بن سلمان به هر دری در یمن می‌زند! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45472
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۶:۳۴ |

بن سلمان به هر دری در یمن می‌زند!

مصادیق و نمادهای شکست تمام‌عیار سعودی‌ها در یمن روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. جنگ یمن که از فروردین‌ماه ۱۳۹۴ به فرماندهی عربستان سعودی و مشارکت چند کشور دیگر آغازشده هنوز ادامه دارد و خسارات انسانی و مالی زیادی به این کشور وارد کرده است
بن سلمان به هر دری در یمن می‌زند!
محمد مهرعلی
مصادیق و نمادهای شکست تمام‌عیار سعودی‌ها در یمن روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. جنگ یمن که از فروردین‌ماه ۱۳۹۴ به فرماندهی عربستان سعودی و مشارکت چند کشور دیگر آغازشده هنوز ادامه دارد و خسارات انسانی و مالی زیادی به این کشور وارد کرده است.ائتلاف سعودی بسیاری از زیرساخت‌های یمن را نابود  کرده و ارتش و  کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ، بارها مراکز حیاتی در عربستان سعودی ازجمله تأسیسات نفتی عظیم «آرامکو» را هدف گرفته‌اند.
عربستان در حالی طعم شکست کامل را در یمن چشیده است که به‌صورت همزمان در کشورهای عراق، یمن، سوریه و حتی کشورهای شمال آفریقا مشغول تقویت گروه‌های تروریستی -تکفیری
 است. فراتر از آن، رژیم‌سعودی نقش به سزایی در ایجاد گره‌های کور سیاسی در بیروت، پایتخت لبنان داشته است. سعودی‌ها در طول دهه‌های گذشته و اخیر همواره معتقد بوده‌اند حفظ موجودیت آن‌ها تابعی از تشدید بحران‌های جاری در منطقه است. بر همین اساس، پادشاهان سعودی همواره یکی از تولیدکنندگان بحران در کشورهای مختلف عربی در منطقه بوده‌اند. این روند در دوران حضور ملک سلمان و پسرش محمد بن‌سلمان تشدید شده است. با همه این اوصاف، سعودی‌ها دیگر به آخر خط رسیده اند.  
آشکارسازی ارتباطات نهان دستگاه‌های امنیتی و اجرایی عربستان با رژیم‌صهیونیستی نیز نقش به‌سزایی در تسریع این روند معکوس  داشته است. ریاض با بازی مستقیم خود در زمین رژیم اشغالگر قدس، بدترین هزینه‌ها و تبعات را بر ای خود فراهم ساخت!  بدون شک در آینده‌ای نزدیک، ابعاد گسترده و عمیق‌تری در خصوص نقش رژیم‌سعودی و رژیم‌صهیونیستی در ایجاد بحران‌های گسترده در منطقه افشا خواهد شد. دیگر زمان آن فرارسیده است که افکار عمومی جهان عرب، بیش‌ازپیش با ماهیت آل‌سعود آشنا شوند.   
امروز بن سلمان به هر دری می‌زند تا بتواند هزینه‌های شکست مطلق ریاض را در یمن کاهش دهد.  یک منبع عالی‌رتبه سعودی به «سعودی لیکس» گفت، «محمد بن سلمان» برای راضی کردن دولت نجات ملی یمن در صنعاء به توقف حملات نظامی به عربستان سعودی و نشستن بر سر میز مذاکره، حاضر به امتیازدهی جدیدی در این رابطه شده و آن را به اطلاع میانجی‌های بین‌‌المللی رسانده است.این منبع افزود، هیئت عمانی که هفته پیش صنعاء را ترک کرد این امتیازدهی جدید را به اطلاع انصارالله و دولت در صنعاء رسانده است.  بن سلمان با پرداخت ده‌ها میلیارد دلار به صنعاء برای بازسازی « مناطق تحت نفوذشان و نیز شناسایی حاکمیت آن‌ها در شمال یمن» موافقت کرده است.
در ادامه این گزارش آمده، صنعاء از این امتیازدهی‌ها استقبال کرده اما گفته باید فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده نیز بازگشایی شوند.در ادامه تحولات دراین‌باره، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، «تیم لندرکینگ» فرستاده این کشور در یمن به ریاض خواهد رفت تا با مقامات دولت مستعفی یمن و مقامات سعودی دیدار و رایزنی کند.بر اساس این گزارش، وی درباره آتش‌بس یمن و ورود کمک‌های انسانی به یمن بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.از سوی دیگر، جنبش انصارالله یمن از موافقت با برگزاری دور جدید مذاکرات در قطر در صورت دریافت پاسخ‌های مثبت از سوی ائتلاف در قبال نامه تحویل داده‌شده از سوی هیئت عمانی خبر داده است. درهرحال، نباید فراموش کرد که آنچه امروز منجر به عقب‌نشینی آَشکار سعودی‌ها در یمن شده است، عزم و اراده و مقاومت ملت یمن طی بیش از ۶ سال اخیر بوده است. عزم و اراده‌ای که امثال بن سلمان و بن زاید، هرگز توانایی مقابله با آن را نداشته و نخواهند داشت. 
نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.