باید مذاکرات را تنها با درنظرگیری منافع اقتصادی و امنیتی کشور پیش برد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 69023
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۰۳ |
جلال خوش‌چهره،کارشناس روابط بین‌الملل:

باید مذاکرات را تنها با درنظرگیری منافع اقتصادی و امنیتی کشور پیش برد

جلال خوش‌چهره، کارشناس روابط بین‌الملل درتشریح روند مذاکرات در دوحه به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: متأسفانه انتظاری که از دور نخست مذاکرات وجود داشت، تحقق نیافت چراکه تصور ناظران مبتنی بر این بود که اراده دو طرف مذاکرات یعنی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا معلوم و با بازتعریف مجدد از مواضع حداکثری خود به‌دوراز جنجال‌ها شکل گیرد.
باید مذاکرات را تنها با درنظرگیری منافع اقتصادی و امنیتی کشور پیش برد

گروه سیاسی 
جلال خوش‌چهره، کارشناس روابط بین‌الملل درتشریح روند مذاکرات در دوحه به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: متأسفانه انتظاری که از دور نخست مذاکرات وجود داشت، تحقق نیافت چراکه تصور ناظران مبتنی بر این بود که اراده دو طرف مذاکرات یعنی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا معلوم و با بازتعریف مجدد از مواضع حداکثری خود به‌دوراز جنجال‌ها شکل گیرد. وی افزود: نکته مهم‌تر این بود که دراین دور از مذاکره به‌طور مشخص، دو عضو از ۱+۵ یعنی جمهوری اسلامی ایران وآمریکا‌ پذیرفتند در دوحه حضور پیدا کنند و مواضع خود را به‌منظور مطالبه گری مطرح کنند. او تصریح کر‌د: تفاهم و حضور در دوحه برای مذاکرات گامی روبه‌جلو بود و امید به نتیجه رسیدن مذاکرات را نیز افزایش داد. مهم‌ترین ویژگی این دور مذاکرات این بود که پیش از سفر‌ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اتفاق افتاد.کارشناس روابط بین‌الملل همچنین خاطرنشان کرد: مذاکرات درمیانه‌  تلاش‌های گسترده اسرائیل، عربستان، امارات، بحرین و برخی دیگر از دولت‌های‌ منطقه خاورمیانه برای ایجاد ائتلاف نظامی اتفاق افتاد و موفق نیز واقع نشد. اگرچه مقرر نبود تا در دور نخست، نتیجه روشن مبرهن شود. او اضافه کرد: در ابتدای گفت‌وگو‌ها دو طرف مذاکره مواضع حداکثری خود را مطرح می‌کنند. این مواضع در گفت‌وگوهای وین به‌ویژه دور هشتم مذاکرات به نتیجه مشخص نرسید و مطابق آن پیش‌بینی شد که در مذاکرات دوحه، روند گفت‌وگو توأم با تجدیدنظر باشد. وی متذکر شد: دور نخست مذاکرات در دوحه بدون نتیجه به پایان رسید اگرچه تمام نشده و دور دیگر در پیش است. مقام‌های سه کشور از‌جمله جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا عنوان کرده‌اند که روند بعدی مذاکرات در پیش است و جریان‌ گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد. 
 تأثیر سفر جو بایدن بر روند بعدی مذاکرات دوحه
خوش‌چهره ادامه داد: علی‌رغم اعلام دور بعدی مذاکرات اما سفر اخیر جو بایدن بر روند مذاکرات تأثیر خواهد گذاشت و کمی نگران‌کننده خواهد بود. با سفر او و حضور در دو اجلاس امنیتی و نظامی که با حضور برخی دولت‌های عربی و اسرائیل در حوزه جنوبی خلیج‌فارس و خاورمیانه برگزار می‌گردد، احتمال بی‌نتیجه ماندن دور بعدی نیز وجود دارد چراکه چنین روابطی برای منافع امنیتی و اقتصادی ایران مناسب نیست. او در پایان این گفت‌وگو
بیان کرد: چنانچه پیش از سفر جوبایدن به توافق دست پیدا می‌کردیم، یک نوع واقع سازی در برابر مخالفان جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌شد اما چنین شرایطی و سفربایدن به نفع ایران نیست و دور بعدی مذاکرات به‌منظور توافق را سخت‌تر خواهد کرد. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.