بلاتکلیفی گروسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71192
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۲۱ |

بلاتکلیفی گروسی

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی کماکان ترجیح می دهد کمترین سخنی در خصوص مذاکرات احیای برجام و نحوه عملکرد آژانس در این معادله ( معطوف به گذشته، حال و آینده) بر زبان نیاورد. رافائل گروسی هنوز جمع بندی مقامات آمریکایی و اروپایی در خصوص احیای توافق هسته ای را دریافت نکرده و از این رو ، موضع گیری رسمی خود  را نیز در این خصوص اعلام نکرده است.
بلاتکلیفی گروسی

محمدمهرعلی
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی کماکان ترجیح می دهد کمترین سخنی در خصوص مذاکرات احیای برجام و نحوه عملکرد آژانس در این معادله ( معطوف به گذشته، حال و آینده) بر زبان نیاورد. رافائل گروسی هنوز جمع بندی مقامات آمریکایی و اروپایی در خصوص احیای توافق هسته ای را دریافت نکرده و از این رو ، موضع گیری رسمی خود  را نیز در این خصوص اعلام نکرده است.  محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، معاون وزیر خارجه قطر که اخیرا سفری به تهران داشت و با امیرعبداللهیان و علی باقری دیدار و رایزنی داشت با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تلفنی گفت‌وگو کرد.در این دیدار طرفین در مورد آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات احیای برجام  رایزنی و گفت‌وگو کرده‌اند.در هر حال، از محتوای تماس تلفنی معاون وزیر خارجه قطر و گروسی اخباری درز پیدا نکرده اما مسلما نمی توان ارتباط بین این تماس و دیدار مقامات قطری و ایرانی را نادیده انگاشت! 
از سوی دیگر، آژانس بین المللی انرژی اتمی ناچار است در خصوص اختلافات پادمانی باقیمانده ، مسیر روشن و مواضع صریحی را اتخاذ کند. در ماه مارس سال ۲۰۲۲ میلادی( اسفندماه ۱۴۰۰) ، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران آمد و قرار شد مطابق یک طرح واره مشترک میان تهران و آژانس، پاسخ‌های موارد مطروحه ، از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ارائه و در نهایت، پس از رفت و برگشت‌هایی که میان طرفین صورت می گیرد، تا خرداد ماه امسال ( ژوئن ۲۰۲۲) این پرونده ها به سرانجام رسیده و مختومه شود. با این حال بلافاصله پس از اعلام این توافق، آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت تأثیر لابی های پشت پرده
( خصوصا تل آویو و واشنگتن)، از زمانبندی قبلی مورد توافق در این خصوص طفره رفت. در ادامه، صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی معادله را پیچیده تر ساخت.در حال حاضر آژانس تأکید دارد که ایران به عنوان گام اول، اجازه نصب دوربین‌های آژانس و دستگاه سنجش غنای اورانیوم غنی سازی شده در نطنز( که پس از صدور قطعنامه ضد ایرانی از کار افتاد) را بدهد تا بتوان در خصوص احیای نقشه راه «ماه مارس ۲۰۲۲» دوباره با تهران گفت و گو کند. در مقابل، ایران تأکید دارد که به دلیل عدول یکطرفه و اولیه آژانس از نقشه راه مذکور، اکنون این سازمان در مقامی نیست که بخواهد در خصوص احیای این نقشه راه پیش شرطی برای تهران بگذارد.  اکنون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از یک سو باید پاسخگوی بر هم زدن توافق ماه مارس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام باشد و از سوی دیگر، مسیر حل و فصل ( مختومه ساختن ) پرونده های ادعایی آژانس علیه کشورمان را به صورت واضح و عملیاتی ترسیم کند. بدیهی است که اگر چنین توافقی صورت نگیرد و موارد ادعایی به قوت خود باقی بماند، جمهوری اسلامی ایران حتی در صورت امضای اولیه توافق برجام آن را عملیاتی نخواهد ساخت. تهران اعلام کرده است که اجرایی شدن توافق هسته ای ، مرهون حل و فصل این موارد ادعایی بوده و صرفا  پاسخدهی و اظهار نظر آژانس  در قبال پرونده های مطروحه نمی تواند کمکی به حل و فصل این موارد کند. در این میان، آژانس باید با استناد به آنچه قبلا در حل و فصل پرونده PMD مورد استناد قرار گرفته، پرونده ها را یک بار برای همیشه مختومه نماید. 

نویسنده : محمد مهرعلی |
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.