بازگشت به خانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35908
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 02 دی 1399 - 7:53 |
«رسالت» آغاز فصل جدید «رادیو هفت» را بررسی می‌کند؛

بازگشت به خانه

 «رادیو هفت» برنامه‌ای ادبی، هنری و موسیقی محور است که اولین بار در سال ۸۹ به تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی روی آنتن صداوسیما رفت و به برنامه‌ شبانگاهی پرمخاطبی مبدل شد. در طول دوره حضور این برنامه، رویکرد اصلی، توجه به ادبیات فارسی و ترغیب مردم به این حوزه بود. حال این گروه خاطره ساز پس از 6 سال دوری، یک هزار و ۱۱۸مین برنامه خود را مورخ ۳۰ آذرماه ۹۹ همزمان با شب یلدا به روی آنتن بردند. 
بازگشت به خانه

گروه فرهنگی
 «رادیو هفت» برنامه‌ای ادبی، هنری و موسیقی محور است که اولین بار در سال ۸۹ به تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی روی آنتن صداوسیما رفت و به برنامه‌ شبانگاهی پرمخاطبی مبدل شد. در طول دوره حضور این برنامه، رویکرد اصلی، توجه به ادبیات فارسی و ترغیب مردم به این حوزه بود. حال این گروه خاطره ساز پس از ۶ سال دوری، یک هزار و ۱۱۸مین برنامه خود را مورخ ۳۰ آذرماه ۹۹ همزمان با شب یلدا به روی آنتن بردند. 
سری جدید «رادیو هفت» به دلیل شیوع ویروس کرونا دور از فضای همیشگی خود است و این بار احوالی متفاوت‌تر از ایام گذشته را به خود گرفته؛ ضبط متن‌خوانی‌ها و گویندگان از منازل آن‌هاست و دیگر همانند سال‌های گذشته در داخل استودیو ضبط برنامه صورت نمی‌گیرد. «رادیو هفت» ۶ سال دوری از آنتن صداوسیما را با حضور در شبکه آموزش سیما شکست. شبکه‌ای که از ابتدا همه‌گیری ویروس کرونا ملجأ خلأهای آموزشی کشور گشت و با ایجاد فرصت‌های آموزشی، راهبردهای مناسب را برای مردم اتخاذ کرد. اینک نیز به نظر می‌رسد پخش مجدد «رادیو هفت» آن‌هم در روزگار کرونایی باهدف ارتقاشعر، قصه و موسیقی سالم است تا پرچم ادبیات ایرانی در مرتفع‌ترین قله ادب برافراشته گردد.
ویژه‌برنامه «رادیو هفت» در شب یلدا از ساعت ۲۳ روی آنتن رفت و در سایر روزها، از شنبه تا پنج‌شنبه به‌صورت برنامه شبانگاهی با ۸ آیتم ویژه‌پخش خواهد شد. پخش موسیقی، قصه‌خوانی، گفت وگو درباره موضوعات مختلف، حافظ خوانی، معرفی کتاب و… از دیگر بخش‌های سری جدید این برنامه است.
شاهین شرافتی، اسماعیل باستانی، رشیدکاکاوند، محمد بحرانی ازجمله کسانی بودند که در برنامه سال‌های گذشته «رادیو هفت» حضور داشتند و این بار نیز در فضایی با استفاده از قصه، شعر، متن و موسیقی به آنتن خواهند آمد. امیرعلی نبویان هم قصه‌هایی به اسم «پسر سالار» دارد که می‌خواند. 
 رادیو هفت تحت‌الشعاع کرونا!
شرایط تولید آن‌هم در شرایط همه‌گیری این ویروس منحوس دشوار است اما به دلیل نیاز جامعه به آرامش، این برنامه با تمامی خطرات موجود بازگشت‌. منصور ضابطیان دراین‌باره عنوان کرده است: «مردم باید بدانند که الان شرایط تولید برنامه‌ای با تنوع« رادیو هفت» خیلی فرق کرده است و مثلابرخی آیتم‌های مصاحبه را که در برنامه معمول بود نمی‌توانیم داشته باشیم چون آدم‌ها را نمی‌توان به استودیو بسته آورد و یا آیتمی که گفت وگو با کودکان بود دیگر امکان‌پذیر نیست و بچه‌ها را نمی‌توانیم به «بلک باکس» ببریم چون تا پایان کرونا اصلانمی‌خواهیم این ریسک را قبول کنیم تا خدای‌نکرده مشکلی پیش بیاید».
 ۶ سال دوری، با اتفاق‌های نوینی روبه‌رو شد که شرایط مشابه گذشته را دگرگون ساخت‌. حال این برنامه دیگر استودیوهای شماره ۲ و اتاق «بلک باکس» را ندارد. این بار تنها مجری در داخل استودیو می‌ماند و باقی افراد متن‌ها را از خانه‌های خود می‌گیرند و در خانه نیز تصویربرداری می‌کنند.
 در نخستین شب بازگشت چه گذشت؟ 
یک هزار و ۱۱۸مین برنامه «رادیو هفت» همزمان با شب یلدا در تاریخ ۳۰ آذرماه پخش شد. منصور ضابطیان در ابتدای برنامه، این قسمت را به دلیل شیوع ویروس کرونا از تمامی سال‌ها متفاوت دانست،اما ولادت باسعادت حضرت زینب کبری(س)‌عامل مبارکی گشت برای نکوداشت یاد شهدای پرستار و تمامی پرستارانی که هم‌اینک در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا می‌جنگند. منصور ضابطیان ضمن تشکر از تمامی مدافعان سلامت در این ویژه‌برنامه عنوان کرد که سال ۹۹، روز پرستار ندارد چراکه تمامی روزهای این سال، به نام پرستار و برای آن‌هاست. وی همچنین با یادآوری نام شهدای ایران اسلامی باری دیگر این قسمت از برنامه «رادیو هفت» را متبرک کرد و نکوداشت یاد تمامی کسانی را برای حفظ آرمان‌هایشان از جان خود به‌سادگی گذشتند.
ابتدای هر فصل از برنامه «رادیو هفت» در سال‌های گذشته به نام امام رضا (ع) مزین و سلامی بر این حضرت فرستاده می‌شد‌‌. این روزها حرم ثامن‌الحجج اما همانند گذشته پذیرای زائرین خود نیست و دل‌ها، در دل‌تنگی ایشان سپری می‌گردد‌‌. ضابطیان همانند سری‌های گذشته برنامه، با درود و سلام بر امام رضا (ع) آرزوی بازگشایی مجدد حرم بر روی تمام زائرین را کرد.
رویکردهای این برنامه در نخستین شب بازگشت
 حال خوشی را در دل مردم ایران ایجاد کرد‌‌. مردمی که این روزها دل‌تنگ حرم حضرت ثامن‌الحجج هستند، روزگار کرونایی را سپری می‌کنند و جایگاه تمامی مدافعان سلامت را نکو می‌‌دارند. پررنگ شدن «رادیو هفت» در ذهن مخاطبانش نیز گویی به این خاطر است‌‌؛ محتوایی از دل مردم و رویکردی که نیاز مردم است.این ویژه‌برنامه با آیتم‌هایی همچون؛ مناجات آخر پاییز و حافظ خوانی سپری شد. فصل جدید این برنامه همگام با فصل جدید سرنوشت؛ زمستان شد و این تقارن نویدی بر بهبودی روزهای پیش‌رو شد‌ تا دوباره جهان برمدار کنار یکدیگر بودن بازگردد. شاید یکی از نکاتی که بیننده را در آغاز فصل جدید این برنامه کمی آزار داد دکور تازه آن بود که با نور کم و استفاده از سازه‌های نامتقارن سبب شد تا آن حس خوبی که از آن انتظار می‌رفت نداشته باشد. شاید در این فضای کرونایی بیش از همیشه نیازمند فضای دکورهای شاد و پرنورتر هستیم تا فضایی که شاید دل‌تنگی را به اذهان متبادر می‌کند. ضمن این‌که شروع و رویکرد آغازین این برنامه با گرامیداشت یادونام پرستاران، این حافظان سلامت کشور از نقاط مثبت و ارزشمندی بود که در دوره جدید دل‌ها را به هم نزدیک کرد و موجب شد تا استقبال خوبی از بخش نخست این برنامه صورت گیرد.
حسن ختام برنامه نخست «رادیو هفت» نیز دل‌نشین بود و گرامیداشت یادوخاطره شهدای کشور سبب شد تا در شب یلدا فراموش نکنیم امنیت و آسایشی امروز را مدیون چه کسانی هستیم.درمجموع برنامه یلدایی «رادیو هفت» مثل فصول گذشته آن به دل نشست و به نظر می‌رسد هنوز هم توان این را دارد که مخاطب سختگیر این روزهای رسانه ملی را پای جعبه جادویی نگاه دارد و حرف دل آن‌ها را بزند، اما یادمان نرود در این روزهای کرونایی ساخت و تولید برنامه‌هایی با رویکرد شاد و باانگیزه حتی اگر آن برنامه «رادیو هفت» باشد سبب خواهد شد تا غم‌ها اندکی فراموش شوند و دل‌ها به نور امید آینده امیدوار.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بازگشت به خانه بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.