیزتراس  پیش‌بینی کرده که جایگاه نخست وزیری در بریتانیا به همین شکل متزلزل شده است.
به بریتالیا خوش‌آمدید!

گروه اقتصادی
طرح جلد شماره جدید هفته‌نامه اکونومیست، لیز تراس را در قامت یک جنگجوی رومی به تصویر کشیده که کلاهخودی جارویی، سلاحی چنگالی و سپری پیتزایی در دست دارد.یعنی جنگجویی بی‌قدرت با ابزارهایی ناکارآمد که عملا کاری از دستش برنمی‌آید. تیتر این شماره اکونومیست هم ترکیبی از  BR(دوحرف اول بریتانیا) و ITALY است که ترجمه‌اش می‌شود «به بریتالیا خوش آمدید» که اشاره به ایتالیایی شدن سیاست در بریتانیا دارد. ایتالیا کشوری است که نخست وزیرانش با سرعت زیاد تغییر می‌‌کنند و اکونومیست هم با اشاره به استعفای لیزتراس  پیش‌بینی کرده که جایگاه نخست وزیری در بریتانیا به همین شکل متزلزل شده است.
این تیتر و طرح صفحه اول هفته‌نامه اکونومیست باعث اعتراض شدید ایتالیایی‌ها شده که در صفحه رسمی این هفته‌نامه نسبت به آن واکنش داده‌اند.
دبیر صفحه اکونومیست در توضیح این مطلب نوشته است: درست بعد از ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر در ۲۰ اکتبر در لندن، لیز تراس، که روز قبل در پارلمان عهد کرده بود یک مبارز باشد نه یک تسلیم کننده، در خیابان داونینگ ایستاد تا بگوید که با فکر دوم، در حال استعفا است. این تنها آخرین دور از دوران کوتاه مدت او در مقام ریاست جمهوری بود. او به عنوان رهبر حزب محافظه کار رفته و ظرف یک هفته به عنوان نخست وزیر بریتانیا جایگزین خواهد شد. چندی پیش مشاهده کردیم که او ماندگاری سیاسی یک کاهو دارد. در واقع کوتاه‌تر از آن بود.
فروپاشی دولت بریتانیا مدتی است که در راه است. نویسنده اکونومیست آنچه در بریتانیا اتفاق می‌افتد را با مشکلاتی که ایتالیا با آن مواجه است مقایسه می‌کند. مقایسه دقیق نیست، اما چیزی واقعی را نشان می دهد. بریتانیا از سه جهت بسیار به ایتالیا نزدیک شده است. هر دو کشور تحت فشار بازارهای اوراق قرضه هستند. مشکل رشد پایین بریتانیا ریشه دوانده و بی ثباتی سیاسی که قبلا ً ایتالیا را مشخص می کرد، اکنون بریتانیا را کاملاً تحت تأثیر قرار داده است باید به مردم گفت به بریتانیای جدید یا همان بریتالی خوش آمدید.
اکونومیست توضیح داده است: «در جای دیگر جلد ما رکود آینده قیمت مسکن را برجسته می کند. علت اصلی آن افزایش نرخ بهره است. اگر ثروت شما در آجر و ساروج گره خورده است، وقت آن است که عصبی شوید. قیمت مسکن اکنون در ۹ اقتصاد ثروتمند در حال کاهش بوده و  از آنجایی که تورم و رکود اقتصادی جهان را فراگرفته یک اصلاح عمیق محتمل است و حتی آژانس‌های املاک نیز غمگین هستند. اگرچه این امر مانند سال ۲۰۰۷-۲۰۰۹ بانک های جهانی را منفجر نمی کند، اما رکود را تشدید  کرده و  گروهی از مردم را با وضعیت مالی ویران می کند و طوفانی سیاسی به راه می اندازد.گاردین نیز در همین باره نوشت: «یک مقام ارشد اقتصادی در انگلستان پیشنهاد کرده است که نرخ بهره تعیین شده توسط بانک مرکزی انگلستان بعید است همانطور که بازارها قبلاً انتظار داشتند از ۵% بالاتر برود و گفت که ضربه به اقتصاد از چنین افزایش شدیدی زیانبار خواهد بود.»
در همین رابطه بن برودبنت یکی از معاونان بانک مرکزی انگلستان نیز گفت: افزایش نرخ‌های قیمت‌گذاری شده بر اساس بازارها  از ۲.۲۵درصد در حال حاضر تا ۵.۲۵درصد  در ماه‌های آینده  می تواند ضربه های عمیقی را به پیکر انگلستان وارد کند، او در یک سخنرانی در کالج امپریال لندن، اندکی پیش از استعفای لیز تراس در بعدازظهر پنج شنبه، گفت: «آیا نرخ‌های بهره رسمی باید به اندازه قیمت فعلی در بازارهای مالی افزایش یابد، باید دید، پس از اینکه دولت بخش عمده ای از کاهش مالیات خود را لغو کرد و سقف قیمت انرژی از دو سال به ۶ ماه کاهش یافت، چندان مشخص نیست که چه فشاری بر تورم وارد خواهد شد.
بازارهای مالی بلافاصله پس از اظهارات برودبنت شروع به کاهش پیش‌بینی‌های خود برای نرخ استقراض وام مسکن کردند، نرخ‌هایی که پس از کاهش مالیات‌های کوچک دولت افزایش یافته بود.
 بدترین رکوردها در نظر سنجی های اقتصادی انگلستان
رویترز هم در این باره نوشت: نظرسنجی روز جمعه نشان داد که اعتماد مصرف کنندگان بریتانیایی نزدیک به پایین ترین سطح ثبت شده در این ماه باقی مانده است، زیرا خانوارها با تورم دو رقمی، افزایش نرخ بهره و هرج و مرج سیاسی مواجه هستند. لیز تراس، نخست وزیر مستعفی انگلستان قبل از استعفا چندین سیاست مالیاتی را تغییر داده بود و بالاترین نرخ مالیات بردرآمد را تصویب کرده بود که این عمل باعث افزایش اعتراض های اجتماعی در انگلستان شد.
شاخص اعتماد مصرف کننده شرکت تحقیقات بازار GfK از منفی۴۷ در سپتامبر به منفی۴۹ افزایش یافت که ضعیف ترین سطح آن از زمان آغاز نظرسنجی در سال ۱۹۷۴ بود. اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار داشتند که این رقم بدتر از منفی ۵۲ باشد این نظرسنجی از ۲۰۰۱ نفر بین ۳ و ۱۳ اکتبر ماه جاری میلادی انجام شد.
جرمی هانت، وزیر دارایی جدید، گفته است که بیشتر برنامه اقتصادی تراس را کنار می گذارد، هزینه های عمومی را کاهش داده و در مورد تصمیمات در مورد مالیات هشدار داده است.
 طبق گفته مقامات اقتصادی انگلستان، خانوارها فقط از افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی وحشت نداشته زیرا چشم انداز افزایش بیشتر نرخ پایه باعث افزایش هزینه های وام مسکن نیز می شود. آنها اکنون با احتمال افزایش مالیات و اقدامات ریاضتی روبه رو هستند و مصرف‌کنندگان، مانند دولت‌ها، به همان اندازه قادر به چرخش هستند و بادهای معکوس اقتصادی امروز نشان‌دهنده زمستان سخت و طولانی در انگلستان است.
 کاهش شدید ارزش پوند در بازار جهانی
به گزارش خبرنگار« رسالت»، ارزش پوند در برابر دلار دیروز بعد از تصمیم استعفا لیزتراس نخست وزیر انگلستان به شدت کاهش یافت.
 طبق تصویر    ارزش پوند در برابر دلار در یک سال اخیر به شدت کاهش یافته است و از ۱.۴۰۰۰ به ۱.۰۸۴۱ رسیده است و اگر شرایط اقتصادی انگلستان مانند ماه های اخیر باشد می تواند رکورد بی ارزشی پوند ثبت شود.
 رکورد ریزش پوند به دلار به اواخر دهه ۸۰ میلیادی بازگشته که پوند در آن زمان ۱.۰۵۱۴ رسیده بود، باید دید در ماه های آتی باز هم این رکورد شکسته خواهد شد یا خیر؟

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.