بریکس قواعد سیاسی و اقتصادی جهان را تحت تأثیر قرار داده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 90763
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۰۵ |
ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

بریکس قواعد سیاسی و اقتصادی جهان را تحت تأثیر قرار داده است

ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان بریکس دستاوردهای مثبت و ارزشمندی را رقم خواهد زد؛ این ‌پیمان در گام نخست موجب خنثی‌سازی پروژه به انزوا بردن ایران از سوی آمریکایی‌ها خواهد شد.
بریکس قواعد سیاسی و اقتصادی جهان را تحت تأثیر قرار داده است

ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان بریکس دستاوردهای مثبت و ارزشمندی را رقم خواهد زد؛ این ‌پیمان در گام نخست موجب خنثی‌سازی پروژه به انزوا بردن ایران از سوی آمریکایی‌ها خواهد شد. آمریکایی‌ها سالیان سال کوشیدند تا مانع از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شوند و حال این کوشش شان بی‌نتیجه مانده و شکست‌خورده‌اند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران درصحنه‌های مختلف همچون صحنه سیاسی، اقتصادی، دفاعی، مقاومت و… مقابله جدی با رفتار سلطه‌گرایانه آمریکایی‌ها داشته و پس از عضویت رسمی در سازمان همکاری شانگهای، با پیوستن به پیمان بریکس بار دیگر زمینه شکست آمریکا را فراهم کرده است. عزیزی بابیان اینکه بریکس قواعد سیاسی و اقتصادی جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است، تصریح کرد: با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این پیمان قواعد سیاسی و اقتصادی بین‌الملل بار دیگر تحت تأثیر قرار گرفت. امروز بخش قابل‌توجهی از بازی‌های حوزه بین‌الملل و فضای بین‌الملل تحت تأثیر پیمان‌هایی همچون بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای قرار دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: دوران یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان‌شان به اتمام رسیده و اینک قواعد بازی به دست قدرت‌های نوظهور ازجمله جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه تغییریافته است.او متذکر شد: حضور جمهوری اسلامی ایران در پیمان بریکس می‌‌تواند موجب پایان اقتصاد برجامی شود.

اقتصاد برجامی یک پیمان ناقص و فاقد اهمیت بود که حال پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جایگزین آن شده است. وی بااینکه رهایی کشور از اقتصاد برجامی یک توفیق بزرگ است، همچنین یادآور شد: کشور از اقتصاد وابسته نجات پیداکرده و قواعد بازی را به دست گرفته است. خوشبختانه برجام به یک فرصت تبدیل‌شده و زمینه‌های توفیق روزافزون جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی را رقم‌زده است. عزیزی گفت: اعضای بریکس در تولید ناخالص داخلی ظرفیت‌های گسترده‌ای دارند و دارای مؤلفه‌های قدرت ساز اقتصادی بسیار می‌باشند.

جمهوری اسلامی ایران نیز از ظرفیت ژئوپلیتیک منحصربه‌فردی برخوردار است و ظرفیت‌های فراوانی در حوزه انرژی ازجمله نفت و گاز دارد. بی‌شک تعامل دوسویه جمهوری اسلامی ایران و اعضای بریکس مکمل یکدیگر خواهند بود و فرصت‌های ارزشمند و دستاوردهای اقتصادی قابل‌توجهی را رقم خواهند زد. او در پایان این  گفت‌وگو بیان کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت بریکس می‌توانیم با تحریم‌های‌ ناجوانمردانه مقابله کنیم و آن‌ها را خنثی‌ کنیم. در این راستا ضرورت دارد تا ظرفیت‌هایی همچون دلار زدایی و سلطه بر دلار را جدی بگیریم و پیمان‌های پولی واحد را رقم بزنیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.