بازی برجامی کاخ الیزه در زمین دولت بایدن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 43155
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۵۹ |
چرا دوباره سروکله فرانسوی‌ها پیدا شد؟

بازی برجامی کاخ الیزه در زمین دولت بایدن

 اگرچه طی هفته‌های گذشته و خصوصا در جریان برگزاری چندین دور مذاکرات وین، مقامات وزارت امور خارجه و دولت فرانسه ترجیح دادند در قبال آنچه پشت میز مذاکرات می‌گذرد، آرام باشند! طی هفته‌های گذشته، خبر چندانی از  امانوئل ماکرون  و  ژان ایو لودریان  نبود. با همه این اوصاف، اکنون درحالی‌که مذاکرات در حال رسیدن به مراحل حساس و سرنوشت سازی می‌باشد،باز هم شاهد نمایش فرانسوی‌ها در فضای سیاسی و رسانه‌ای مذاکرات هستیم. اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه در دفاع از مواضع آمریکا در مذاکرات وین، به خوبی نشان می‌دهد که کاخ الیزه به دستور کاخ سفید در این برهه حساس وارد میدان شده است. 
بازی برجامی کاخ الیزه در زمین دولت بایدن

گروه بین‌الملل  
 اگرچه طی هفته‌های گذشته و خصوصا در جریان برگزاری چندین دور مذاکرات وین، مقامات وزارت امور خارجه و دولت فرانسه ترجیح دادند در قبال آنچه پشت میز مذاکرات می‌گذرد، آرام باشند! طی هفته‌های گذشته، خبر چندانی از  امانوئل ماکرون  و  ژان ایو لودریان  نبود. با همه این اوصاف، اکنون درحالی‌که مذاکرات در حال رسیدن به مراحل حساس و سرنوشت سازی می‌باشد،باز هم شاهد نمایش فرانسوی‌ها در فضای سیاسی و رسانه‌ای مذاکرات هستیم. اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه در دفاع از مواضع آمریکا در مذاکرات وین، به خوبی نشان می‌دهد که کاخ الیزه به دستور کاخ سفید در این برهه حساس وارد میدان شده است. 
 لودریان چه می‌گوید؟!
«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه با بیان این ادعا که آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران آمادگی نشان داده از ایران خواست این موضع آمریکا را با مواضع متناسب پاسخ دهد.لودریان در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه گاردین عنوان کرده است : «لازم است ما فورا به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم چون ایران پس از عدول از تعهداتش هیچ‌گاه تا این حد به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده است. آمریکا بسیار مصمم است به پیشرفت دست پیدا کند. آن‌ها موضع‌گیری‌ها و سیگنال‌های لازم را برای نشان دادن آمادگی‌شان جهت رفع تحریم‌ها انجام داده‌اند.در حال حاضر ایران، موضع‌گیری‌های متناسب را درباره عدول از تعهداتش در برجام از سال ۲۰۱۹ انجام نداده است. در مقطع زمانی حساسی قرار داریم چون الان این ایرانی‌ها هستند که باید موضع‌گیری‌های لازم را انجام دهند.»
نکته جالب‌توجه این‌که لودریان کمترین اشاره‌ای به خروج اولیه و مطلق آمریکا از توافق هسته‌ای نکرده است. البته بهتر است کاخ الیزه در این خصوص سخنی به میان نیاورد زیرا فرانسوی‌ها، پس از دولت ترامپ اصلی‌ترین متهمین انهدام برجام محسوب می‌شوند. امانوئل ماکرون در مردادماه سال ۱۳۹۶ و درحالی‌که به تازگی وارد کاخ الیزه شده بود، از دولت ترامپ خواست تا بر سر گنجاندن توان موشکی ایران در برجام و دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران ( که بر اساس سند برجام بخشی از آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ از بین می‌برد)، فشارهایی را به تهران و دیگر بازیگران بین‌المللی وارد کند. پس از خروج ترامپ از برجام نیز ماکرون و لودریان، صرفا واشنگتن را بابت این اقدام غیرقانونی مورد شماتتی نرم قرار داده و در اصل، به بازی خود در زمین کاخ سفید ادامه دادند.همگان به خوبی می‌دانند که نقش فرانسوی‌ها در اجرای تاکتیک «خرید زمان علیه ایران» پس از خروج آمریکا از برجام چه بوده است. فرانسوی‌ها مبدع ساختار نامرئی و موهومی به نام INSTEX علیه تهران بودند که هیچ‌گاه علی‌رغم وعده‌های متعدد فرانسوی‌ها و دیگر کشورهای اروپایی، اجرایی نشد . 
 فرانسه از تفکیک تحریم‌ها دفاع می‌کند
یکی دیگر از اقداماتی که مقامات فرانسوی در حال مدیریت هستند، طبیعی جلوه دادن باقی ماندن بخشی از تحریم‌های ضد ایرانی و مغایر با برجام هستند .این در حالی است که مطابق آنچه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، شرط بازگشت آمریکا به برجام ،رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، باز اعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب ‌گذاری‌شده (relabaled) می‌باشد. با این حال کاخ الیزه به مانند کاخ سفید معتقد است که لزومی ندارد همه تحریم‌های مغایر با برجام تعلیق شوند زیرا در این صورت، اهرم فشاری علیه ایران جهت وادارسازی کشورمان به مذاکرات منطقه‌ای و موشکی وجود نخواهد داشت. به عبارت بهتر، فرانسوی‌ها اصرار دارند که باید« اهرم‌های فشار علیه ایران» را در پایان مذاکرات وین حفظ کرد. 
 توصیف وارونه صحنه توسط فرانسوی‌ها
فرانسوی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر حقایق پشت پرده مذاکرات وین افشا شود، آن‌ها جایی برای مانور علیه ایران نخواهند داشت. هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ راهبردی، مقامات آمریکایی و اروپایی در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به ایران قرار دارند.بدیهی است که در چنین شرایطی، ژان ایو لودریان و ماکرون، ترجیح می‌دهند با طرح ادعاهای جنجالی، کاذب و گمراه‌کننده مانع از تمرکز افکار عمومی جهان بر کارشکنی حقوقی واشنگتن و تروئیکای اروپایی شوند. جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یک‌جانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.با همه این اوصاف، مقامات آمریکایی و فرانسوی ( به همراه مقامات آلمانی و انگلیسی) ترجیح می‌دهند که  صورت مسئله  را به‌گونه‌ای کاملا وارونه تفسیر کنند.لودریان و دیگر وزرای امور خارجه اروپایی به صورت عامدانه فراموش کرده‌اند که دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. بدیهی است که جهت بازگشت به وضعیت اولیه، همه این تحریم‌ها باید از بین برود زیرا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در مسیر احیای توافق هسته‌ای ، مشکل‌ساز می‌شوند. 
 عواقب تساهل وزارت خارجه با پاریس 
بهتر است لودریان به جای صاف کردن جاده مذاکرات وین برای مقامات دولت بایدن ، متوجه این مسئله باشد که مطابق بند ۲۹ برجام، هرگونه تحریم، اقدام بازدارنده و حتی هر تهدیدی که مانع از عادی‌سازی روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر و رفع تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه اقتصادی علیه کشورمان شود باید از بین برود. بدون شک فرانسوی‌ها نیز به مانند آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که جهت احیای توافق هسته‌ای باید چه اقداماتی را صورت دهند و تاکنون، از کدامین اقدام‌ها، تعهدات و وظایف خود در قبال برجام عدول کرده‌اند. بهتر است وزارت امور خارجه کشورمان به جای تساهل با مقامات فرانسوی ( که متأسفانه در جریان برگزاری مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام نیز شاهد آن بودیم)، سیاهه‌ای از خیانت‌ها و بی تعهدی‌های پاریس در قبال برجام را خطاب به افکار عمومی ایران و جهان منتشر کند تا لااقل افکار عمومی دنیا نسبت به ماهیت فرانسوی‌ها و بازی ریاکارانه آن‌ها در حوزه روابط بین‌الملل آگاه شوند. در این صورت، قطعا نه‌تنها ایرانیان، بلکه سایر ملت‌های دنیا نیز تا مدت‌ها نام فرانسه را با چاشنی نفرت بر زبان خواهند آورد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.