بن‌بست آمریکا در بغداد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 52229
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۲۴ |
مخالفان اشغالگری، قدرت را در پارلمان عراق در دست گرفتند

بن‌بست آمریکا در بغداد

با اعلام نتایج انتخابات عراق، مشخص شد که جریان صدر و ائتلاف دولت قانون و فتح بسیاری از کرسی‌های پارلمان عراق را به خود اختصاص داده‌اند. برخی دیگر از اعضای پارلمان را افراد مستقلی تشکیل می‌دهند که قرار است به‌زودی فراکسیون‌های جدید پارلمانی را در این کشور تشکیل دهند.
بن‌بست آمریکا در بغداد

گروه  بین‌الملل  
با اعلام نتایج انتخابات عراق، مشخص شد که جریان صدر و ائتلاف دولت قانون و فتح بسیاری از کرسی‌های پارلمان عراق را به خود اختصاص داده‌اند. برخی دیگر از اعضای پارلمان را افراد مستقلی تشکیل می‌دهند که قرار است به‌زودی فراکسیون‌های جدید پارلمانی را در این کشور تشکیل دهند. نتایج انتخابات نشان می‌دهد که اقبال مردم به گروه‌های مقاومت کماکان به قوت خود باقی‌است و بر همین اساس، مطالبه ملت عراق در خصوص خروج اشغالگران از این کشور طی ماه‌های آینده با شدت بیشتری پیگیری می‌شود. 
 اطلاعاتی در خصوص انتخابات عراق 
نحوه توزیع۳۲۹ کرسی‌ پارلمانی عراق میان استان‌های مختلف به این شرح است: بغداد: ۷۱ ، نینوا: ۳۴، بصره: ۲۵، ذی‌قار: ۱۹، سلیمانیه: ۱۸، بابل: ۱۷، اربیل: ۱۶، الانبار: ۱۵، دیالی: ۱۴، کرکوک: ۱۳، واسط: ۱۲، دهوک:۱۲، نجف:۱۲، صلاح‌الدین:۱۲، کربلا :۱۱، الدیوانیه: ۱۱، میسان: ۱۰ و المثنی: ۷
سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از تطابق آرای دستی و الکترونیکی  در همه مراکز رأی‌گیری که به‌قیدقرعه جهت مقایسه به این منظور انتخاب‌شده بود، وجود داشت.شمارش آرا در انتخابات عراق به‌صورت الکترونیک انجام شد  اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات  دیروز اعلام کرد که به‌منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آرای برخی مراکز را به‌قیدقرعه به‌صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آرا    مقایسه خواهد کرد.از سوی دیگر،یک منبع آگاه امنیتی عراق در گفت‌وگو با «السومریه»، اعلام کرد که کلیه ورودی‌های منطقه سبز بغداد به‌صورت موقت بسته‌شده و تنها به دارندگان مجوز اجازه ورود داده می‌شود. 
مرحله نخست انتخابات پارلمانی عراق، جمعه پیش(هشتم اکتبر جاری) یعنی دو روز پیش از برگزاری انتخابات سراسری برگزار شد تا نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان عراقی در قالب گروه‌های خاص، آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند. این اقدام با این هدف صورت گرفت که نیروهای امنیتی در روز انتخابات صرفا به تأمین امنیت مراکز رأی‌گیری بپردازند.  بر این اساس کارکنان وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مبارزه با تروریسم، وزارت داخلی منطقه کردستان، وزارت پیشمرگه، پناهندگان و زندانیان عراق گروه‌های خاص شرکت‌کننده در انتخابات عراق نام گرفتند.
 سرنوشت سخت برای آمریکا در عراق 
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» قبل از اعلام نتایج،  با انتشار یادداشتی نوشته بود  که رأی عراقی‌ها در انتخابات پارلمانی که برگزار شد، احتمالا سرنوشت و آینده نیروهای آمریکایی را که هنوز در عراق مستقر هستند، تعیین کند. اکنون مشخص‌شده است که واشنگتن در بغداد عملا به بن‌بست رسیده است. انتخابات عراق پس از توافق بین بغداد و واشنگتن برای «پایان عملیات رزمی» نیروهای باقی‌مانده آمریکا و تبدیل مأموریت‌های رزمی به مأموریت‌ها مستشاری برگزار شد.وضعیت امنیتی نسبتا پایدار در دوره گذشته یکی از پیامدهای این توافق تلقی می‌شود، به‌ویژه این‌که پایان حضور آمریکا یکی از خواسته‌های جناح‌های ضد آمریکا بود که بر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در این خصوص، فشار آوردند.در این گزارش تأیید شده که ایالات‌متحده آمریکا،۲۵۰۰ نیروی نظامی از مجموع ۳۵۰۰ نیروی موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق دارد.ائتلافی که در عمل، وظیفه حمایت از داعش را بر عهده دارد نه مبارزه با آن را! 
 نگرانی آمریکا از انتخابات عراق 
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت که تحت‌فشار گروه‌های مقاومت و مصوبه پارلمان برای خروج این نیروها پس از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایالات‌متحده و عراق آوریل گذشته توافق کردند که مأموریت رزمی ایالات‌متحده به آموزشی و استشاری تغییر کند.وال استریت ژورنال در ادامه ادعاهای کاخ سفید را تکرار می‌کند و با شبه‌نظامی خواندن نیروهای رسمی سازمان  حشد الشعبی عراق، ادعا می‌کند: «طی سال جاری، عراق در گردابی از خشونت بین گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران و ارتش آمریکا قرارگرفته است که در پاسخ به حملات موشکی و پهپادی به پایگاه‌های خود، اقدام به حملات هوایی می‌کردند».در این گزارش پیش‌بینی‌شده که فراکسیون جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» بیشترین کرسی را در این انتخابات کسب کند با توجه به این‌که در انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز بیشترین کرسی‌ها را در ائتلاف با حزب کمونیستی عراق کسب کرد.نویسنده در ادامه مقتدی  صدر را یک رهبر «سرکش و قهرمان شیعیان عراق» توصیف می‌کند و می‌نویسد: «وی با حضور نیروهای آمریکایی مخالف است و از دیگر سو بانفوذ روزافزون ایران در این کشور مخالف است – امری که وی را از سایر سیاستمداران شیعی_ متمایز می‌کند. وی همچنین به حملات علیه منافع آمریکا در عراق نقد دارد».
روزنامه وال استریت ژورنال،  در ادامه به اظهارات «قیس الخزعلی ، دبیرکل جنبش «عصائب اهل حق»  از مخالفان حضور نیروهای آمریکایی در عراق استناد می‌کند که از نیاز عراق به نخست‌وزیری جدید با تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی این کشور سخن می‌گوید و تصریح می‌کند که این امر به‌محض تغییر مأموریت نیروهای آمریکایی، اولویت خواهد بود.کشور ما عمدتا از مسائل سیاسی یا امنیتی رنج نمی‌برد، بلکه بیشتر از مشکلات اقتصادی مانند کمبود زیرساخت‌ها و نبود شغل رنج می‌برد».«کتائب حزب‌الله» عراق، برای نخستین‌بار به‌صورت مستقیم در انتخابات شرکت کرده و فهرستی شامل ۳۲ نامزد ارائه کرده است و طرفداران خود را به شرکت در انتخابات تشویق کرده است.وجه تمایز انتخابات  اخیر  عراق با دوره‌های پیشین که از زمان سقوط صدام تاکنون پنجمین انتخابات سراسری و نخستین انتخابات زودهنگام است، این بود که در این دور از انتخابات، عراقی‌های مقیم خارج از کشور شرکت نخواهند داشت.تفاوت دیگر این انتخابات، مربوط به حوزه‌های انتخاباتی است. به‌موجب قانون انتخابات جدید به شماره ۹ مصوب در سال ۲۰۲۰، عراق به ۸۳ حوزه انتخاباتی به‌جای۱۸ حوزه‌‌ای که در انتخابات پیشین تقسیم‌شده بود، تقسیم می‌شود و رأی‌دهندگان مستقیما به نامزد موردنظر خود رأی خواهند داد تا در صورت کسب حدنصاب آرا    به کرسی پارلمانی دست یابد. به‌این‌ترتیب که بغداد، پایتخت عراق با بیشترین جمعیت۱۷ حوزه انتخاباتی خواهد داشت.کمیساریای عالی انتخابات عراق، اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه، میزان مشارکت در انتخابات عراق به ۴۱ درصد می‌رسد. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.