بازی با جان در آزمونِ سرنوشت ساز! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24809
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۵۰ |
با توجه به افزایش جان باختگان، داوطلبان خواستار تعویق زمان برگزاری کنکور بودند اما مسئولان مخالفت کردند

بازی با جان در آزمونِ سرنوشت ساز!

اتخاذ برخی تصمیمات، بازی باجان دیگران است، مثل برگزاری آزمون سراسری در فصل گرما و تراکم جمعیت داوطلبان در محیط‌های بسته و شلوغ که زنجیره انتقال را گسترده‌تر می‌سازد. متقاضیان بارها اعتراض کرده‌اند و از سوی برخی مسئولان به‌عنوان «فرصت‌طلب» شناخته‌شده و پاسخ شنیده‌اند که با ایجاد كمپین‌هایی در فضای مجازی به دنبال اعمال فشار بر تصمیم گیران و دست‌اندركاران هستند.
بازی با جان در آزمونِ سرنوشت ساز!

|  گروه اجتماعی- مریم رمضانی|
اتخاذ برخی تصمیمات، بازی باجان دیگران است، مثل برگزاری آزمون سراسری در فصل گرما و تراکم جمعیت داوطلبان در محیط‌های بسته و شلوغ که زنجیره انتقال را گسترده‌تر می‌سازد. متقاضیان بارها اعتراض کرده‌اند و از سوی برخی مسئولان به‌عنوان «فرصت‌طلب» شناخته‌شده و پاسخ شنیده‌اند که با ایجاد كمپین‌هایی در فضای مجازی به دنبال اعمال فشار بر تصمیم گیران و دست‌اندركاران هستند. حال‌آنکه به تعبیر وزیر بهداشت در دقیقه ۹۰ از گوشه زمین گل خورده‌ایم و روزانه بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر براثر ابتلا به ویروس جانشان را از دست می‌دهند، بااین‌وجود مقامات ذیربط همچنان پای خود را توی یک کفش کرده‌اند تا بیش از این، زمان کنکور را به تعویق نیندازند، چون این آزمون بزرگ را سرنوشت‌ساز می‌دانند حتی سرنوشت‌سازتر از جان داوطلبان.
 تغییر در زمان برگزاری آزمون، جایز نیست!
آخر چطور ممکن است، در وضعیتی چنین دشوار و نفسگیر که ویروس پرتوان‌تر از قبل به صحنه آمده و ستاد ملی مبارزه با کرونا مردم را به خانه‌نشینی ترغیب کرده است، عده‌ای از تصمیم گیران بدون دوراندیشی لازم و توجه به عواقب احتمالی، حتی فکر برگزاری آزمون از ذهنشان خطور کند و بعد هم از داوطلبان انتظار داشته باشند، خوش و خرم برای چندین ساعت کنار هم بنشینند و تست بزنند… گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته! حال‌آنکه برگزاری آزمون در محیطی بسته و شلوغ، می‌تواند به قیمت از دست رفتن سلامت داوطلبان تمام شود. اما برای آنان که به‌تمامی مسائل از زاویه درس و دانشگاه می‌نگرند، تغییر در زمان برگزاری آزمون، بیش از این جایز نیست و معتقدند که امتحانی چندساعته نمی‌تواند خطرناک باشد. «سعید نمکی»، وزیر بهداشت طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود، قصد داریم آزمون سراسری سال ۹۹ را در درست‌ترین زمان که کمترین آسیب را به فرزندان ایران وارد کند، برگزار کنیم. گرچه ممکن است تأخیر در برگزاری کنکور، باعث ایجاد اضطراب شود، اما تأخیر اگر به قیمت تأمین سلامتی آیندگان کشور باشد، باجان و دل پذیرا خواهیم بود.
 سرانجام پس از اعلام وزیر بهداشت، سازمان سنجش و آموزش کشور خبر از تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری سال ۹۹ داد، به‌این‌ترتیب تا لحظه نگارش متن، تاریخ برگزاری کنکور دکترا در ۲۶ تیرماه، کنکور کارشناسی ارشد در روزهای دوم و سوم مرداد و کنکور سراسری ۳۰ و ۳۱ مردادماه برگزار می‌شود. 
وزیر علوم هم پس از شركت در جلسه مشترك با كمیسیون آموزش مجلس، صراحتا اعلام كرده كه نه لغوی در كار است و نه تعویقی، « ما در كنكور فقط سه ساعت وقت داوطلب را می‌گیریم و آن‌ها در فضایی با استاندارد بهداشتی بالا در آزمون شركت می‌كنند.» آیا احتمال ندارد، در همین ۳ ساعتی که آقای وزیر می‌گوید، شمار بسیاری در معرض ابتلا به ویروس قرار ‌گیرند؟
منصور غلامی، ۱۱ تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفته بود، دلیلی برای تعویق مجدد کنکور وجود ندارد، چون جمعیت هر حوزه مشخص است و دو تا سه مرتبه هم سازمان سنجش اعلام کرده است که داوطلبان فرصت دارند محل  برگزاری آزمون خود را عوض کنند؛ به همین منظور در زمان برگزاری کنکور هیچ تجدیدنظری صورت نخواهد گرفت.
او تأکید کرده، تمام تلاشمان براین است ترم آینده برای ورودی‌های جدید از اول پاییز یعنی مهرماه شروع شود؛ امسال دو بار زمان برگزاری آزمون‌های سال ۹۹ جابه‌جا شده است. درحالی‌که برای هر یک از این تاریخ‌ها شرایط لازم از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به‌منظور برگزاری بهتر آزمون فراهم‌شده بود؛ لذا آماده برگزاری آزمون‌ها در زمان‌های تعیین‌شده هستیم چراکه  تغییر و جابه‌جایی هر یک از امتحان‌ها موجب خواهد شد که در سال آینده گروهی از داوطلبان امکان ورود به دانشگاه را نداشته باشند.
غلامی با تأکید بر این‌که دانشجویان روی برگزاری ترم آینده از بهمن‌ماه حساب باز نکنند هم گفته است: اگر پاسخ آزمون‌های ما با یک یا دوهفته‌ای تأخیر اعلام شود، این مدت را به‌صورت برگزاری کلاس‌های فشرده جبران خواهیم کرد؛ بنابراین ترم آینده از مهرماه برگزار خواهد شد.  ما نباید از باب این‌که احیانا در سیستم احساس ضعف می‌کنیم و یا این‌که دیگران به سیستم اعتماد ندارند حق داوطلبان را نادیده بگیریم و برگزاری آزمون‌ها را لغو کرده و یا مجددابه تعویق بیندازیم.
بااین‌حال، علی ماهر، جانشین معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی مقابله با كرونا‌ی تهران به ایلنا توضیح داده: « كنكور به‌صورت سراسری و تصمیم آن با ستاد ملی است و به ستاد تهران مربوط نمی‌شود، ولی طبیعتا تمام افرادی كه مدیریت كووید ۱۹ را در كشور بر عهده‌دارند، نگران برگزاری كنكور سراسری هستند، با توجه به این‌كه داوطلبان در ساعات طولانی در یك محل تجمع می‌كنند، خطر ابتلا را بالا می‌برد.»
ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش هم اطمینان خاطر داده که شرایط بهداشتی حتی در شهر‌های با وضعیت قرمز بیماری کرونا بیش از گذشته رعایت خواهد شد تا آزمون‌ها در کمال صحت و سلامت
برگزار شود. حتی  فاصله صندلی‌های داوطلبان نسبت به گذشته بیشتر شده است و در برخی حوزه‌ها این فاصله‌ها حداقل ۱/۲ متر شده و در برخی دیگر از حوزه‌ها تا ۱/۶ متر هم افزایش‌یافته است. ضمن این‌که تعداد سالن‌ها و حوزه‌های امتحانی بیشتر شده و دقت شده است که فضای مناسب برای ورود به حوزه امتحانی در نظر گرفته شود که مشکل ازدحام به وجود نیاید.
خدایی، یادآوری کرده که زمان اعلام‌شده برای برگزاری آزمون سراسری توسط ستاد مقابله با کرونا تصمیم‌گیری شده است؛ به همین منظور بهترین زمان برای برگزاری آزمون مردادماه خواهد بود؛ زیرا مشخص نیست در مهرماه شیوع ویروس کرونا در چه مرحله‌ای باشد و ازآنجایی‌که ترم جدید از مهرماه آغاز خواهد شد زمان دیگری برای برگزاری آزمون سراسری وجود ندارد. بر همین اساس تدابیری اندیشیده شده است تا داوطلبان در شرایط بهداشتی در آزمون سراسری شرکت کنند.
اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، استرس و اضطراب می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند و شرکت در آزمون کنکور سراسری ، حتی اگر کرونایی در کار نباشد، به‌اندازه کافی استرس مضاعفی را به داوطلب تحمیل می‌کند، چه برسد در شرایط فعلی که سایه ویروس منحوس هم بر سر متقاضیان کنکور سنگینی می‌کند. در حالت عادی، زمان محدود و استرس کنکور به فرد اجازه نمی‌دهد تا فرصت کافی برای یافتن پاسخ صحیح را داشته باشد.«مهرداد دهقانی» از مشاوران تحصیلی و متخصصان علوم موفقیت و حافظه، در گفت‌وگو با« رسالت» می‌گوید: «تصور کنید داوطلب سر جلسه آزمون سراسری با سؤالی مواجه است که به نظرش ساده است اما در آن لحظه‌ی به‌خصوص قادر به تشخیص گزینه صحیح نیست یا روش حل آن تست سریعا به ذهنش نمی‌رسد و یک وقفه‌ای رخ می‌دهد این وقفه بر اساس نوع درس و کیفیت سؤال می‌تواند تقریبا بین ۱۰ الی ۶۰ ثانیه طول بکشد. درواقع این زمان معطلی است نه زمان مفید تست‌زنی؛ یعنی هنوز فرد قادر به تصمیم‌گیری و انتخاب گزینه‌  موردنظرش نیست و چه‌بسا مجبور شود تا صورت سؤال و گزینه‌ها را چندین بار بخواند و یا یک روش حل اشتباه را انتخاب کرده و تا میانه‌های آن نیز برود و خیلی دیر متوجه شود که با این روش به پاسخ نمی‌رسد. بعضی از مواقع نیز داوطلب بین دو گزینه مردد می‌ماند که این اتفاق اغلب در تست‌های شمارشی دروس مختلف رخ می‌دهد و در چنین فضایی، کرونا هم بر روند پاسخ‌دهی داوطلب تأثیر می‌گذارد. درواقع این امر باعث می‌شود تا آن‌ها ازنظر روحی و روانی به‌هم‌ریخته و درنتیجه اعتمادبه‌نفسشان به‌شدت کاهش‌یافته و استرس‌شان نیز چندین برابر شود. بدیهی است فردی که استرس بالایی دارد دیگر انگیزه و تمرکز لازم را برای ادامه مسیر ندارد و همین موضوع باعث می‌شود یا تعداد تست‌هایی که به‌اشتباه پاسخ داده است افزایش یابد و یا با کاهش زمان مواجه شده و نتواند حتی بسیاری از تست‌هایی که فاقد استراتژی قفل‌کردن حافظه بودن را نیز پاسخ دهد.»
 «توصیههای بهداشتی» در مدتزمان طولانی آزمونها به ضد خود تبدیل میشود!
«ندا مظاهری» یکی از داوطلبان کنکور سراسری است که به برگزاری این آزمون در شرایطی که آمار مبتلایان و قربانیان صعودی است، نقد دارد. او که در گفت‌وگو با «رسالت» سخن می‌گوید، بر این مسئله تأکید می‌کند که تعطیلی کلاس‌های درس برای این بود تا همه در خانه بمانیم و کرونا را شکست دهیم، حتی قرار است دوباره محدودیت‌هایی اعمال شود، بااین‌وجود چه اصراری هست که کنکور را برگزار کنیم و آن تعداد دانش‌آموزی که به علت تعطیلی مدارس به شعار «در خانه بمانیم»  وفادار بودند را به خاطر یک آزمون در دام ویروس گرفتار نماییم؟ بی‌تردید به هزار و یک دلیل که همه در جریان هستند، تا یک ماه یا دو ماه دیگر وضعیت شیوع کمتر و بهتر نمی‌شود، بعد هم یک عده ناقل‌اند، بعضی‌ها خود یا خانواده‌هايشان‌  بیماری زمینه‌ای دارند، بعضی‌ها دوران نقاهت رامی گذرانند و غیره…. پس بهتر است تمامی آزمون‌های کنکور را تا ورود واکسن کرونا ممنوع کنیم، چون هیچ نعمتی بالاتر از سلامتی نیست.
«امیر سالاری» هم از دیگر متقاضیان کنکور است که به قول خودش از خیر آزمون گذشته و کتاب‌هایش را کنار گذاشته و اصلا تمایلی ندارد در زمره شرکت‌کنندگان باشد. او در گفت‌وگو با« رسالت» عنوان می‌کند که با تمام آمادگی علمی از شرکت در کنکور انصراف می‌دهم و این ظلم بزرگی است که سازمان سنجش به امثال من روا داشته است. خانواده‌های ما نگران هستند، چون با استفاده از ماسک، دستکش  و سایر «اقلام بهداشتی»، حتی در صورت استفاده صحیح عموم داوطلبان و برگزارکنندگان، در صورت حضور فقط یک ناقل(خاموش یا تأيید شده) در جمع فضای بسته، ظرف مدت ۱۵ دقیقه ویروس منتشر خواهد شد، چه روز و چه شب، چه بافاصله ۱/۶ متری و چه فاصله ۱۶ متری. «توصیه‌های بهداشتی» در مدت‌زمان طولانی آزمون‌ها به ضد خود تبدیل می‌شود! ازجمله: نخوردن و نیاشامیدن برای مصون ماندن از ویروس که منجر به افت قند خون و ضعف و سرگیجه می‌شود. استفاده نکردن از سرویس بهداشتی عمومی که موجب تجمع سمومات در بدن و واکنش غیرقابل‌تحمل برای فرد می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد در صورت برگزاری، از ۱۷۰ هزار داوطلب نزدیک به نصف آن‌ها از بیم سلامتی در جلسه امتحان حضور پیدا نکنند و قطعا در بین آن‌ها، هستند کسانی که یک سال زحمت‌کشیده‌اند و به دلیل تصمیم بر برگزاری در شرایط بحران، زحماتشان به باد می‌رود. حتی می‌توان حدس زد که از بین آن‌ها که سر جلسه حضور می‌یابند، نزدیک به پنج هزار نفر آلوده‌شده و متأسفانه چند صد نفر از این داوطلب‌ها در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند و حضور افراد مبتلا پس از کنکور در سطح جامعه، به شیوع بیشتر دامن می‌زند و کمتر از یک ماه چند هزار بیمار جدید خواهیم داشت و بخش عمده‌ای از آن‌ها، خانواده‌ کسانی‌اند که در آزمون شرکت کرده‌اند.»
او در ادامه می‌گوید: «تأمین حقوق اقلیت جامعه یعنی تعداد زیادی از داوطلبان(که برای کنکورهای امسال زحمت‌کشیده‌اند) در صورت تضییع حقوق عموم جامعه، به دلیل سرایت بیماری فراگیر موجب خسران عمومی است و رعایت «پروتکل بهداشتی» چه از سوی برگزارکننده و چه در میان داوطلبان «ضمانت اجرایی» ندارد. به‌عنوان‌مثال،«منع تجمع» با هر عنوان و باهدف شکستن چرخه سرایت، با نفس برگزاری جلسه آزمون به‌عنوان تجمع آموزشی منافات دارد. از طرفی «ممنوعیت سفر و جابه‌جایی» با الزام داوطلبان شهرستانی و روستایی به حضور در حوزه مرکز استان در تناقض است.حقوق داوطلبان شهرستانی و روستایی که بعضا مسافت‌های طولانی را در مدت‌زمان چندین ساعته، چه در حالت عادی و چه در شرایط اضطراری فعلی، با انواع وسایل نقلیه عمومی می‌پیمایند، تا به مقصد حوزه آزمون برسند، نادیده انگاشته شده! در این مورد، سازمان سنجش به‌عنوان متولی برگزاری آزمون می‌توانست از فرصت اسفندماه تا اکنون استفاده کرده، حوزه‌های شهرستان‌ها و روستاها را آماده‌سازی کند، تا هر داوطلب در شهر و روستای خود آزمون دهد.»
   برگزار نشدن كنكور، ورودی یكسال به دانشگاههای كشور متوقف میشود
اما «مهرداد ویس‌كرمی»، عضو كمیسیون آموزش مجلس ضمن انتقاد از اعتراضات داوطلبان تأکید کرده، افرادی كه دم از تعویق یا تعلیق كنكور ۹۹ می‌زنند، هیچ راهكار جایگزینی برای ارائه ندارند. شیوع ویروس كرونا در اواخر شهریور و مهرماه مجد دا در كنار سایر ویروس‌ها تشدید می‌شود لذا تأخیر كنكور هیچ فایده‌ای برای كشور ندارد. نباید در این شرایط زندگی را متوقف كرد، می‌توان با رعایت پروتكل‌های بهداشتی ازجمله توزیع ماسك در بین داوطلبان و رعایت فاصله حدود ۱.۵ متر در حوزه‌های برگزاری آزمون، كنكور را برگزار كرد.»
ویس‌كرمی با اشاره به اعتراض‌هایی كه از سوی داوطلبان و خانواده‌هایشان در روزهای گذشته مطرح‌شده، این‌گونه پاسخ داده است: « برخی فرصت‌طلبان با ایجاد كمپین‌هایی در فضای مجازی به دنبال اعمال فشار بر تصمیم گیران و دست‌اندركاران هستند، لذا نباید حق افرادی كه وقت خود را صرف درس خواندن برای شركت در كنكور كرده‌اند سلب كرد و اسیر تصمیمات پوپولیستی شد. با برگزار نشدن كنكور، ورودی یك‌سال به دانشگاه‌های كشور متوقف می‌شود و این مسئله برنامه دانشگاه‌ها، اساتید و به‌طورکلی حوزه آموزش عالی را دچار اخلال خواهد كرد.»
در همین حال «عادل خالقی ثمرین»، دبیرجامعه اسلامی فرهنگیان تهران که از منتقدان جدی برگزاری کنکور است، در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی، چه اصراری به برگزاری آزمون است، به «رسالت» می‌گوید: دقیقا این سؤال ما هم هست، در شرایطی که آمار قربانیان کرونا سیر صعودی گرفته و به شرایط بسیار بحرانی رسیده، مسئولین ذیربط چه اصراری بر برگزاری کنکور در موعد تعیین‌شده دارند! بهتر است خود مسئولین ذیربط پاسخ این سؤال را بدهند، البته شاید در این زمینه اظهارات و توجیهاتی داشته باشند ولی اگر این کار آن‌ها باعث افزایش ابتلا و مرگ هموطنان (حتی یک مورد) شود فردا باید در محاکم عمومی پاسخگوی اقدامات خود باشند.  به‌عنوان روانشناس سلامت، برگزاری کنکور در شرایط اضطراری کنونی را مضر دانسته و معتقدم، سلامت مخاطبین در هر سه بعد سلامت(جسمانی، روانی  و اجتماعی) به خطر می‌افتد، بنابراین پیشنهاد مشخصی که دارم، شامل موکول کردن آن به زمان مناسب‌تر و انتخاب ترکیبی بر اساس آزمون مجازی معتبر و سوابق تحصیلی است، چراکه در تمامی جوامع پیشرفته بشری، اولین اولویت، سلامت افراد آن جامعه و استفاده از صاحب‌نظران امر سلامت، مثل پزشکان و روانشناسان سلامت است و تمامی برنامه‌های عمومی به‌شرط عدم لطمه به مدل‌های سلامت قابلیت اجرا پیدا می‌کنند، برای مثال به برنامه‌های آموزشی برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا در دوره شیوع کرونا می‌توان اشاره کرد. چین و کره جنوبی هم برنامه‌های آموزشی خودشان را با اولویت سلامت، تنظیم و اجرا کردند. به نظر می‌رسد در برخی از برنامه‌هایی که مسئولین اجرایی کشور ما در دوره اضطراری شیوع کرونا اجرا کردند مثل بازگشایی‌های غیرضروری، غیرمولد و غیر مرتبط با اقتصاد و معیشت مردم، یا برخی طرح‌ها مثل تصمیم به برگزاری کنکور در شرایط کنونی، تنها اولویت مغفول، سلامت افراد جامعه است.»

نویسنده : گروه اجتماعی- مریم رمضانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.