بایدن در باتلاق غزه غرق می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 93368
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۴۹ |
یک بام و دوهوای واشنگتن در غرب آسیا

بایدن در باتلاق غزه غرق می‌شود

 در حالی که جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر خود به تل آویو هشدارهای صریحی را به مقامات رژیم اشغالگر قدس در خصوص عواقب و تبعات ورود به جنگ زمینی در غزه مخابره کرده است، شواهد موجود نشان می دهد که برخی افسران ارشد سنتکام و پنتاگون با هدف طراحی عملیات زمینی در غزه و ممانعت از تلفات حداکثری نیروهای اشغالگر صهیونیستی در این نبرد احتمالی، حضور فعالی در تل آویو دارند.
بایدن در باتلاق غزه غرق می‌شود

 در حالی که جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر خود به تل آویو هشدارهای صریحی را به مقامات رژیم اشغالگر قدس در خصوص عواقب و تبعات ورود به جنگ زمینی در غزه مخابره کرده است، شواهد موجود نشان می دهد که برخی افسران ارشد سنتکام و پنتاگون با هدف طراحی عملیات زمینی در غزه و ممانعت از تلفات حداکثری نیروهای اشغالگر صهیونیستی در این نبرد احتمالی، حضور فعالی در تل آویو دارند. به عبارت بهتر، واشنگتن از یک سو شدیدا نسبت به عملیات زمینی در غزه نگران است و از سوی دیگر، مشغول طراحی این عملیات در هم افزایی با صهیونیست‌هاست! این تناقض و دوگانگی، نشان دهنده رویکرد مزورانه کاخ سفید در منطقه و از سوی دیگر، بیانگر آن است که کاخ سفید به گونه ای سرنوشت رژیم اشغالگر قدس را به موجودیت خود گره زده که حتی حاضر است در باتلاق و قربانگاه نهایی شکست نیز با صهیونیست‌ها همراه شود.البته شکست و تباهی، سرنوشت مشترک آمریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی در منطقه می باشد. 

 تأملی بر گزارش نیویورک تایمز
روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داده که آمریکا شماری از افسران ارتش این کشور از جمله یک افسر سه ستاره تفنگداران دریایی را برای کمک به طرح عملیات نظامی در نوار غزه به تل آویو  فرستاده است.بنا به همین گزارش جیمز گلین، افسر سه ستاره تفنگداران دریایی آمریکا که سابقه حضور در عراق  را دارد به اراضی اشغالی  اعزام شده است. مقام‌های آمریکایی تأکید می‌کنند که مأموریت نظامیان این کشور در تل آویو  تنها «مشاوره» است و آنها قرار نیست نحوه اجرای عملیات زمینی در نوار غزه را تعیین کنند!سخنگوی پنتاگون تأکید کرده است که ارتش اسرائیل در نهایت خودش درباره عملیات نظامی در نوار غزه تصمیم‌گیری خواهد کرد. این در حالی است که «نیویورک تایمز» دو روز پیش گزارش داده بود که واشنگتن به تل آویو  توصیه کرده است تا اشغال نوار غزه را به تأخیر بیندازد. بایدن مدعی است که  به زمان بیشتری برای مذاکره بر سر آزادی گروگان‌ها، ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و پیشگیری از تلفات گسترده در میان غیرنظامیان نیاز است. 

اما واقعیت ماجرا، به ترس ووحشت شدید پنتاگون و سنتکام نسبت به شکست سهمگین صهیونیست‌ها در عملیات زمینی در غزه باز می گردد. وجود تونل‌های زیرزمینی پیچیده و گسترده حماس از یک سو و تاکتیک‌های  غیر قابل پیش بینی و احتمالی رزمندگان مقاومت فلسطین در مواجهه با هرگونه ورود صهیونیست‌ها به جنگ زمینی در غزه، پیش بین  آینده را برای واشنگتن و تل آویو بسیار دشوار ساخته است. ضمن آنکه آغاز علمیات زمینی در غزه به معنای ورود دیگر گروه‌های مقاومت به معادله نبرد و تبدیل شدن اشغالگران آمریکایی به اهداف جبهه ضد صهیونیسم خواهد شد. از این رو آمریکا هزینه بسیار سخت و هنگفتی بابت حمایت خود از رژیم اشغالگر قدس پرداخت می کند. در گزارش جدید نیویورک تایمز  آمده است که مقام‌های ارشد دولت جو بایدن بر این باور هستند که ارتش اسرائیل هنوز آمادگی لازم برای آغاز عملیات نظامی در باریکه غزه را ندارد. بنا به همین گزارش واشنگتن از اینکه رژیم صهیونیستی طرح مشخص نظامی برای پاکسازی حماس از نوار غزه ندارد نگران است.جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعزام مشاوران نظامی به اراضی اشغالی  را تأيید کرد هرچند حاضر به تأيید اعزام جیمز گلین به این کشور نشد. 

 نظرسنجی هایی از جنس هشدار علیه بایدن 
نظرسنجی وال استریت ژورنال/ایپسوس از آمریکایی ها نشان می دهد که افکار عمومی این کشور در قبال جنگ غزه ملاحظاتی دارند که چندان با روایت عملیاتی و راهبردی کاخ سفید در قبال این منازعه همخوانی ندارد! نیمی از آمریکایی‌ها از موضع عمومی غیر مداخله‌گرایانه یا بی‌طرف حمایت می‌کنند و اکثریت واضح مخالف حضور نیروهای رزمی  ایالات متحده در سناریوهای جنگی فعال هستند. نکته قابل تأمل این که اکثر آمریکایی‌ها تأکید دارند واشنگتن نباید در مناقشه ای که در منطقه غرب آسیا میان رژیم صهیونیستی و فلسطین وجودارد، طرف هیچ یک از این دو را بگیرد.نکته قابل تأمل دیگر در این نظرسنجی، حمایت ۵۳ درصدی آمریکایی ها از نقش آفرینی واشنگتن در سوق دادن طرفین منازعه اخیر( حماس و رژیم صهیونیستی ) به سوی مذاکره و آتش بس است. انتشار این نظرسنجی بسیار معنادار  می باشد! فارغ از ابعاد فرامتنی و میدانی نظرسنجی صورت گرفته در آمریکا، اکنون بیش از پیش مشخص شده که مشی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در قبال رژیم نامشروع صهیونیستی و منازعه اخیر در غزه، تا چه اندازه ای با خواسته افکار عمومی آمریکا در این خصوص تعارض و تناقض دارد.بایدن از زمان وقوع منازعه اخیر نه تنها در کسوت اصلی ترین حامی رژیم اشغالگر قدس ظاهر شده، بلکه طبق شواهد و مستندات موجود هدایت پشت پرده عملیات نسل کشی در غزه را بر عهده گرفته است. به عبارت بهتر، نقش آفرینی آمریکا در جنگ اخیر غزه فراتر از یک حامی صهیونیسم بوده و خود در کسوت طراح استراتژی‌ها و تاکتیک‌های جنگ وارد عمل شده است. 

 غزه به پاشنه آشیل کاخ سفید تبدیل می شود 
سوق دادن نیروهای آمریکایی به مدیترانه ، دریای سرخ و غرب آسیا جملگی بیانگر بی توجهی مطلق دولت بایدن و کاخ سفید نسبت به خواسته اصلی افکار عمومی کشورشان است.در چنین شرایطی جنگ غزه نه تنها به پاشنه آشیل کابینه رژیم اشغالگر قدس، بلکه به پاشنه آشیل بایدن و حاکمیت آمریکا تبدیل خواهد شد.نظرسنجی اخیر یک پیام مشخص دارد:اینکه روایتگری و استدلال تیم سیاست خارجی آمریکا در قبال ماهیت و شکل عملیات توفان الاقصی و متعاقا جنگ غزه مورد پذیرش افکار عمومی این کشور قرار نگرفته است. بدون شک با فرسایشی شدن نبرد و افزایش هزینه های اجتناب ناپذیر اشغالگران و متجاوزین آمریکایی در این معادله، چنین مخالفت‌هایی بیشتر از سوی افکار عمومی آمریکا نمود پیدا خواهد کرد. 

طی روزهای اخیر بسیاری از استراتژیست‌های حزب دموکرات نسبت به بازی نامتوازن و بدون دوراندیشی دولت آمریکا در قبال جنگ غزه هشدار داده اند. آنها معتقدند که واشنگتن نه تنها قدرت مدیریت بحران اخیر را از دست داده،بلکه به صورت ناخواسته درحال خلق بحران‌های تازه تر و به مراتب سهمگین تری در حوزه سیاست منطقه ای و بین المللی می باشد. ضمنا نباید فراموش کرد که با توجه به دید منفی اکثر شهروندان آمریکایی نسبت به نتانیاهو و تأکید اکثر آنها در نظرسنجی ها مبنی بر نقش نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در ایجاد مناقشه اخیر، هر گونه حمایت مطلق واشنگتن از تل آویو در روند منازعه کنونی قطعا به ضرر کاخ سفید، پنتاگون، سنتکام  و وزارت خارجه آمریکا تمام خواهد شد.

نویسنده : فخرالدین اسدی |
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.