با افزایش غنی‌سازی اورانیوم، دستیابی حداکثری به منافع ملی هموار شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36785
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۶:۲۹ |
عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

با افزایش غنی‌سازی اورانیوم، دستیابی حداکثری به منافع ملی هموار شد

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت‌وگو با «رسالت»، پیرامون آغاز غنی‌سازی بیست‌درصدی اورانیوم در ایران و واکنش آمریکایی‌ها به این اقدام، اظهار داشت: آغاز غنی‌سازی بیست درصد، تلنگری به نهادهای بین‌المللی و کشورهای برجامی برای اجرای تعهدات آن‌ها است.
با افزایش غنی‌سازی اورانیوم، دستیابی حداکثری به منافع ملی هموار شد

گروه سیاسی
عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت‌وگو با «رسالت»، پیرامون آغاز غنی‌سازی بیست‌درصدی اورانیوم در ایران و واکنش آمریکایی‌ها به این اقدام، اظهار داشت: آغاز غنی‌سازی بیست درصد، تلنگری به نهادهای بین‌المللی و کشورهای برجامی برای اجرای تعهدات آن‌ها است. البته اقداماتی که سازمان انرژی اتمی گام‌به‌گام انجام می‌دهد، مواردی است که کشورمان باتوجه به چارچوب برجام و در قالب تعهدات بین‌المللی پیش گرفته است. از سوی دیگر، این اقدامات در راستای اجرایی شدن قانون مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست، بنابراین غنی‌سازی بیست درصد ازلحاظ حقوق بین‌الملل و موازین داخلی نیز کاملا قانونی و مطابق با منافع مردم کشورمان است. 
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: درواقع اظهارنظرهایی که این روزها توسط مقامات دولت‌های غربی مطرح می‌شود، بیانگر این است که مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی، تا چه حد هدف‌گیری دقیق، به هنگام و قاطعی داشته و اثرگذاری آن را به اثبات رسانده است. سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های برجامی به‌خوبی دریافته‌اند مجلس ایران برای پاسداری از منافع ملی قاطع و مصمم است و با هرگونه تسلیم و سازش بر سر حقوق هسته‌ای برخورد کوبنده دارد. علاوه بر آن، مجلس در راستای تحقق حقوق هسته‌ای نیز هیچ‌گونه مسامحه یا کم‌کاری را توسط مسئولان نخواهد پذیرفت.
مقتدایی همچنین افزود: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، دولت را مکلف کرده تا اگر طرف‌های برجامی به تعهدات خود بازنگردند متقابلاً جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد مازادی را اجرا نکند. از سوی دیگر، باتوجه به اینکه اجرای پروتکل الحاقی به‌صورت داوطلبانه بوده، بنابراین موضوع توقف اجرای داوطلبانه نیز از حقوق ذاتی و طبیعی مردم است که می‌توان آن را در راستای ملزم‌سازی طرف مقابل به لغو تحریم‌ها به کار گرفت.
وی ادامه داد: عصبانیت مقامات آمریکایی از آغاز غنی‌سازی بیست درصد
 و باج‌گیری خواندن این اقدام کشورمان، نشان‌دهنده این است که ما مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم. این مسیر، در واقع راه را برای چانه‌زنی و مذاکرات منطقی و منطبق با منافع ایران هموار می‌کند. اکنون دست دولت بیش از هرزمانی دیگری برای دستیابی حداکثری به منافع ملی باز و مسیر آن هموار است. مجلس با این قانون عملاً دولت را به تحرک متناسب و فعالانه در برابر بدعهدی غربی‌ها وا داشته است. چنانکه تا پیش از اجرای این قانون نیز، شاهد عملکرد منفعلانه دولت در برابر یک‌جانبه‌گرایی و زیاده‌خواهی اروپا و آمریکا بوده‌ایم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: طبیعتا اقدامات و اهداف دیگر کشورها مبتنی بر منافعی است که برای خودشان تعریف می‌کنند، اما باید دید اجرای تعهدات یک‌جانبه تا چه حد تأمین‌کننده منافع کشور بوده است. آنچه در سال‌های گذشته رخ داده، بیش از آنکه منافع ملی ما را تحقق ببخشد به تضعیف آن منجر شده و محدودیت‌های بیشتری را در پی داشته است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی، مجلس یازدهم که برآمده از خواست عمومی مردم ایران است، تصمیمات راهبردی را متناسب با شرایط فعلی عملیاتی کرد. درواقع اقدامات دشمنان برای کاهش نفوذ منطقه‌ای و نقش‌آفرینی فعال ایران، تشدید تحریم‌ها یا ایجاد محدودیت در مسیر رشد و تقویت توانمندی‌ کشور، همگی با تصویب مصوبه مجلس پاسخ داده شده و اجرای آن این اهداف را خنثی کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.