بخش‌های درآمدی لایحه بودجه در آخر خط - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39807
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۵۸ |
در جلسه روز گذشته صحن علنی مجلس چه گذشت؟

بخش‌های درآمدی لایحه بودجه در آخر خط

مجلس شورای اسلامی 10 اسفندماه یک روز پرکار را پشت سر گذاشت. موارد مختلفی در صحن علنی دیروز تصویب و نهایی شد و درنهایت نیز گزارش درآمدهای لایحه بودجه 1400 درمجلس بسته شد.
بخش‌های درآمدی لایحه بودجه در آخر خط

حانیه مسجودی
مجلس شورای اسلامی ۱۰ اسفندماه یک روز پرکار را پشت سر گذاشت. موارد مختلفی در صحن علنی دیروز تصویب و نهایی شد و درنهایت نیز گزارش درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ درمجلس بسته شد.
جلسه علنی روز یک شنبه( ۱۰ اسفند)مجلس شورای اسلامی به  ریاست محمدباقر قالیباف با حضور ۱۹۹ نماینده آغاز شد و درابتدا احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس دستور کار پارلمان را بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرد. لایحه‌ای که تاکنون ۹ جلسه از مجلس را به خود اختصاص داده است.
در ادامه بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، بررسی پیشنهادات اصلاحی نمایندگان نسبت به تبصره‌های درآمدی ارجاع شده به کمیسیون تلفیق در دستور کار قرار گرفت و برخی پیشنهادات به تصویب رسید.
 مخالفت با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد 
بر این اساس، نمایندگان با ۲۱۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن، با حذف بند الحاقی ۶ تبصره ماده واحده لایحه بودجه، با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد در سال آینده مخالفت کردند.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی  (یک شنبه ۱۰ اسفند) در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در تذکری اظهار داشت: در لایحه بودجه دولت در بند «و» رقم ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌هایش عنوان‌شده است درحالی‌که کمیسیون تلفیق این رقم را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسانده است. 
وی افزود: هم‌اکنون طلب دولت از سازمان تأمین اجتماعی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است و چرا دولت در لایحه بودجه ۹۰ هزار میلیارد تومان را نوشته است. دولت ردیف بودجه کمیته امداد را در سال ۱‍۴۰۰ افزایش نداده و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم اجرایی نشده است.
اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و قضات از پرداخت مالیات معاف شدند
 در ادامه نیز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه، ۱۰ اسفند مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: روز گذشته جز (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) این لایحه در حوزه مالیات حقوق قضات و اعضای هیئت‌علمی موردبحث قرار گرفت و مجدد این مسئله از نظر حقوقی بررسی شد که به حد نصاب دوسوم رأی نیاز داشت چون هر دو جز باهم یکی بود، قابل تفکیک از هم نبود، بنابراین به دلیل نیاز به دوسوم، تبصره به قوت خود باقی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: عصر روز شنبه در خصوص بند الحاقی  تبصره (۱۵) که پیشنهاد کمیسیون انرژی در مورد فروش یا عرضه سوخت صرفه‌جویی شده در بورس انرژی بود و بحث اصلاح قانون به دوسوم رأی نیاز داشت که بر اساس بررسی‌ها و انطباق طبق ماده (۶۹) قانون اصلاح الگوی مصرف بر اساس قانون بوده ودارای اکثریت آراء موردنظر بود و تصویب شد.
پس‌ازآن نیز نمایندگان مجلس به دولت مجوز دادند تا سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل دارایی‌های خود بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح را پرداخت کند.
 نوبخت: تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی روز یک شنبه ۱۰ اسفند مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: دولت و مجلس همراه هم برای کمک به اقشار مختلف و بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام کردند، از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی که دربند (و) تبصره (۲) آمده است ۳۲ هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و ۱۸ هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص پیدا می‌کند.
 قالیباف: مجلس هیچ‌گاه دنبال این نبوده که مشکل مردم را حل نکند
محمدباقر قالیباف در نشست علنی صبح روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی اصلاحات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰، در پاسخ به سخنان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تصمیم مجلس برای کم کردن سقف حقوق بازنشستگان، اظهارداشت: آقای نوبخت توجه داشته باشند که مجلس هیچ‌گاه دنبال این نبوده که مشکل مردم را حل نکند؛ بلکه رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، صندوق تأمین اجتماعی، صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و رفع مشکلات کارگران همواره جزو دغدغه‌های ما بوده است؛ حتی کارهایی که دولت مجوزی برای انجام آن دریافت کرده، مجلس با نگاه مثبت این موضوعات را دنبال کرده است.
وی افزود: اصلا قصد این نیست که سقف حقوق بازنشستگان را کم کنیم، هرچند دولت در صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین اجتماعی که متعلق به کارگران است، رقم افزایش سالیانه را در حد ۱۸ درصد نگه داشت و مابقی دستگاه‌ها را تا حدود ۴۰ هم افزایش داد که این ناعدالتی است و الان هم مجلس در قانون بودجه آن را اصلاح می‌کند تا بخش تأمین اجتماعی برای کارگران حل شود.رئیس مجلس تأکید کرد: منظور این است که ما محل تأمین این موضوع را از جایی نیاوریم که مجددا افزایش نقدینگی و تورم را داشته باشیم؛ بدین معنا که از طرفی کمک به مردم کنیم و از طرف دیگر دست در جیب مردم کنیم.قالیباف همچنین با اشاره به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه مجلس حدود سه ماه است که لایحه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را اعلام وصول نکرده است، گفت: آقای نوبخت می‌داند که چرا دولت لایحه‌ای دوفوریتی به منظور افزایش حقوق بازنشستگان کشوری ارائه کرده است، دولت بعد از تخلف در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان، لایحه‌ای را برای اصلاح آن ارائه کرده است.
وی ادامه داد: دولت باید برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از مجلس مجوز دریافت می‌کرد و مجلس با این اقدام موافق بود.
محمدباقر قالیباف درادامه جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ (بخش درآمدی بند الحاقی یک تبصره ٧)  اظهار داشت: برای ما این مهم است که حدود ۸ میلیارد دلاری که ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و تجهیزات و دارو پیش‌بینی‌شده، وقتی می‌خواهد وارد کشور شود حقوق گمرکی و سود بازرگانی‌اش نسبت به سال ۹۹ افزایش نیابد. 
پس از کش و قوس‌های فراوان دولت، مجلس بخش‌های درآمدی لایحه بودجه را به پایان رساند
در ادامه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح روز گذشته، بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را به اتمام رساندند و سقف درآمدهای بودجه سال آینده را تعیین کردند.بر این اساس، سقف درآمدی بودجه سال آینده از محل درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت که با ۱۹۸ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید، به این شرح است:
الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ عمومی دولت از حیث تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر ۱۰.۰۵۸.۶۳۹.۲۷۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۱۰ میلیون و پنجاه‌وهشت هزار و ششصد و سی‌ونه میلیارد و دویست و هفتادودو میلیون ریال) شامل:
۱- منابع عمومی بالغ بر ۹.۱۰۷.۸۹۹.۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۹ میلیون و صد و هفت هزار و هشتصد و نودونه میلیارد و سیصد و شصت میلیون ریال).
۲- درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر ۹۵۰.۷۳۹.۹۱۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال (نهصد و پنجاه هزار و هفتصد و سی‌ونه میلیارد و نهصد و دوازده میلیون ریال).

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.