بهار سینمای کودک‌ درکرونای پاییزی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31790
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 29 مهر 1399 - 8:30 |
«رسالت» سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را بررسی می کند؛

بهار سینمای کودک‌ درکرونای پاییزی

برگزاری جشنواره آنهم از نوع سینمایی در دورانی که کرونا همه جا را فرا گرفته و امروز رقم کشته های آن در کشور از 300 نفر هم گذشت کار سختی است، اما نمی توان زندگی را معطل کرونا کرد و نسل های آینده که کرونا را نمی بینند، مثل ما که آنفلوآنزای اسپانیایی را ندیدیم و درکش نکردیم از ما می پرسند خب جشنواره را برگزار می کردید مگر چه می شد، اما به نظر می رسد این کار سخت برگزاری نمایشگاه در حال انجام شدن است و سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان در کشورمان در حال برگزار شدن است.
بهار سینمای کودک‌ درکرونای پاییزی

حسن شجاعی – دبیر گروه فرهنگی
برگزاری جشنواره آنهم از نوع سینمایی در دورانی که کرونا همه جا را فرا گرفته و امروز رقم کشته های آن در کشور از ۳۰۰ نفر هم گذشت کار سختی است، اما نمی توان زندگی را معطل کرونا کرد و نسل های آینده که کرونا را نمی بینند، مثل ما که آنفلوآنزای اسپانیایی را ندیدیم و درکش نکردیم از ما می پرسند خب جشنواره را برگزار می کردید مگر چه می شد، اما به نظر می رسد این کار سخت برگزاری نمایشگاه در حال انجام شدن است و سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان در کشورمان در حال برگزار شدن است. این جشنواره یکی از قدیمی ترین جشنواره های سینمایی است که در ایران برگزار می شود از سال۶۱ در شهرهای مختلف برگزار شده است.
باید اعتراف کرد که فیلمسازی برای این نسل کار سخت و دشواری است. نسلی که هنوز با فیلم و سینما ارتباط برقرار نکرده و بیشتر  به دنبال جذابیت های کودکانه آن است تا تکنیک های بصری و حرفه ای و شاید به سختی قادر باشد تحلیل درستی از کمی و کیفی فیلم های ارائه شده داشته باشد. به همین خاطر بیشتر بزرگسالان 
به دنبال نقد و بررسی این فیلم ها می روند تا در نهایت مشخص شود فیلمسازی برای این رده سنی تا چه اندازه راه درست را طی کرده است.
باید پذیرفت که نسل جدید کودکان و نوجوانان تفاوت‌های عمده‌ای با نسل گذشته خود دارند و از بدو تولد، دیجیتال زندگی کرده‌اند، لذا جشنواره های این‌چنینی در ارائه خدمات و نحوه تعامل با مخاطبان خود باید دنبال تحول و کار جدید باشند. کاری که به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه انجام شده و رویکردهایی تازه ای هم در حوزه سیاستگذاری و هم در حوزه رویکردها دیده شده است.
نکته مهم در محصولات حوزه کودک و نوجوان این است که این نسل بیشتر ارتباط تصویری تولیدات سینمایی را از قاب تلویزیون دنبال کرده اند و در کشور ما زیاد عرف نیست که فیلم کودکان به آن شکل که در غرب ساخته و پرداخته می‌شود از طریق پرده نقره ای برای کودکان به نمایش درآید؛ به همین دلیل عشق و علاقه به سینما در بین جوانان و بزرگسالان زمان زیادی طول می کشد تا در آن‌ها ایجاد شود و این اتفاق در سنین جوانی بیشتر رقم می خورد. 
به همین خاطر درک و سواد سینمایی حرفه‌ای کمتر در بین نسل های پایین تر دیده می شود.از اين روی به نظر می رسد جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان فرصت مغتنمی است تا فرهنگ سازی لازم برای شناساندن هنر هفتم به نسل سازنده آینده صورت گیرد. گرچه کرونا اصل ماجرا که همانا لذت حضور در سالن سینما و صدای دالبی و هزار جذابیت دیگر را از ما گرفته اما باید به همین کم هم قناعت کرد تا این اندک فرصت هم از کف نرود.
در این میان شنیدن حرف های اهالی سینمای کودک و نوجوان هم خالی از لطف نیست تا از منظر آن‌ها از شرایط این صنعت جذاب جویا شویم.
حامد جعفری تهیه کننده انیمیشن سینمایی فیلشاه که خود را در دل کودکان و نوجوانان حسابی جا کرده در خصوص شرایط این حوزه از سینما در کشور می‌گوید: باتوجه به جمعیت کودک و نوجوان کشور و ظرفیت هایی که در اقصی نقاط کشور در این زمینه وجود دارد به نظرم توجه به حوزه کودک و نوجوان می تواند فضای سینمای کشور را متحول نموده و از نظر موضوعات مالی و اقتصادی نیز برای تهیه کنندگان و فعالان این بخش به ویژه بخش خصوصی آورده خوبی داشته باشد تا بتوانند در این مسیر به حرکت خود آنهم با کیفیت مناسب ادامه دهند.
وی با بیان این نکته که بخش های دولتی در این زمینه حمایت لازم را از سینمای کودک و نوجوان ندارند و این بخش خصوصی است که یک تنه در این راه حرکت می کند می افزاید: به هرحال به عقیده ما این حوزه اینقدر ظرفیت دارد که بخش خصوصی بخواهد از آن استفاده کرده و تولیدات کیفی را به جامعه ارائه نماید. شما ببینید کارهایی مثل همین فیلشاه و یا شاهزاده‌روم با چنان استقبالی از سوی خانواده ها و نسل جدید روبه رو شدند که انگیزه ما را برای تولیدات بیشتر و کیفی تر بالا بردند. حالا بخش دولتی حمایت نکند و در این عرصه ورودی نداشته باشد، به هرحال این انگیزه ایجاد می کند که تهیه کننده بخش خصوصی بازهم در این عرصه بماند و کار کیفی تولید کند.
جعفری با اشاره به این نکته که در کشور ما جوانان علاقه مند و خوش ذوقی حضور دارند که در حوزه سینمای کودک و نوجوان، به ویژه انیمیشن سازی از تبحر خوبی برخوردار شده و داری ایده هستند افزود: اگر حمایت لازم از آن‌ها صورت بگیرد حتما کارهای بهتری را شاهد خواهیم بود اما این اتفاق گاها با دلسردی هایی که با رفتارهای بخش دولتی صورت می گیرد به سرانجام نمی رسد و به همین دلیل
 می بینید که ساخت و تولید کارهای خوب در این بخش در فواصل زمانی طولانی انجام می شود، درحالی که انتظار این است با این ظرفیت از خلاقیت و جوانان علاقه‌مند شاهد ساخت و تولید کارهای فاخر در مدت زمان کوتاهتری باشیم.
این تهیه کننده حوزه فیلم های سینمایی کودک و نوجوان گردش مالی مناسب و فروش فیلم های انیمیشن را از دیگر راه های رونق این صنعت عنوان کرد و گفت: سینمای کودک ایران این ظرفیت را دارد که حتی تولیدات خود را در خارج از ایران نیز به فروش برساند و همانگونه که فیلشاه در روسیه هم مورد اقبال کودکان قرار گرفت این مسیر را ادامه دهد،اما باید ابتدا ذهنیت و سیاستگذاری صحیح درخصوص سرمایه گذاری در این ژانر ایجاد شود، آنگاه خواهیم دید که حضور در این عرصه وقت تلف کردن نیست و برای هنرو فرهنگ کشور آورده های فراوانی خواهد داشت.وی درپایان در خصوص برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز گفت: همانطور که بهار سینمای ایران را جشنواره فجر می‌دانند، بهار سینمای کودک و نوجوان نیز جشنواره فیلم کودک و نوجوان است؛ فیلم ها در این جشنواره پخش می‌شوند، مورد نقد قرار می‌گیرند و همه تلاش می‌کنند که خود را به جشنواره برسانند. این‌که فیلم‌سازان سعی می‌کنند فیلم خود را به جشنواره برسانند، نشان می‌دهد که این جشنواره برای دست‌اندرکاران حوزه کودک اهمیت دارد، محلی برای دیده شدن و فرصتی برای نقدشدن فیلم‌شان است. از این جهت که تولیدات خود را با آن هماهنگ می‌کنند، مهم‌ترین جشنواره کودک محسوب می‌شود و جایزه آن می‌تواند سلیقه‌ها را تغییر دهد و مسیر تولیدات را عوض کند.

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بهار سینمای کودک‌ درکرونای پاییزی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.