بهبود اقتصاد نیازمند تبیین چشم انداز بلندمدت است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 103999
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۵۹ |
جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

بهبود اقتصاد نیازمند تبیین چشم انداز بلندمدت است

جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در‌ گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح  خط مشی دولت چهار‌دهم در مسائل اقتصادی کشور پرداخت و با اشاره به لزوم شکل گیری فضای اقتصادی رقابت پذیر و پیش‌بینی پذیر بیان کرد: بدیهی‌است که در حوزه اقتصادی نمی‌توان با یک یا دو اقدام مشکلات کشور را مرتفع کرد و چنین تصوری به طورکل ممکن نیست.
بهبود اقتصاد نیازمند تبیین چشم انداز بلندمدت است
جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در‌ گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح  خط مشی دولت چهار‌دهم در مسائل اقتصادی کشور پرداخت و با اشاره به لزوم شکل گیری فضای اقتصادی رقابت پذیر و پیش‌بینی پذیر بیان کرد: بدیهی‌است که در حوزه اقتصادی نمی‌توان با یک یا دو اقدام مشکلات کشور را مرتفع کرد و چنین تصوری به طورکل ممکن نیست. متأسفانه امروز در حوزه‌های مختلف اقتصادی شاهد ناترازی هستیم ‌و می‌بایست بکوشیم تا این ناترازی‌ها جبران گردد. به عنوان مثال در حوزه صندوق‌های بازنشستگی، حوزه انرژی، بودجه و آب کشور با مشکلات جدی رو به رو هستیم و باید بکوشیم تا این مشکلات با اقدامات اساسی برطرف گردد. امروز دیگر نمی‌توان با اقدامات کوتاه مدت و سطحی درصدد حل مشکلات بود اگرچه اقدامات کوتاه مدت هم نیاز کشور است و می‌بایست به قوت در دستورکار قرار گیرد، اما برای ریشه‌کن شدن مشکلات باید درصدد  اقدامات اساسی و بلندمدت بود و در راستای دیدگاه‌های کلان و بلندمدت حرکت کرد. 
وی افزود: کشور در حوزه مسائل اقتصادی به راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نیاز دارد. بنابراین در وهله نخست می‌بایست درصدد اقدامات کوتاه مدت بود و برای حل کامل مشکلات اقدامات کلان و بلندمدت را مبنای عمل قرار داد. 
قادری با تأکید بر لزوم مشارکت مردم تصریح کرد: در حوزه‌هایی که امکان واگذاری امور به مردم وجود دارد، نباید تعلل کنیم و می‌بایست کارها را به دست مردم کشور بسپاریم، حضور و مشارکت مردم می‌تواند موضوعات مختلف کشور را ارتقا دهد و مشکلات را مرتفع سازد. 
او بیان کرد: هرکجا که امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی وجود دارد، باید وارد میدان شد و بستر حضور مردم را فراهم ساخت. بنابراین ضرورت دارد که دولت کارها را به دست مردم بسپارد و سپس در کنار مردم قرار گیرد. شرایط نباید به گونه‌ای رقم بخورد که بخش خصوصی تنها در میدان بماند یا دید مزیتی بدارد و بخش مربوطه از دست دولت خارج شود. 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: بهبود اقتصاد نیازمند گذر از تصمیمات افراطی است. با حضور بخش خصوصی، نظارت و همراهی دولت و تسهیل فضای کسب و کار باید مانع از خودمحوری‌های اقتصادی شویم.
او متذکر شد: مادامی که فضای اقتصادی تسهیل نگردد و شیوه‌های تأمین مالی از فضای بانک محوری خارج نشود، شاهد بهبود اقتصاد نخواهیم بود. 
وی یادآور شد: باید درصدد تقویت بازارهای سرمایه بود، تعاملات و ارتباطات بین المللی را بیش از پیش تقویت کرد و روابط با همسایگان را به صورت هرچه تمام‌تر تقویت کرد و استمرار بخشید. 
او اضافه کرد: بهبود اقتصاد نیازمند تسهیل روابط با کشورهای بلوک شرق است. اکنون دیگر نمی‌توان تنها با اتکاء به توان داخلی،اهداف کشور را عملیاتی کرد و می‌بایست درصدد به‌کارگیری اقدامات چندجانبه بود. 
قادری بیان کرد: مناطق آزاد و مناطق ویژه کشور کارکرد منحصری ندارند و باید بکوشیم تا از ظرفیت این مناطق بهره بیشتری کسب گردد. ظرفیت دریا‌ها، ظرفیت محیطی، ظرفیت‌های آبی و بادی کشور در دنیا کم نظیر است و نباید نسبت به آن غفلت ورزید. باید تمام توان خود را به‌کارگیریم و از ظرفیت‌های موجود بهره بگیریم. 
نماینده مردم شیراز در مجلس دوازدهم همچنین ادامه داد: وزرای دولت چهاردهم باید متخصص باشند و بتوانند ظرفیت‌های پیش رو را دوچندان کنند. در مسیر پیشبرد اهداف باید از نگاه جناحی دوری کرد چراکه با نگاه جناحی مشکلات کشور حل نمی‌شود.
او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: بهبود اقتصاد نیازمند نگاه رو به جلو و تبیین چشم انداز بلندمدت اقتصادی است. بنابراین باید بکوشیم تا اعتمادسازی شکل گیرد و مردم باری دیگر به سرمایه‌گذاری‌‌‌ها و نقش خود در این فرآیند اطمینان کنند. عمل صادقانه با مردم گامی اساسی است و باید تلاش کنیم تا همواره صداقت مبنای عمل قرار گیرد.
|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.