بازی برجامی واشنگتن و تل‌آویو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55204
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 09 آذر 1400 - 6:32 |
تلاش‌ صهیونیست‌ها برای کارشکنی درروند مذاکرات وین

بازی برجامی واشنگتن و تل‌آویو

رژیم اشغالگر قدس درصدد هم‌پوشانی مطلق با بازیگران غربی دخیل در پروسه مذاکرات هسته‌ای وین می‌باشد. یک شبکه رسمی تلویزیون رژیم صهیونیستی به‌صراحت از تلاش‌های همه‌‌جانبه تل‌آویو برای کارشکنی و به شکست کشاندن مذاکرات وین خبر داد.
بازی برجامی واشنگتن و تل‌آویو
 گروه بین‌الملل 
رژیم اشغالگر قدس درصدد هم‌پوشانی مطلق با بازیگران غربی دخیل در پروسه مذاکرات هسته‌ای وین می‌باشد. یک شبکه رسمی تلویزیون رژیم صهیونیستی به‌صراحت از تلاش‌های همه‌‌جانبه تل‌آویو برای کارشکنی و به شکست کشاندن مذاکرات وین خبر داد. درحالی‌که نشست کمیسیون مشترک برجام در محل هتل پله کوبورگ وین با حضور هیئت‌های اصلی عضو برجام (ایران و گروه ۱+۴) (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برگزار شده است،  رژیم صهیونیستی اعمال فشار بر کشورهای بزرگ حاضر در این نشست را آغاز کرده است تا شاید آن‌ها را وادار کند که مذاکرات با ایران را مشروط به تعلیق فرآیند غنی‌سازی اورانیوم کنند. بر اساس این گزارش، در جریان نشست  وین، هیئت آمریکایی نیز حضور دارد اما هیچ دیدار مستقیمی میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی صورت نخواهد گرفت.شبکه کان ۱۱ رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام مسئول بلندپایه اروپایی اعلام کرد: «هرروز که می‌گذرد مذاکرات با ایران و همچنین شانس دستیابی به توافق پیچیده‌تر می‌شود.»این شبکه رسمی تلویزیون رژیم صهیونیستی به‌صراحت اعلام کرد که دولت «نفتالی بنت» نه‌تنها برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام، که برای جلوگیری از دستیابی به هرگونه توافق موقت یا مرحله‌ای طرف‌های مذاکره‌کننده در وین، تلاش‌های دیپلماتیک انجام می‌دهد.
شبکه کان ۱۱ به بلندشدن صداها در دولت جو بایدن، برای بیان ضرورت تعامل با امکان دستیابی به توافق موقتی که از طریق آن تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد، به‌عنوان یک گزینه ممکن، اشاره کرد.
به نوشته پایگاه خبری «عرب ۴۸» دیپلمات‌های غربی بر این باورند «درحالی‌که غرب دور کنونی مذاکرات وین را دور هفتم مذاکراتی می‌داند که در آوریل گذشته (پس از انتخاب رئیس‌جمهور بایدن) آغاز شد، به نظر می‌رسد ایران با این دور به‌عنوان اولین دور برخورد می‌کند.»
 لاپید در اروپا چه می‌کند؟
 شبکه کان ۱۱ تلویزیونی رژیم صهیونیستی در ادامه با اشاره به این‌که شمار زیادی از اعضای هیئت ۴۰ نفره ایرانی اعزامی به وین، متخصصان اقتصادی هستند، تحلیل کرد که تهران قصد دارد بیشتر بر رفع تحریم‌ها تمرکز کند و بحث در خصوص نظارت بر سایت‌های هسته‌ای ممکن است، کمتر باشد.این در حالی است که «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، عازم اروپا شده است تا با مقامات انگلیسی و فرانسوی پیش از آغاز مذاکرات وین دیدار کند. وی قرار است با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر و «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در لندن دیدار کند و در سفر به پاریس با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه رایزنی کند.  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از نشست هفتگی دولتش از نگرانی تل‌آویو گفته بود: «اسرائیل عمیقانگران تمایل به لغو تحریم‌ها و اجازه سرازیر شدن میلیاردها دلار به ایران در ازای محدودیت‌های ناکافی در برنامه هسته‌ای است.این پیامی است که ما با استفاده از همه راه‌ها به آمریکایی‌ها و سایر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران انتقال می‌دهیم. وزیر امور خارجه نیز در دیدارهای هفته جاری خود در لندن و پاریس نیز همین پیام را خواهد داشت.»
هرچند بنت به‌صراحت گفت که رویکرد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق در انتقاد علنی از واشنگتن را تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد تکرار نخواهد کرد.
 بازی همگام تل‌آویو و واشنگتن 
واقعیت امر این است که نمی‌توان بازی برجامی رژیم صهیونیستی و آمریکا را از یکدیگر جدا دانست. هردوی این بازیگران خواستار عدم رفع واقعی تحریم‌های ایران در ازای تن دادن کشورمان به محدودیت‌های برجامی هستند. بدیهی است که در چنین شرایطی لازم است گارد بسته جمهوری اسلامی ایران در مقابل این دو بازیگر ( آمریکا و رژیم اشغالگر قدس) حفظ شود. 
 تل‌آویو هم درصدد احیای یک‌طرفه برجام است
واقعیت امر این است که «بازگشت یک‌طرفه به برجام» که به‌مثابه یک تاکتیک ازسوی کاخ‌سفید پیگیری می‌شود، بر دو مؤلفه استوار است: نخست این‌که تحریم‌های ضدایرانی به‌صورت کامل برداشته نشده و در هرلحظه‌ای بتوان با بهانه بازتفسیر یا بازتعریف آن‌ها در قالب‌های جدید، آن‌ها را علیه ایران وضع کرد. به عبارت بهتر، هندسه تحریم‌ها علیه ایران باید به‌گونه‌ای حفظ شود احیای برجام منجر به دفرمه شدن این هندسه و ساختار انتزاعی (اما واقعی) نشود. یکی از مهم‌ترین دلایل انتصاب ریچارد نفیو معمار تحریم‌های ضدایرانی در دوران اوباما به‌عنوان معاون رابرت مالی (مسئول ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا) همین مسئله است.دومین مؤلفه، به امکانات و امتیازاتی بازمی‌گردد که حتی «بازگشت صوری آمریکا به برجام» برای کاخ سفید خواهد داشت. آنچه مسلم است این‌که دولت بایدن می‌تواند به بهانه «عضویت ظاهری در برجام» یا همان «بازگشت بدون ثمر به توافق هسته‌ای» خود را به‌عنوان «یکی از اعضای مشارکت‌کننده در برجام» معرفی کرده و از این طریق مکانیسم ماشه را تا آخرین مرحله ممکن (بازگرداندن همه تحریم‌های چندجانبه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد) فعال کند. در این صورت «سند برجام» قطعا به کمک دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان نخواهد آمد.
در اینجا متوجه اصرار دولت بایدن درخصوص عدم ارائه تضمین برای آینده برجام (حتی در دوران ریاست‌جمهوری خود و حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید) می‌شویم! دولت بایدن در صورت بازگشت ظاهری به برجام و بدون آنکه هندسه و ساختار تحریم‌ها را علیه کشورمان بر هم زند، بدون هیچ بهانه‌ای (حتی در صورت پایبندی صددرصدی ایران به تعهدات برجامی خود) تحریم‌های چندجانبه را با استفاده از حق وتوی خود علیه کشورمان اعمال کند. مقامات دولت بایدن با هرگونه تعهد و تضمینی که این دو مؤلفه را هدف قرار دهد مخالف هستند اگرچه حتی این تعهد یا تضمین در متن برجام، قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد یا دیگر اسناد بین‌المللی آمده باشد.بدون شک تا زمانی که واشنگتن حاضر به انهدام این ترکیب ناموزون (عدم رفع واقعی تحریم‌های ایران در عین امکان استفاده از مکانیسم ماشه) نشود، اساسا نمی‌توان از احیای توافق هسته‌ای سخنی به میان آورد. لازم است این نقشه راه مقامات آمریکایی در مذاکرات برجام، به‌صورت کامل ازسوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان خطاب به افکارعمومی دنیا تشریح شود.در این معادله، بازی رژیم صهیونیستی نیز در راستای بازی تاکتیکی و استراتژیک ایالات‌متحده در برجام صورت می‌گیرد. 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بازی برجامی واشنگتن و تل‌آویو بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.